Gå til innhold

Riktige betegnelsen på "religious supremacist"

geebs

Anbefalte innlegg

Hva er den riktige betegnelsen for det jeg best kan ordlegge som en "religious supremacist". Altså jeg er sikker på at mange vet hva jeg mener, men uansett det jeg hovedsaklig tenker på da er en person som ser på seg selv og de som deler hans tro som "overmennesker" på sett og vis og alle som ikke deler deres tro er svake eller som noen ville sagt det "infidels".

Tenker ikke hovedsaklig på muslismke ekstremister til tross for min noe usmakelig kommentar ovenfor, men generelt på organisasjoner med ekstreme religiøse ideologier (kristne baserte sekter spesielt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe norsk enkeltord som kan brukes som en fullverdig oversettelse av "supremacist", men det kan forklares som en som tror en menneskegruppe er mer verdt enn en annen. "Fanatiker" kan nok av og til brukes i stedet, men det begrepet inneholder en del mer som ikke nødvendigvis stemmer. "Elitist" er et lignende begrep, men det brukes vel først og fremst om ganske harmløse kvasi-intellektuelle. Du kan jo bare bruke "supremasist". Det er ingenting i veien for at vi kan låne det begrepet. Hvis oppgaven skal rettes av en afp-kandidat kan det hende du får pes, men det får alle pionerer. :p

Bare forklar hva du mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...