Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreens når jeg spiller av "media" [løst]

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kjøpte PCn min i 2006 med følgende komponenter:

OCZ GameXStream strømforsyning 600W

Asus P5W DH Deluxe hovedkort S775

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket775

XFX GeForce 8800GTX 768MB GDDR3

OCZ PC6400 DDR2 2048MB Platinum XTC

Kjører Windows XP SP2.

Har hatt problemer med RAM helt siden jeg kjøpte PCn. Problemet har vært at PCn får bluescreens når jeg spiller spill eller hører på musikk (i flash eller mp3). Disse problemene startet allerede i 2006, hvor jeg sendte RAM tilbake og fikk nye da det ble påvist feil. De nye RAM brikkene fungerte helt fint en periode, men så begynt de samme problemene igjen for 2 måneder siden. Jeg regnet med at det bare var OCZ som ikke var kompatibelt med hovedkortet, så jeg kjøpte meg et nytt sett med RAM fra Crucial. Alt fungerte fint igjen, men etter 2 uker så begynner også denne RAMen å streike!

Her er noen Minidumps fra bluescreens:

BugCheck 1A, {780, c037a7c0, 82347660, dc772c68}

Probably caused by : memory_corruption ( nt!MmUnmapViewInSystemCache+3e2 )

-----------------------------------

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (50)

Probably caused by : nv4_disp.dll ( nv4_disp+9f545

-----------------------------------

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (a)

BugCheck 1000000A, {0, 1c, 1, 805107a0}

Probably caused by : rdbss.sys ( rdbss!RxSpinUpWorkerThreads+162 )

------------------------------------

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (a)

BugCheck 1000000A, {154, 1c, 1, 804e1630}

Probably caused by : tcpip.sys ( tcpip!TCPCloseObjectComplete+49 )

Det er forskjellige drivere hver gang, så jeg tror ikke det er drivere det er problemer med, men RAMen.

Spørsmålet er hvilken komponent er ødelagt? Jeg har byttet RAM to ganger allerede og jeg kan ikke fatte at jeg skal være så uheldig å få tre partier med defekt RAM. Kan det være hovedkortet som ikke fungerer som det skal? Kan det være strømforsyningen som skaper ustabilitet?

Jeg har prøvd følgende, uten konklusivt resultat:

MemTest86

Jeg har byttet RAM slot og testet én og én. Det virker som jeg får feilmeldinger helt random. Noen ganger får jeg ikke noen feilmelding i det heletatt, mens andre ganger får jeg over 1500 feil iløpet av få sekunder.

RAM instillinger

Jeg har passet på å stille inn RAMen etter spesifikasjon: 2.2v, 5-5-5-15 timings (PC vil ikke boote på SPD). Har forsøkt å sette ned mhz til 800 for å se om det gir noe effekt, men får fortsatt bsod.

Varme?

CPU ligger på 35c, mens MB ligger på rundt 55c. Kan dette være for varmt? Skjermkortet blir fort varmt da det er GTX8800 og den ligger på 70c idle. PCn har vært temmelig stabil over lang tid før, så jeg kan ikke helt se hvordan PCn har taklet varmen da, men ikke nå. Jeg har renset alle vifter for støv osv.

Spenninger

Jeg la merke til en ting når jeg skulle overvåke spenninger fra strømforsyningen. 12v spenning er på 12.35. Jeg har ikke peiling på om det er ille.

Håper det er noen som kan hjelpe meg :)

mvh

Dan Andre

Endret av danandre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye, men jeg har vært borti i noenlunde samme problemet en gang. Spilte av en videofil på min bærbare Toshiba, Windows hopper rett i Bluescreen. Holdt inne avknappen til den kubbet og restartet, virket fint igjen. Ikke vært borti det problemet i ettertid...

Lenke til kommentar

Hmm.

I og med du har problemer med memtest så kan det være noe av det følgende :

*Et av slotene hvor Ramen festes er enten defekt, eller støv har lagt seg så at det blir veldig dårlig kontakt. Kan ikke fikses men du kan finne ut hvilket slot som er problemet ved å teste 1 brikke av gangen i memtest.

