Black Star Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Det ligger vel litt i den norske folkesjela å være skeptisk. (Samme som gjør at Lidl må slutte i Norge selv om kvaliteten derfra ikke er til å klage på.)Nå har jo JP vært i bransjen i Norge lenger enn FotoVideo, som det tydeligvis ikke har vært noen skepsis til... Nå ligger vel kanskje ikke Fotovideo "mistenkelig" lavt i pris heller da JP er virkelig på krigsstien for tiden, med produkter faktisk under innkjøpspris (ihvertfall vår innkjøpspris der jeg jobber) for å skape en stor kundegruppe og unngå at konkurrentene får disse kundene. Veldig bra for forbrukerne (på kort sikt), men ikke så bra for konkurrentene. Det begynte vel omtrent samtidig med at Fotovideo gikk konkurs første gangen, og JP forsto at her hadde de muligheten til å fjerne den største konkurrenten? Problemet er bare at man samtidig risikerer at de også fjerner de små og for JP ubetydelige konkurrentene som faktisk er en stor ressurs for kundene. Får de tatt "knekken" på Fotovideo, så ser det ut som de er på god vei til å få nær monopol på vanlige, rene fotobutikker. Og DA snakker vi plutselig ikke om at det er så bra for forbrukerne lenger. Jeg kritiserer ikke JP for å ta i så hardt for å kapre kunder... det er klart de vil det ettersom de ikke akkurat driver veldedighet, men man må ha lov til å si at man ikke liker utviklingen. Jeg er pr. i dag ikke redd for min arbeidsplass, men vet at vi kan ikke leve utelukkende på det dalende markedet av fremkalling, samtidig som det ikke er uutømmelige mengder med smalfilm og gamle kamerakassetter som folk vil ha over på DVD. Og man ser jo hva som skjer i det harde markedet som er for fotobutikker for tiden... fotobutikkene faller som "fluer". Kun løse tanker... men lignende har skjedd i andre bransjer tidligere, og vil skje i diverse bransjer også i fremtiden. Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 JP er virkelig på krigsstien for tiden, med produkter faktisk under innkjøpspris (ihvertfall vår innkjøpspris der jeg jobber) for å skape en stor kundegruppe og unngå at konkurrentene får disse kundene. Veldig bra for forbrukerne (på kort sikt), men ikke så bra for konkurrentene. Det begynte vel omtrent samtidig med at Fotovideo gikk konkurs første gangen, og JP forsto at her hadde de muligheten til å fjerne den største konkurrenten? Problemet er bare at man samtidig risikerer at de også fjerner de små og for JP ubetydelige konkurrentene som faktisk er en stor ressurs for kundene. Får de tatt "knekken" på Fotovideo, så ser det ut som de er på god vei til å få nær monopol på vanlige, rene fotobutikker. Og DA snakker vi plutselig ikke om at det er så bra for forbrukerne lenger. Jeg kritiserer ikke JP for å ta i så hardt for å kapre kunder... det er klart de vil det ettersom de ikke akkurat driver veldedighet, men man må ha lov til å si at man ikke liker utviklingen. Jeg er pr. i dag ikke redd for min arbeidsplass, men vet at vi kan ikke leve utelukkende på det dalende markedet av fremkalling, samtidig som det ikke er uutømmelige mengder med smalfilm og gamle kamerakassetter som folk vil ha over på DVD. Og man ser jo hva som skjer i det harde markedet som er for fotobutikker for tiden... fotobutikkene faller som "fluer". Kun løse tanker... men lignende har skjedd i andre bransjer tidligere, og vil skje i diverse bransjer også i fremtiden. Hei Super8, very nice coincident, I was thinking about the same today, just exactly the other way around! I made my typical Saturday-Oslo tour with visiting not less than 8 photostores. Two from us and 6 from our competition. And I must say, all of these shops where really full with customers. FotoKnudsen Pro was packed with people, Fotovideo had a lot of customers, EliteFoto Gunerius was full, your store was full (okay not that difficult with your squaremeters:-) ), FotoKnudsen Oslo City was full, Preus Majorstua was full. And our shops where also full with people. For me it really looks as the market is swinging back... On top: Yes, Japan Photo has taken market share and many - mostly uneffective and outdated - photo shops had to close. But we stay realistic: We have a good market share in SLR with 20%. That means that 80% are sold by others. We have 15% of the picture marked and that means 85% buy there pictures somewhere else (why the hell...). With compact cameras we have just 6% of the market, so 94% of the customers are with others. So we have it all? We are miles and miles away from having a dominant position in Norway. And I`m happy about that because it means we can double again (as we did the last three years)without a problem :-) It just feels like we are "too" big as you are coincidentely "sourrounded" by three of our largest shops. And we are very visible because of our Flyers and because of Dagbladet ads etc. But believe me, we are very realistic people and stay with both feet on the ground and do devenetely not sell below buying prices in order to "kick" anybody out. I`m not sure how all this fits with the headline of this thread, but you started *laugh* Have a nice weekend! Stephan Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hei Super8, very nice coincident, I was thinking about the same today, just exactly the other way around! I made my typical Saturday-Oslo tour with visiting not less than 8 photostores. Two from us and 6 from our competition. Du kom på "rett" tidspunkt, ettersom det var perioder uten kunder også... men det vil det jo alltid være. Syntes det var litt synd at jeg ikke hadde tid til en liten fotoprat med deg (vet ikke om du husket meg, ettersom du presenterte deg som en fra Japan Photo ) Ja, det virker som JP er veldig store, men det er kanskje delvis på grunn av at vi har så mange JP butikker rundt oss og delvis på grunn av at det skrives så mye om JP her på forumet. Det er jo ikke rart at dere får mye positiv omtale, det skal sies. Men hvem er det da som "tar" alle kundene? Det er blant annet el-kjedene (de fleste uvitende kunder stoler blindt på dem), men mest av alt internett. Disse to arenaene er såpass forskjellige fra rene fotobutikker, at de ikke er noen direkte trussel, ettersom det alltid vil være behov for fotobutikker. Så spørsmålet jeg stiller er ikke hvem som selger mest i hele Norge, men hvilken av fotobutikkene som selger mest. Der tror jeg Japan Photo stiller i særklasse, spesielt etter at Fotovideo måtte stenge i Bergen og Trondheim. Så lenge dere driver realt, slik som nå, så er det "fair and square" konkurranse. Men for å bli stor og større, så må jo nødvendigvis noen lide. De nærmeste konkurrentene er andre rene fotobutikker, og de små vil være minst like utsatt som de store konkurrentene som dere først og fremst vil ta andeler fra. Det var det som var poenget mitt. Ja, dette er off-topic... way off topic men jeg synes det er en interessant diskusjon. Derfor har jeg lett for å spore litt av i slike diskusjoner, og trådstarter hadde allerede fått svar på sitt spørsmål. Håper jeg er unnskyldt av både deg og andre Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Nå når vi først er offtopic så Har noen tanker om dette temaet. Det er nok de store elkjedene som selger mest,ene og alene pga. de store reklamekampanjer med terningkast og henvisninger til positive omtaler. Første gangs kjøpere går i "fella" så det suser. Internett er det nok mere prisen som avgjør hvor man handler,de som kjøper der har nok satt seg litt inn i fotografering. Den store synderen er nok de utenlanske internettbutikkene,der er det nok stor omsetting på ettermarket/tilleggsutstyr. Man må nok være en tøffere foretningseier/innehaver og bruke alle "knep" for å overleve i denne bransjen som i alle andre bransjer. Egentelig burde JP få honnør for å ta opp kampen mot de store kjedene,jeg gjør det jeg kan for å anbefaler alle som spør og bruke fotobutikker framfor elkjedene. Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Syntes det var litt synd at jeg ikke hadde tid til en liten fotoprat med deg (vet ikke om du husket meg, ettersom du presenterte deg som en fra Japan Photo ) Nei, jeg har husket deg med en gang, men jeg hadde intrykk som du ikke husket meg etter jeg har spørt om jeg få lov a ser lit rond. Men det var sikkert min dårlig norsk :-). Fotoprat kommer næste gang. Men du jobber selden på lørdag, jeg har været i butikk mange ganger...? Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Den store synderen er nok de utenlanske internettbutikkene,der er det nok stor omsetting på ettermarket/tilleggsutstyr. Man må nok være en tøffere foretningseier/innehaver og bruke alle "knep" for å overleve i denne bransjen som i alle andre bransjer. Hei Nautica, etter min mening er din første poeng helt feil og den andere helt riktig: a) Utenlandske nettbutikker er ikke synderen. De jobber sikker med samme lave margin som oss. De er ulike politisk-økonomiske grunn (moms, lønnniveau, postgebyr, importører, valutakurs etc., etc)som gir grundlag for at du finnst noen ganger lavere priser fra utenlandsk webbutikker. b) Jepp, du må bruker alle "knep", helt riktig. The fast eat the slow, not the big eat the small! :-) Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Det er nok de store elkjedene som selger mest,ene og alene pga. de store reklamekampanjer med terningkast og henvisninger til positive omtaler. Godt eksempel er Canon 400D m/kit Første gangs kjøpere går i "fella" så det suser. De som er redde for å bruke bank/kredittkortet på nettet og ikke vet om akam.no etc. Internett er det nok mere prisen som avgjør hvor man handler,de som kjøper der har nok satt seg litt inn i fotografering. More BANG4myBUCK:) Den store synderen er nok de utenlanske internettbutikkene,der er det nok stor omsetting på ettermarket/tilleggsutstyr. Ebay Egentelig burde JP få honnør for å ta opp kampen mot de store kjedene,jeg gjør det jeg kan for å anbefaler alle som spør og bruke fotobutikker framfor elkjedene. :woot: EDIT: On-topic: Sinnsyk bra pris fra JP. Fra statene koster 40D huset deg over 7500kr. inkl. frakt, mva og tollgebyr. Ca. 5700kr. hvis