Gå til innhold

god og varm palomino, hva kan gjøre den kaldere?


Ernie

Anbefalte innlegg

kan jo selvsagt kjøpe en ny vifte da, men jeg gidder ikke akkurat å bruke 150kr i frakt på en vare som koster ca 200kr... så jeg er ute etter litt mer alternative løsninger på at cpu'en min er litt varm. akkurat nå er tempen 55grader (bare et opera vindu oppe...) gir jeg maskinen noe å jobbe med så går den straks godt over 60grader, ca 64. hvis jeg spiller et krevende spill så går den antaklig enda mer opp, men jeg har dessverre ikke mål det :( det er litt urovekkende siden rommet mitt ikke er altfor varmt (ca 20grader). så hva kan jeg gjøre uten om utskifting av vifte? har en XP1800+ palomino. kan en lavere volt core hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GRATIS:

- drit i temperaturen så lenge den er stabil

- oppdatere bios, kan jo være feilmåling (hvor leser du av temp nå?)

- senke vcore et par hakk

- rydde i IDE-kablene (skape bedre luftgjennomstrøming)

- rense kjøler/vifte for støv

 

GRATIS HVIS DU HAR UTSTYRET TILGJENGELIG:

- ny montering av kjøleren (plansliping?)

- god kjølepasta er et must

Goop-guiden

Arctic Silver Instructions

- kabinettvifter ligggende? kabinettemperaturen er viktig

 

PS. Jeg tipper på dårlig montering, kanskje mangel på kjølepasta eller høy kabinettemperatur! AMD XP1800+ er ikke så varm. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

bios er så oppdatert som overhode mulig, kjølepasta har jeg ikke siden maskinen er byggd av Hattelco (altså kjøpt på psdata), og resten for jeg se på om noen time når maskinen er av...

 

Edit: siden det nevnes høy kabinett temp så er den på hele 30 grader akkurat nå (fortsatt ikke mye aktivitet for cpu)

Lenke til kommentar

Edit: siden det nevnes høy kabinett temp så er den på hele 30 grader akkurat nå

 

30 grader er ingenting, da har du god lufting i kabinettet. Det hadde vært fint hvis du nevnte hva slags kjøler du har. Merket står nok på viften (e.g. Coolermaster, GlacialTech, Globalwin etc), mens modellnavnet kan være verre å finne. Hvis det f.eks. er Collermaster, så kan du jo lete på Coolermaster sine hjemmesider og se om du finner en modell som ligner.

 

Hva slags dimensjoner har viften? 60mm bredde, 10mm høyde?

Lenke til kommentar
cpu viften min er en slik en

 

Huff, den har meget lite kjøleelement. Jeg vil sterkt råde deg til å kjøpe en bedre kjøler. Du kan jo kjøpe en brukt en, ved forskuddsbetaling pleier man vanligvis å betale vanlig porto i tillegg til prisen.

 

Jeg så f.eks. en Thermaltake Silent Viking på bruktmarkedet til 250 kr.

 

Silent Viking

 

Et annet alternativ til å redusere porto er å kjøpe noe annet også, eller alliere seg med en kamerat og dele portoen.

Lenke til kommentar

Det er mange gode råd er, men jeg vil bare legge til ett til som ikke er nevnt ennå:

 

Klokke prosessoren litt ned. (f.eks fra 1533 til 1400MHz) Da kan du sikkert kjøre den stabilt på lavere spenning også. (tipper 1,55V bør gå fint.) Regn ut hvor mye kjøligere den vil bli her. Mitt eksempel vil redusere varmeutviklingen med ca 28%

 

Ellers så kan du sikkert kjøre med den tempen en stund til. Den går sikkert bra et års tid, og om den kræsjer for godt da så er sikkert en XP3000+ en billig reparasjon.

Lenke til kommentar

CPU-vifta er god nok. Den kjøler jo ned prosessoren din UTEN skikkelig kjølepasta!

 

Monterte identisk CPU og kjøler hos en venn sin søster.. (selvfølgelig måtte jeg smøre på litt Arctic Silver 3) Da lå vel temperaturen på rundt 40 grader.

 

30 grader i kabinettet er helt greit. Selv har jeg 22, men da med fire kabinettvifter.

 

Kjølepasta (og kabinettvifter) vil hjelpe. Men når det er sagt..; du trenger strengt tatt ikke gjøre noe. Prosessoren tåler fint 50-60 grader.

Lenke til kommentar
Kjølepasta (og kabinettvifter) vil hjelpe. Men når det er sagt..; du trenger strengt tatt ikke gjøre noe. Prosessoren tåler fint 50-60 grader.
50-70 takk, men mener du at jeg skal ta det rolig når cpuen min idler på 55 grader? det er jo litt varmt da selv om den tåler mer

 

Edit: det er en kamerat som kanskje skal oppgradere litt så jeg kan jo slenge meg på hvis han skal

Lenke til kommentar

Ok, prosessoren din er litt for varm.

 

Montér kjøleren på nytt med kjølepasta. Hiv inn to rolige kabinettvifter og du er nede på 40-tallet.

(Ta av sidedøra på kabinettet. Synker temperaturen vesentlig, vil kabinettvifter hjelpe godt!)

 

Enda flere kabinettvifter, ny kjøler og mer penger, så er du nede på 30-tallet..

 

Hadde for lenge siden en prosessor som durte og gikk med 68 grader idle. Fyrte opp AS2 - da sank den til 53. Puttet på nytt kabinett, fire kabinettvifter, ny kjøler osv.. Ligger i øyeblikket på 39 grader, lett overklokket..

Lenke til kommentar

Hadde for lenge siden en prosessor som durte og gikk med 68 grader idle. Fyrte opp AS2 - da sank den til 53. Puttet på nytt kabinett, fire kabinettvifter, ny kjøler osv.. Ligger i øyeblikket på 39 grader, lett overklokket..

 

He- he, hvordan "klarte" du å få en idle temp. på 68 grader? Kjøler uten vifte?

Lenke til kommentar
He- he, hvordan "klarte" du å få en idle temp. på 68 grader? Kjøler uten vifte?

AMD T-bird 1.4GHz er i utgangspunktet veldig varm (en av AMDs varmeste) Kombinert med en billig pinglete Coolermaster-kjøler, ingen kabinettvifter, varmt rotete kabinett med dårlig gjennomlufting (>30 grader) og bare standard termal pad, så måtte det bare bli sånn. Mulig at kjøleren ikke var montert helt korrekt også, men jeg husker den stygge rosa "tyggisen" under var smeltet godt utover CPU-core, så det var kontakt.

 

For spesielt interesserte er mine kjøleproblemer forklart på hjemmesiden min også..;

http://howard.idz.net/?target=data/pc/minpc/

Siden trenger derimot en oppdatering. Kommer forhåpentligvis snart!

 

Moralen er;

1. Kontakt mellom kjøleribba og CPU (kjølepasta)

2. Kabinettemperatur

3. Ny kjøler kan også være en god idé, men det skal ikke mye til for å kjøle en AMD XP1800+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...