Gå til innhold

Kontaktorer/Releer Merket med AC1,AC2,AC3 osv?


Anbefalte innlegg

Mye utstyr som kontaktorer og releer er merket med AC1-3.

 

Hvis ikke jeg husker helt feil, så beskriver de bryteevnen til releet/kontaktoren under forskjellige typer belastning, som motordrift osv.

 

Men sikker er jeg ikke.

 

Og om det stemmer, så vet jeg uansett ikke hva de forskjellige er.

Noen som vet nøyaktig hva de forskjellige kategoriene er?

 

En link hadde vært fint.

 

Fikk ikke så veldig mye fornuftig ut av Mr Goggle.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ACx merkingen på kontaktorer følger vel ikke et standardisert system så vidt jeg vet. Ut i fra det jeg har observert så virker det som det varierer fra produsent til produsent.

 

I denne filen på side to står det i allefall hvordan siemens klasifiserer sine kontaktorer.

 

Wikipedia kan si føgende:

 

A motor rated contactor (AC3) would be better than a relay (AC1) because of arc suppression design for inductive loads. Relays generally don't have arc suppression (arcing plates). That is what pitting on the contact surface is caused by. For arduous starting conditions, use AC4 ratings.
Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

såvidt eg veit så følger dei ei norm nermare bestemt (iec\en 60 947-1)

og dermed ganske likt hos alle levrandører.

 

Dermed er sikert informasjonen frå simens rett men ønsker du mei informasjon om temaet ville eg ha gåt in på http://www.moeller.no/cgi-bin/ME_Webapp.exe/Start å bestilt ei motorhandbok der sår stort sett alt om motorstyringer og beskytelser og i og me att det er ei handbok er ho vel godkjent hjelpemidel på dei fleste examner

 

og til ein oplysning så fins det fleire varianter en ac1 ac2 ac3 eg trur det er opp i mot 20 så eg vet om vertfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...