man er der og tar det med seg hjem. Not bad, JP Endret 26. april 2008 av dill-hole Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Nei, jeg har husket deg med en gang, men jeg hadde intrykk som du ikke husket meg etter jeg har spørt om jeg få lov a ser lit rond. Men det var sikkert min dårlig norsk :-). Fotoprat kommer næste gang. Men du jobber selden på lørdag, jeg har været i butikk mange ganger...?Visste jeg hadde sett deg før, men tok et par sekunder før jeg husket akkurat hvor. Mulig jeg virket litt forvirret av den grunn, samtidig som kunder presset seg på Jeg jobber normalt bare hver fjerde lørdag... men hvis du ser meg, og jeg ikke står opptatt, så får du gjerne komme innom og si hei Ellers er det som Nautica sier... man må ta i bruk alle mulige "knep" for å overleve. Min sjef ser seg rundt etter gode tilbud på både kamera og ekstrautstyr, og det hjalp oss til å komme på pluss-siden også i fjor. Samtidig er det viktig å følge med på utviklingen; Det blir spennende når vi om få dager starter opp vår egen nettbutikk slik at vi kanskje tar noen andeler av "sofashopperne" også... bedre sent enn aldri Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Nei, jeg har husket deg med en gang, men jeg hadde intrykk som du ikke husket meg etter jeg har spørt om jeg få lov a ser lit rond. Men det var sikkert min dårlig norsk :-). Fotoprat kommer næste gang. Men du jobber selden på lørdag, jeg har været i butikk mange ganger...? Hehe, her er skrivefeila: Nei, jeg har husket deg med en gang, men jeg hadde inntrykk som (av at) du ikke husket meg etter jeg har spurt om jeg få (fikk) lov til a å ser meg litt rond rundt. Men det var sikkert min dårlige norsk (red. stemmer ) :-). Fotoprat kommer næste neste gang. Men du jobber selden sjelden på lørdager, jeg har været i butikk mange ganger...? (?) tihi... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 :!: Stakkars JPStoney som blir mobba her på forumet... synes han skriver bra norsk jeg. Så lenge man forstår hverandre, så er da det bra nok Men sikkert greit å få noen tips underveis også. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Han ba om det "Marius takler ikke Olympus[...]" meg i **** Endret 27. april 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hehe, her er skrivefeila: Nei, jeg har husket deg med en gang, men jeg hadde inntrykk som (av at) du ikke husket meg etter jeg har spurt om jeg få (fikk) lov til a å ser meg litt rond rundt. Men det var sikkert min dårlige norsk (red. stemmer ) :-). Fotoprat kommer næste neste gang. Men du jobber selden sjelden på lørdager, jeg har været i butikk mange ganger...? (?) tihi... I think I have to start from the scratch...does anybody know a good language teacher who works after 20:00hrs or during the weekend? Holy moly.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 I think I have to start from the scratch...does anybody know a good language teacher who works after 20:00hrs or during the weekend? Holy moly.... Mr. Olsen viser seg å være ganske kapabel. Han er vel fortsatt så ung at han faktisk har tid på kveldstid til en liten ekstrajobb Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Just give me D3 Stephan and I'll teach you Endret 27. april 2008 av ThorEH Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Just give me D3 Stephan and I'll teach you But then I would write with an accent from the west coast, can you live with a D3 that has a 90 degrees twisted mounting? :!: :!: :!: Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hey, I can also teach you the "danish" they speak in the eastern parts But if you wan't to learn proper norwegian, I'm your guy.. And I'll prefer a regular mount Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hey, I can also teach you the "danish" they speak in the eastern parts But if you wan't to learn proper norwegian, I'm your guy.. And I'll prefer a regular mount Hmmm...det er fortsatt en høj pris. Hva met Norsk kurs for meg plus søkehonorar for en nytt butiksjef og en fulltidansatte + en deltidsansatte for JP Haugesund? Daaa snakker vi kanske :-) Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Mr.Manpower - thats me Lenke til kommentar
GLN Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 (endret) hehe, fin byttehandel på gang her Språkkurs mot kamera/jobb, hehe Kom til meg stoney, så skal jeg lære deg ekte jærsk dialekt, så kommer ingen til å forstå deg. Endret 27. april 2008 av Pirja Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 I think I have to start from the scratch...does anybody know a good language teacher who works after 20:00hrs or during the weekend? Holy moly.... Mr. Olsen viser seg å være ganske kapabel. Han er vel fortsatt så ung at han faktisk har tid på kveldstid til en liten ekstrajobb Starter hos FotoVideo neste uke, så nei... (Du gikk glipp av sjangsen til å ansette en stjerneselger i går Stephan ) Tenk hvor mange flere Nikon kamera du hadde solgt om jeg hadde vært bak disken... Holy moly! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå