Binzer Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Heisan. Vi driver å ekperimenterer litt med "kjeller-PC`en", og tenkte vi skulle prøve å jazze den opp litt. Har satt multiplier fra 13 til 16 (x133,3) og innbiller meg da at den rusler på ca 2133 MHz. Det er også det WCPUID forteller meg når det kjøres, men: Måler WCPUID frekvensen, eller bare leser den BIOS-innstillinger? Kan jeg lese 2133 MHz i WCPUID, mens PC`en fremdeles kjører på opprinnelig klokkefrekvens? Hovedkortet er forøvrig ASUS A7V333-X mvh Svein Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 WinCpuId leser ikke bare bios-innstillingene. Den "benchmarker" CPU'en med en liten løkke som går noen runder i registeret (1.000.000 runder eller no?). Dette tar bare brøkdelen av et sekund, og så sjekker den klokka før og etter løkka og regner ut hvor lang tid den bruker på det. Så bruker den det til å regne ut hvor mange MHz CPU'en går på. (Dette er seff mye forenklet men det er i hvertfall prinsippet for benchmarken i WinCpuId) Dermed får du det faktiske antall MHz ganske nøyaktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå