Gå til innhold

Test: To ganger GeForce 9800 GTX

Anbefalte innlegg

Artiklen konkluderer at den bruker samme effekt som 8800GTX og betgner det som negativt, men den yter det samme jo. Effektbruk har direkte sammenheng med yelse, hvorfor skal det være noe negativt da?

når kortet yter tilnermet likt så burde dette vært brdre. en cell som gikk fra 90 til 65nm gikk fra 200W til 135W. atim krympet fra 90 til 55nm samme ytelse men fra 205W til 72W da må man nesten klage litt på effektiviteten..... men det bli kanskje bedre med 55nm

LINK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Artiklen konkluderer at den bruker samme effekt som 8800GTX og betgner det som negativt, men den yter det samme jo. Effektbruk har direkte sammenheng med yelse, hvorfor skal det være noe negativt da?

når kortet yter tilnermet likt så burde dette vært brdre. en cell som gikk fra 90 til 65nm gikk fra 200W til 135W. atim krympet fra 90 til 55nm samme ytelse men fra 205W til 72W da må man nesten klage litt på effektiviteten..... men det bli kanskje bedre med 55nm

LINK

I disse dager som PSUene begyenner å ligne på atomkraftverk og du får dem i både 1000 og 1500 watt, da er det litt rart å pirke på effektbruk. Hvis man er veldig opptat av å spare strøm, da er "HibridPower" den revelosjonerende siden av 9800GTX som gjør argumentet meningsløst.

Poenget er at 9800GTX bruker ikke for mye strøm i forhold til ytelsen, om det kunne bli bedre med 55nm teknologi, vell alt kan bli bedre en dag.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke anbefale noen av disse kortene, rett og slett fordi ingen av dem er i stand til å kjøre dagens spill på en tilfredsstillende måte. Fps ligger på halvparten av det jeg anser som akseptabelt i nesten alle spillene testet her. Man kunne selvfølgelig si at dette ikke er kortene sine feil, at det er spillene som er for kravstore. Men det forandrer ikke saken, slik jeg ser det. Neste generasjons kort vil kanskje ta igjen spillene...

Lenke til kommentar
Hm, et 8800gts 512mb vil vel kansje være et bedre kjøp med tanke på pris vs ytelse. Bra test :)

Syns ihvertfall 9800gtx ligger meget godt ann pris messig for en gang skyld.

Merkelig at 9800GX2 kortet scoret så lavt i 06 testen.

Ja, lol...

Jeg kjører jo mitt 8800gts 512 på høyere frekvenser og får mer 3dmark enn det der.

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=6398650

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
I disse dager som PSUene begyenner å ligne på atomkraftverk og du får dem i både 1000 og 1500 watt, da er det litt rart å pirke på effektbruk. Hvis man er veldig opptat av å spare strøm, da er "HibridPower" den revelosjonerende siden av 9800GTX som gjør argumentet meningsløst.

Poenget er at 9800GTX bruker ikke for mye strøm i forhold til ytelsen, om det kunne bli bedre med 55nm teknologi, vell alt kan bli bedre en dag.

Du fortsetter jammen å forsvare alt ved 9800 GTX, du... Det er helt naturlig at en krymping fra 90 til 65 nm burde gi vesentlig lavere effektforbruk i forhold til ytelsen, og det er veldig rart at nvidia ikke har gjort en bedre jobb her. 8800 GTX er tross alt fra 2006, yter veldig likt og har ca. lik effektomsetning...

Effektforbruk er da så absolutt viktig. Ettersom at tilnærmet all effekt går over i varme, er det selvsagt viktig å ha et lavt effektbruk for å kunne lage stillegående kjøleløsninger. Og i disse "miljødager" burde vel produsentene ha fokus på lav effektomsetning(?).

Lenke til kommentar

Du fortsetter jammen å forsvare alt ved 9800 GTX, du... Det er helt naturlig at en krymping fra 90 til 65 nm burde gi vesentlig lavere effektforbruk i forhold til ytelsen, og det er veldig rart at nvidia ikke har gjort en bedre jobb her. 8800 GTX er tross alt fra 2006, yter veldig likt og har ca. lik effektomsetning...

Effektforbruk er da så absolutt viktig. Ettersom at tilnærmet all effekt går over i varme, er det selvsagt viktig å ha et lavt effektbruk for å kunne lage stillegående kjøleløsninger. Og i disse "miljødager" burde vel produsentene ha fokus på lav effektomsetning(?).

9800gtx er på ingen måter en stor produktnyhet.

8800gts 512 er samme produktet, bare uten tri-sli :-)

Er visse folk på forumet her som driver med rene hallelujastemning på 9800gtx.

Det synest jeg er helt feil, det er ingenting revolusjonerende med 9800gtx, såfremt man ikke skal ha tri-sli.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med 9800GTX, og det skulle bare mangle, selfølglig gir jeg uttryk for det. Enten du liker det eller ikke, vil jeg fortsette å gi utrykk for det.

Akkurat på denne tråden som 9800GTX har fått "anbefaling" i en uavhengig test her på HW.no, er det jammen veldige modig av deg å forslå at jeg må slutte å forsvare det.

Det du har hørt imot 9800GTX på dette forumet, stortsett er utallelser fra folk som aldri har prøvd dette kortet. De fleste misliker 9800GTX fordi de føler at den gode gamle 8800-serien som de sitter med, har blitt ut-dunket og utdatert av ett kort på halve prisen, og at de ikke kan kvitte seg med den gamle GPUen sin uten å selge den på null og niks.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med 9800GTX, og det skulle bare mangle, selfølglig gir jeg uttryk for det. Enten du liker det eller ikke, vil jeg fortsette å gi utrykk for det.

Akkurat på denne tråden som 9800GTX har fått "anbefaling" i en uavhengig test her på HW.no, er det jammen veldige modig av deg å forslå at jeg må slutte å forsvare det.

Det du har hørt imot 9800GTX på dette forumet, stortsett er utallelser fra folk som aldri har prøvd dette kortet. De fleste misliker 9800GTX fordi de føler at den gode gamle 8800-serien som de sitter med, har blitt ut-dunket og utdatert av ett kort på halve prisen, og at de ikke kan kvitte seg med den gamle GPUen sin uten å selge den på null og niks.

Du overdriver nå.

jeg sitter på samme GPU som deg, jeg sitter på minne @2200mhz og GPU@800mhz, stable!

Det er "passivt" kjølt! (aftermarket kjøler). (hermetegn pga cpuvifte en del cm unna).

Mitt kort vil yte 1:1 med et 9800gtx kort p åsamme mhz.

Mitt kort, som mer eller mindre er maxet g92 kjernen og shaders (som er viktig for ytelse), det er ikke til alle ting bedre enn gtx og ultra.

Så du kan ikke si at 9800gtx har tatt over for gtx og ultra, du kan heller hevde at G92 har kommet inn som en god halvbror. Det virker som du tror at 9800gtx er highend kort, p.d.d. mangler det highend kort i markedet.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Savner en ting fra denne testen, temperaturmålinger. De kunne gjerne vært på samme side som støymåling. Slik at man kan se om at det ene merket har benyttet en vifte som spinner kjappere, eller om at de bruker en bedre kjøler/kjøleribbe.

Lenke til kommentar
Savner en ting fra denne testen, temperaturmålinger. De kunne gjerne vært på samme side som støymåling. Slik at man kan se om at det ene merket har benyttet en vifte som spinner kjappere, eller om at de bruker en bedre kjøler/kjøleribbe.

OC kortene har somregel samme kjøleren.

Inni bios til kortene, kan man lage kurver m. akselerasjon til vifter, velge std. dutycycle, etc. :-) Jeg har balet en del med dette før.

Lenke til kommentar

Alle 9800GTX utgavene som har hitill kommet til markedet, overklokket eller ikke, bruker samme kjølern. Dette er gode nyheter for overklokkere og sier litt om potensialer som ligger i stcok-kjøleren.

Kjøleren på 8800GTS/GT spinner tilnærmet konstant på fult og bråker fært nesten hele tiden, og dette resulterer at den er ikke noe særlige mer effektivt på høyere temperaturer. Men denne nye kjøleren har flere fordeler i forhold til dem, bla. bruker den en overlegen viftestyring. Den er programmert til å holde temperaturen på 60 grader. På Idle spinner det rolig og tilnærmet lydløs på 60% av sin styrke, dvs. den har en god del å gå på. Under load og på overklokket tilstand, spinner det opp automatisk. På denne måten klarer den fint å holde temperaturen stabilt rundt 60-62 gradre hele veien.

EDIT:

Når jeg overklokker min 9800GTX med forholdshvis kraftige økninger, spinner viften 62% på Idle. Dvs. kjølingen er så pass effektivt at kunn 2% økning er nok for å hold varmen unna i overklokket tilstand.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Alle 9800GTX utgavene som har hitill kommet til markedet, overklokket eller ikke, bruker samme kjølern. Dette er gode nyheter for overklokkere og sier litt om potensialer som ligger i stcok-kjøleren.

Kjøleren på 8800GTS/GT spinner tilnærmet konstant på fult og bråker fært nesten hele tiden, og dette resulterer at den er ikke noe særlige mer effektivt på høyere temperaturer. Men denne nye kjøleren har flere fordeler i forhold til dem, bla. bruker den en overlegen viftestyring. Den er programmert til å holde temperaturen på 60 grader. På Idle spinner det rolig og tilnærmet lydløs på 60% av sin styrke, dvs. den har en god del å gå på. Under load og på overklokket tilstand, spinner det opp automatisk. På denne måten klarer den fint å holde temperaturen stabilt rundt 60-62 gradre hele veien.

EDIT:

Når jeg overklokker min 9800GTX med forholdshvis kraftige økninger, spinner viften 62% på Idle. Dvs. kjølingen er så pass effektivt at kunn 2% økning er nok for å hold varmen unna i overklokket tilstand.

hehe, 8800gts 512 har også automatisk vifte.

Men dog., denne hører man v/ ca 45-50% dutycycle.

på 8800gts 512 kan man t.d. clocke 750 på gpu, uten å gjøre noe med viftekontroll.

Skal man over 750 på gpu, så må man justere viften manuellt.

Dette har ikke noe med at viften er dårlig elns., det har rett og slett med x-faktoren i viftekurven (prorgammert i bios).

Om man skal kjøre t.d. 820 på gpu på 8800gts, krever dette ca 80-90% vifte.

Det som da skjer, er at kurven til viften ikke er rask nok iht. temperaturøkningskurven på GPU under load, som fører til driverkræsj.

ja, jeg har sjekket dette i bios, m.m., logget, prøvd. etc.

Det er mulig å omprogrammere orgviften, men selv org på 8800gts, snurrer den på ca 37% av dutycycle og er lydløs.

Viften på 8800gts 512 er også en "smart vifte", dvs. bios kontrollerer denne på en smart måte. Det er ingen nyhet på 9800gtx.

kan godt tenkes at de eldre 8800 kortene også har samme type viftekontroll, dette er tross alt ingen rakettforsker-oppgave.

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke kortene testet i SLI når dere har hatt 2 stk tilgjengelig?

Eneste som kunne vært interessant å teste, måtte vært tri sli..

Dog., vil det yte dårligere enn SLI på 9800GX2.

Vanlig SLI vil yte ca samme som et 8800GTS 512 OC kort +- noen %.

De som hevder at dette er en revolusjon, kan vel ikke betraktes som annet enn fanboys.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Nei.

Litt mer info: Last we have the card that arrived last, namely GeForce 9800GTX. Sure, in many ways a very good card, but since the price tag is about $350 it should be an option for people who doesn't dare to venture for HD 3870X2. The performance is fantastic from time to times, perhaps a bit clouded by the fact that it gets surpassed by 8800Ultra in some tests. However, the cooler is quite loud in comparison with the G80 series and if you already have such a card, this feels more like a step back than anything else, a bit like 8800GTS 512MB. Simply boring cards, to be honest.

Kilde: http://www.nordichardware.com/Reviews/?pag...p;skrivelse=530

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...