Gå til innhold

Redusering av skjenketider

Anbefalte innlegg

Her i Tromsø er debatten i full gang angående å redusere skjenketidene på uteplasser med en time, i ett forsøk på å redusere fyll og vold.

Vet det andre byer i landet som har gjort det samme, og vil gjerne høre noen erfaring fra folk som bor i disse byene. Ble det noe bedre? Fordeler\ulemper?

Det er også snakk om redusere ølsalget i butikker med to timer, dvs at det stenger kl 18 hverdager og 16 lørdager.

Har disse tiltakene noe for seg? Vil folk virkelig drikke mindre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener problemet med vold/bråk er nettop at det er skjenketids bestemmelser.

Dette fører til at alle utesteder samtidig "stenger" og forårsaker at hele utestedspublikum ender ute på gatene samtidig og i taxikøer osv.

Hadde skjenketidene vært avviklet (eller satt til f.eks 0600) hadde utestedspublikums inntog ute i gatene spredd seg over et lengre tidsintervall ute på natta.

Lenke til kommentar
Har disse tiltakene noe for seg? Vil folk virkelig drikke mindre?

Drikkemønstret vil nok forandre seg en smule, men har liten tro på at folk flest vil drikke mindre.

Man drar tidligere til butikken og kjøper mer øl, starter tidligere å drikke, ute på by'n drikker man mer på kortere tid og flatfylla og fyllekrangling er minst like ille som før men begynner tidligere.

Nordmenn har et særpreget drikkemønster på grunn av høye alkoholpriser og vanskelig tilgang på fludium.

Oppholder meg store deler av året i land som har svært lave priser på alko og stort sett fritt salg hele døgnet, fyll og krangel er nesten totalt fraværende, og hvis det forekommer er det stor sjanse for at det er Nordmenn eller Svensker involvert. :p

Lenke til kommentar

Når skal de skjønne at det største problemet er at et tusentalls sure, fulle og trøtte idioter skal konkurrere om de samme kebabene, de samme tøsene og de samme taxiene på samme tidspunkt? Uansett om klokka er ett eller tre blir det trøbbel når alle skal kastes ut samtidig. Som syar2003 sier, en avvikling av skjenketider ville garantert ført til at heimfarten fordelte seg utover natten. Folk ville gått hjem etter hvert som de fikk nok, ikke når de hadde fått "maks" ut av kvelden som i dag. Et annet pluss ville vært at markedet ville regulert seg selv i større grad. Det er ikke nok folk til at alle utestedene kan holde åpent hele natta, så vi ville fått noen rene nattklubber og noen tidlig-klubber, i stedet for den homogene, ekle ølbule-grøten vi har i dag med alt for høy musikk uansett hvor du går.

En slik løsning ville så klart ført med seg en del nye problemer. Valgfri åpningstid appellerer kanskje til de folka man ikke vil skal være ute hele natten. Politiet måtte utvidet arbeidstiden kraftig. Det ville nok ikke blitt lettere å være alkis. Jeg ser for meg at det i den første tiden etter et eventuelt frislipp ville blitt fullstendig haraball, men på sikt tror jeg det ville fått positive følger for norsk drikkekultur.

Lenke til kommentar

Jo tidligere de slutter jo mer bråk blir det. Folk begynne mye tidligere, kanskje mens enkelte spiser en sen middag og disse må da konkurere om de samme taxiene osv. Med valgfri åpningstider ville noen dratt klokka et, mens andre kanskje hadde vært ute til 4-5 tiden. Det hadde nok ført til mindre kaos og bråk spør du meg.

Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet i Tromsø går inn for å beholde de gamle skjenketidene, men kutte salgstiden i butikker med to timer. For min del kommer jeg kun til å oppleve sistnevnte regelendring som ubehagelig . Samtidig er jo spørsmålet her om det gir resultater eller ikke? Dette betyr riktignok mindre valgfrihet for folk flest, men her må det en avveining til om hva som på sikt gir best resultater rent samfunnsøkonomisk. Å innskrenke salgstidene litt, og dermed oppnå færre personskader, eller å åpne for mer og mer valgfrihet? På lang sikt er det vanskelig å beregne slike ting, enda vanskeligere blir det når man skal forklare velgerne hvorfor man tenker langsiktig.

Hele grunnen til at alkoholkulturen er oppstått (det gjelder i og for seg nytelse av tobakk også), er at det alltid har vært lovlig. Egentlig skulle alkohol vært forbudt fra starten av, da hadde nordmenn heller definert andre ting som "morsomt" - slikt avhenger som kjent av kultur. Forbud bør gjelde når folk ikke forstår konsekvensen av hva de får i seg av rusmidler. Alkohol og tobakk faller egentlig inn under den kategorien. I dag er det bare tull å tro at man kan stoppe folk fra å nyte alkohol, samtidig mener jeg det til en viss grad kan være greit med "ubehagelige" regler, hvis det på sikt fører til at færre dør eller blir skadet i rus. Problemet er at man ikke vet om det finnes noen sammenheng.

På den annen side ser jeg ser jeg derimot få grunner til å innskrenke skjenketidene - når, som sagt, alle må ut samtidig uansett. Nå har jeg riktignok tilhørighet til venstresiden, men jeg mistenker at utvidede skjenketider ville vært moralsk selvmord blant enkelte rødgrønne partier her til lands. Lurer på om det finnes noen forskning på det fenomenet?

Til Ap i Tromsøs forsvar skal det sies at de lover å gå tilbake til de gamle reglene om det innen 2012 viser seg at salgstidsinnskrenkingen ikke gir resultater.

Edit: La til noe.

Endret av toysegutten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...