*Hovedkortet er defekt, mulig løsning er å oppgradere bios, men det er ikke sikkert det går.

*At du har en spenning på 12.31 er null problem, men du bør sjekke de andre railene også. Har man selvfølgelig en psu av ukjent merke så kan det jo være at du har en veldig stor rippel noe som kan skade noen komponenter.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Tusen takk for tipsene!

Jeg kan legge til at jeg har allerede oppdatert BIOS til nyeste firmware i håp om å fikse problemene (en nyere versjon av firmware skulle vistnok rette på noen minneproblemer), men det var ingen forandringer.

Jeg har som sagt prøvd én og én slot for å sjekke hvilken som i tilfellet er defekt, men det har vist seg vanskelig fordi korrupsjon av minne er tilfeldig og skjer ikke ved bestemte tidspunkt (jeg kan få bsod etter 2 timer med spilling eller 15 min). Som regel vil minne da være korrupt om jeg restartet PC og umiddelbart kjører Memtest.

En annen ting jeg kan legge til er at jeg opplever i tillegg til minnerelaterte bluescreens å få CHKDSK /F bluescreens hvor checkdisk må rette på ulike indekseringer (noen ganger retter den på attributtposter ellerno også). Hvilke filer som er korrupt er tilfeldig, men jeg tror alle er på samme harddisk der operativsystemet kjører. Kan også nevne at jeg dualbooter med Vista på den andre harddisken, hvis det har noen betydning hvilket jeg tviler på :)

De andre spenningsverdiene var innen nominalverdi så det så bra ut. Jeg har nok størst tro på at det er hovedkortet som er defekt.

Lenke til kommentar

Minnekorrupsjonen skjer nok ganske raskt men det kan ta ganske lang tid før Windows bluescreener pga at enkelte områder i minnet refereres veldig sjelden. Husk at memtest bare kjører "tilfeldige" verdier på testene sine og derfor kan det av og til ta lang tid før den viser noen feil-så man bør minst kjøre 2 pass tester med memtest før man gir seg.

Det med at filene er korrupte og du må kjøre CHKDSK er sannsynligvis at filene har ligget i minnet og dermed blitt korrupte når de har blitt skrevet tilbake til disk.

Om det er mulig burde du egentlig ta ut de minnebrikkene du har i den maskinen nå og teste med memtest der. Hvis memtest ikke viser noen feil der vil det da mest sannsynligvis være hovedkortet.

Lenke til kommentar
Minnekorrupsjonen skjer nok ganske raskt men det kan ta ganske lang tid før Windows bluescreener pga at enkelte områder i minnet refereres veldig sjelden. Husk at memtest bare kjører "tilfeldige" verdier på testene sine og derfor kan det av og til ta lang tid før den viser noen feil-så man bør minst kjøre 2 pass tester med memtest før man gir seg.

Det med at filene er korrupte og du må kjøre CHKDSK er sannsynligvis at filene har ligget i minnet og dermed blitt korrupte når de har blitt skrevet tilbake til disk.

Om det er mulig burde du egentlig ta ut de minnebrikkene du har i den maskinen nå og teste med memtest der. Hvis memtest ikke viser noen feil der vil det da mest sannsynligvis være hovedkortet.

Regner med at du mener at han skal ta en memtest på minnet i en annen pc.

Enig med den konklusjonen.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg har fikset problemet.

Jeg kjørte Memtest på nytt på alle RAM slotsene med begge RAM brikkene. Først én minnebrikke på alle slotsene, så begge. Fant ingen feil med over tre passes på hver slot.

Jeg antok derfor at hovedkortet måtte være problemet, så jeg erstattet det med et identisk jeg hadde liggende.

Nå ser alt ut til å funke igjen :)

Vet egentlig ikke hva som spesifikt var defekt på hovedkortet, men skal sende det inn til Netshop så de får sett på det.

Endret av danandre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...