janchr12345 Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) JAS vs JSF. Industrisamarbeid og utvikling i norske fagmiljøer. Hei. Jeg har ingen flyteknisk innsikt, men er interessert i temaet om innkjøp av nye jagerfly. I den sammenheng, har det dukket opp noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med: 1. Hvilke(t) fly passer det norske forsvaret best om vi tenker på et forsvar av Norge idag og i fremtiden? Og hvorfor? Da også tatt med i betrakning antall fly vi får for pengene. Ikke bare den tekniske ved å sammenligne et fly med et annet. 2. Hvilke(t) fly er best tilpasset, eller kan best tilpasses eksisterende eller utviklingen av rakettstøttesystemer? 3. Kan vi veie opp politisk overfor usa hvis vi skulle velge JAS Gripen kontra JSF, ved å gå tyngre inn i det utenrikspolitiske samarbeidet på utvikling av andre våpensystemer? Da tenkte jeg blant annet for at norske piloter beholder det gode samarbeidet med usa om utdanning osv. Her må det vel gå an å fortsette det gode samarbeidet? 4. Kunne en andel av differansen på kostnadene mellom JAS og JSF blitt brukt til å utvikling av et norsk/svensk jagerfly utviklet i samarbeid med svenskene for fremtiden? 5. Vil fornuftig bruk av resten av differansen bli brukt til utvikling/videreutvikling av et norsk rakettforsvar være fornuftig? Hvorfor, hvorfor ikke? 6. Hvorfor skal vi ha en flytype tilpasset oppdrag i utlandet? Burde vi ikke delta med den flytypen som er best egnet vårt forsvar når den passer inn i utenlandske oppdrag? 7. Kan JSF eller Eurofighter bruke vanlige veien som landings stripe? Er det eventuelt et viktig punkt for Norge? 8. For å sikre og videreutvikle spisskompetanse i fagmiljøer i Norge, burde ikke Norge være med i utvikling av våpensystemer i større grad enn i dag? Og bruke en større andel på utvikling av kompetanse og styrke fagmiljøer her? Jeg tenker ikke her at Norge skal bli en større eksportør av våpensystemer enn det pr idag er, men utvikle spisskompetanse vi kan ha bruk for i andre fagmiljøer og eventuelt høste inntektene der. Endret 26. april 2008 av janchr12345 Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Finnes allerede en tråd om dette: Vi Bør Velge Jas Gripen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå