Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tekniske problemer med bil. Verdt å ta vare?


Anbefalte innlegg

Jeg kjører i dag en Kia Sephia 95-mod, men den har noen tekniske problemer som neppe vil bli EU-godkjent, så trenger noen råd om denne bilen er verdt å ta vare på eller ikke. I nabobyen har jeg en far som er veldig flink til å skru bil, så trenger neppe å ha bilen på godkjent verksted, men vet ikke hva reperasjonskostnadene blir.

 

1. Noen problemer med bremsene forran. Bare jeg rører bremsa forsiktig kommer den en svak "gnisselyd". Denne lyden kommer også når jeg svinger svakt. Aner ikke hva det kan være, men kan komme av slitte bremser. Høres noe kjent ut?

 

2. Knaking når jeg svinger kraftig til høyre eller venstre. Dårlig drivaksling?

 

3. Håndbrekket er svært dårlig. Funker nesten ikke i det hele tatt. Bruker å parkere bilen på girene i bakker som ikke er for store. Hva kan dette komme av?

 

4. Bakdelen av bilen gynger når jeg treffer en grei fartsdump. Dårlige fjæringer bak, kanskje? Blir dette vektlagt mye på en EU-kontroll?

 

Er dette noe som kan være verdt å fikse, eller bør jeg bare droppe hele bilen og EU-kontrollen?

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurder bilen etter hvor mye rust.. Er ikke all verden med feil det der, men litt koster det. Uansett så ta EU først så du får hele lista. Det mangler noen bremserør på den lista di og sikkert en liten eksoslekk i flexirøret :D Er ikke vits og bytte masse unødvendig drit som du tror har ryki, men egentlig er ok så ta eu først så du er sikker. For all del ikke dyng bilen før du har tatt EU. Den bilen der kan være god for 10år til hvis det ikke er mye rust.. Det er en Mazda :cool:

 

Kjapt regna..

1. Skiver og klosser foran.. tja 2-3 tusen ink oppsmøring av glidehylser.

2. Enten et eller begge de ytre drivledda. Jeg tipper på begge. Kanskje 2000 pr side ink mansjetter.

3. Full bremsepakke bak fra spaken og ned er vanlig på disse. Vaiere som henger og alt er innsausa i bremseveske inni trommla. Du må ta opp og se hva som her skjedd. Det gjør dem ikke på Eu. Toppen 4 tusen

4. Lekker i demperne bak stort sett. Må bytte komplette fjærbein og sette over fjærene. Kanskje 4 tusen

Alt ferdig bytta og alt inkludert.

 

Det blir selvsagt MYE billigere hvis du gjør dette selv eller bestiller time hos bakgården auto.

 

Hadde en lik bil med akkurat samme feil pluss bremserør og clutch. Jeg tjente kjappe 25 000,- på den bilen i løpet av 2 dager! Den gikk som hakka møkk...

 

Du kan sikkert spandere en hundrings på nytt kia emblem også.. De blir helt hvite over tid.

Lenke til kommentar
Vurder bilen etter hvor mye rust.. Er ikke all verden med feil det der, men litt koster det. Uansett så ta EU først så du får hele lista. Det mangler noen bremserør på den lista di og sikkert en liten eksoslekk i flexirøret :D Er ikke vits og bytte masse unødvendig drit som du tror har ryki, men egentlig er ok så ta eu først så du er sikker. For all del ikke dyng bilen før du har tatt EU. Den bilen der kan være god for 10år til hvis det ikke er mye rust.. Det er en Mazda :cool:

 

Kjapt regna..

1. Skiver og klosser foran.. tja 2-3 tusen ink oppsmøring av glidehylser.

2. Enten et eller begge de ytre drivledda. Jeg tipper på begge. Kanskje 2000 pr side ink mansjetter.

3. Full bremsepakke bak fra spaken og ned er vanlig på disse. Vaiere som henger og alt er innsausa i bremseveske inni trommla. Du må ta opp og se hva som her skjedd. Det gjør dem ikke på Eu. Toppen 4 tusen

4. Lekker i demperne bak stort sett. Må bytte komplette fjærbein og sette over fjærene. Kanskje 4 tusen

Alt ferdig bytta og alt inkludert.

 

Det blir selvsagt MYE billigere hvis du gjør dette selv eller bestiller time hos bakgården auto.

 

Hadde en lik bil med akkurat samme feil pluss bremserør og clutch. Jeg tjente kjappe 25 000,- på den bilen i løpet av 2 dager! Den gikk som hakka møkk...

 

Du kan sikkert spandere en hundrings på nytt kia emblem også.. De blir helt hvite over tid.

 

Haha..jævlig bra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...