Lurkern Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Hei. Først og fremst må jeg bare beklage om denne posten er på feil sted. Men tror det er riktig retning. Da jeg bodde hos min far for en stund tilbake i tid hadde jeg bestillt internett fra next gentel. Da fikk jeg utlevert et modem som jeg koblet i et uttak på kjeller-rommet jeg bodde i. Det er da noen år siden som sagt, og etter jeg flytta derfra avsluttet jeg mitt forhold til det selskapet. Av ulike grunner er jeg nå flyttet tilbake til min far, og avhenging av internett tilgang som jeg er i dagliglivet mitt, ville jeg gjennoppkoble den linja. Da fortalte de meg fra next gentel at linje-utaket allerede var i bruk i huset til min far. Det viste seg derav at vår leieboer har åpnet en bredbånds linje fra det utaket jeg hadde tirligere. Men tydeligvis fikk han det fra et annet uttak i andre egt, hvor han bor. Telenor og Next Gentel fortalte begge at det ikke var mulighet hvor vi bor for flere uttak for internett, noe som gjorde meg litt skuffet. Jeg og min far har snakket med leieboeren om ikke vi kan dele på internett linjen og heller "booste" hastigheten til maximalt og dele på regningen. Men så til problemstillingen. Ingen av oss kan noen tekniske ting om internett og fordelinger av det. Så hva skal vi gjøre for å få delt på internett linjen? Har hørt noe snakk om at jeg må kjøpe en "ruter" og en veldig veldig lang ledning (TP-ettellerannet), borre hull i taket å strekke ledningen ned til hvor vi er. Men vi skulle ha delt linjen på Både meg og min fars datamaskin. Og bare min far tar inn trådløst internett. Har noen noen ide om hvordan jeg kan løse denne problemstillingen og muligens et pris-antydning på hva de forskjellige ting vil koste. Håper på possitiv respons. På forhånd takk. Endret 25. april 2008 av Lurkern Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Skal gjøre det simpelt: 1.Kjøp deg en router(500kr+) 2.Legg kabel(billigste cat5e du finner) eller kjøp trådløs nettverkskort til hver pc som du ikke gidder legge opp til. 3.surfe~ Lenke til kommentar
Lurkern Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Skal gjøre det simpelt: 1.Kjøp deg en router(500kr+) 2.Legg kabel(billigste cat5e du finner) eller kjøp trådløs nettverkskort til hver pc som du ikke gidder legge opp til. 3.surfe~ Du vet ikke hvor jeg finner en ferdig 30 meter lang cat5e kabel? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 de fleste litt større elektro kjeder selger flere størrelser på kabler. Men det du også kan gjøre er å lage selv eller ringe en eletrikker og kjøpe router med montering direkte fra de, så kabler de opp for deg. Lenke til kommentar
Lurkern Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 de fleste litt større elektro kjeder selger flere størrelser på kabler.Men det du også kan gjøre er å lage selv eller ringe en eletrikker og kjøpe router med montering direkte fra de, så kabler de opp for deg. Ok, da har jeg snakket med min far og noen venner om hva jeg skal gjøre, og har bestemt meg for at jeg bestiller meg et nytt nettverkskort med trådløs tilgang og en ruter med trådløst spredning. Men det åpner et nytt spørsmål. Hva anbefales å kjøpe? Jeg trenger en ruter som kan sende 10MB over trådløst i alle fall og et nettverks kort som kan sende/mota det samme slik at jeg kan benytte meg av den linja vi skal ha. Samt med dette må det sendes sterke signaler siden ruteren skal stå i 2.egt og jeg sitter i kjelleren. Med andre ord 2 gulv med issolasjon under. Takk for all hjelp så langt. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Tenkter du på 10mbps så holder 54mbps trådløs. sku du mot all formening mene 10MB(ps) internett så vil du trenge 100mbps nettverk eller da trådløs 300mbps som er neste nivå i hastighet. (håper ikke jeg også blander benevning nå). Har du litt penger så kan du f.eks kjøpe deg D-link 655 som koster ca 750kr atm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå