en-som-stadig-lurer Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Hei.. Jeg har nå snart forhørt meg overalt uten hell, så jeg prøver her også. Jeg har et canon videokamera (DV) som jeg flittig bruker. Tidligere har jeg kopiert alle tapene over på VHS, men dette er ganske utgått nå, så derfor vil jeg gjerne ha det på DVD istedenfor. Men, her kommer problemet, for jeg har ikke Firewire på PC-en min.. Var innom butikken jeg kjøpte PC-en i og fikk beskjed om å kjøpe "Pinnacle", noe jeg da selvfølgelig gjorde, men dette får jeg jo ikke brukt, fordi jeg ikke får koblet til kameraet.. Hvis jeg kopierer filmen over på minnekortet får jeg lagt dem inn via USB, men i fryktelig dårlig kvalitet... Og da er jo litt av vitsen borte....... sukk....... Jeg har en HP Pavilion dv5011ea pc, og fikk igjen beskjed i butikken, når jeg gikk tilbake ang tilkoblingsproblemet pga manglende firewire, at jeg måtte kjøpe eksternt firewire kort. Nok en gang kom jeg hjem og forsøkte å sette inn dette kortet i den eneste kortåpningen jeg har, men det passer ikke. firewirekortet er kvadratisk, men inne i kortåpningen på min pc er det en vinkel, så et kvadratisk kort vil jo ikke passe der... Tilbake i butikken fikk jeg da bare beskjed om at de ikke visste, og dermed ikke kunne hjelpe meg... Siden har jeg prøvd å spørre andre datakyndige, men uten hell... Så nå står jeg her med 20 DV kassetter fulle av opptak, som jeg gjerne vil redigere og brenne på DVD, men hvordan jeg skal få det til vet jeg like lite om.... Er det noen der ute som kan ha en løsning på hvordan jeg skal få firewire på min pc?? Jeg har ikke råd til å kjøpe ny pc nemlig, for den jeg har er jo under 1 år gammel, og selv om det er gammelt i dataverdenen, er det nytt for meg :-) Alternativet jeg har tenkt på er å kjøpt DVD opptaker, men da blir jo redigeringsmulighetene borte, og i og med jeg ofte filmer mye og lenge, kun for å fange øyeblikket, er det mye unødvendig film jeg ikke vil ha med på DVD-en :-) Håper nok en gang at noen smarte sjeler kan hjelpe meg bedre enn de som bare ville selge meg masse rart......... hehe.. På forhånd tusen takk, og riktig god helg !!! Endret 29. april 2008 av en-som-stadig-lurer Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg kan ikke hjelpe deg med ditt problem, men du burde endre emnetittelen før du får en sur moderator på nakken Lenke til kommentar
en-som-stadig-lurer Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Hmmm, javel :-) Kan endre den jeg, men jeg skjønner ikke helt hvorfor da, hehe.. Men jeg er jo ikke så godt vant her heller, for jeg fant siden i sta, og tenkte at den så genial ut :-) Klem. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Maskinen din støtter bare ExpressCard og ikke PC-Card, det er ikke alle butikkene som er oppdatert på forskjellen. Du kan finne forskjellige kort her: https://prisguiden.no/fritekst_sok....sscard+firewire Et av "SDM ExpressCard FireWire" kortene burde fungere. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Siden maskinen mangler Cardbus så er det vel et upraktisk forslag? HP Pavillion dv5011EA har kun ExpressCard/54 noe som er sirlig dokumentert her: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechS...SeriesId=499885 Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Følgelig kan han jo i stedet kjøpe et firewirekort av expresstypen, som f.eks. dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332010 På spørsmålet fra den nye i forumet om hvorfor han skal endre emnetittelen, er årsaken at det fins en regel om at emnetittelen skal være på minst tre ord. Dette angivelig for at den skal være mest mulig beskrivende. Selv hadde jeg i dette tilfellet ingen problemer med å forstå hva det dreide seg om selv om det kun var to ord i emnetittelen. Men enkelte moderatorer er mer nidkjære enn andre og elsker å stenge tråder bare de har et aldri så lite påskudd for det. Endret 26. april 2008 av Rocambole2 Lenke til kommentar
en-som-stadig-lurer Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Hei igjen, og tusen takk for hjelpen (Og infoen om emnetittelen :-) ) Det ser jo ikke enkelt ut å få kjøpt dette kortet da, for det er jo utsolgt overalt :-( Også er jeg veldig i tvil på hvilket jeg skal kjøpe... For noen står de 2P 6 pin etc på, og andre står det express 800 TI CHIP på...... Hvilket av disse kan jeg bruke??? Ser ut til at det 800 greia er det eneste som er å oppdrive på nettet... Også fant jeg noe med 9 pin på??? Hva er det??? Huff, jeg trodde jeg hadde peil på data jeg, men der tror jeg at jeg tok feil gitt :-) Stoooor klem..... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Det finnes Firewire 400 og Firewire 800, Firewire 800 er raskere. Firewire 400 holder til ditt bruk, men Firewire 800 vil også fungere så lenge du har korrekt kabel. Det finnes plugger med 4 pinner (data), 6 pinner (data+støm) og 9 pinner (Firewire 800). Finn fram kabelen din og se hvor mange pinner det er på den. Vanligvis er det 4 pinner til kameraet og 6 pinner til datamaskinen. Og da trenger du et kort som tar 6 pinner, hvis ikke må du ha en ny kabel. Lenke til kommentar
en-som-stadig-lurer Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Takker og bukker igjen. virkelig godt jeg fant dette forumet, så får jeg håpe jeg engang kan hjelpe noen andre jeg også :-) I og med det eneste som er å oppdrive på nettet nå er det 800 kortet, har jeg nå bestillt et slikt et. Måtte uansett bestille kabel, for jeg fant ikke noe slikt med kameraet mitt. Så det er nok ekstrautstyr. Dermed var det like greit med den 4/9 pin kabelen. Har som sagt allerede Pinnacle 10 innstallert, så jeg gleder meg til å sette igang med å lage DVD-er av alle dv-filmene mine. Har lest masse her på forumet nå og ser masse tips og hjelp ang dette, for det er kanskje ikke så enkelt som jeg har trodd. Så dere vil nok høre fra meg igjen er jeg redd, selv om jeg lover å prøve å lese meg frem til hjelpen først, for å slippe stadige gjentagelser :-) Uansett, tusen takk for hjelpen hittil, vi høres snart igjen. Stooor Klem fra meg. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg må bare spørre hvorfor h*n ikke kan ha internt kort? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Det finnes to standarder for kort. Det gamle PC-Card og det nye ExpressCard. For å gjøre maskinen billigere så har HP valgt å bare implementere ExpressCard i den modellen. ExpressCard skal være billigere for produsenten og bedre for forbrukeren. Om det er korrekt aner jeg ikke. Du kan lese om standarden her: http://www.expresscard.org Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå