ja_nos Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Vurderer innkjøp av dette kameraet. Relativt lite "alt i ett" med vidvinkel og zoom område som er interessant. Skal brukes til primært ta med på tur (ut på tur aldri sur og så går det nesten ned i lommen :-)), altså mest utendørs bruk, natur, landskap, vegetasjon (det minste blir oversiktsbilder blomster (ikke detaljer) og evt. større dyr (sauer og andre husdyr er ålreite dyr). Vi har idag et Canon Powershot A610 til tilsvarende bruk. Vi har faktisk forstørrelser på 40x50 cm på veggen med naturbilder tatt med Canon og det ser faktisk ikke så verst ut, også positive kommentarer fra gjester(ikke bra for feinsmekkere tenker jeg :-)). Hvordan blir bildekvaliteten på Panasonicen sammenlignet med Canon? (trenger ikke kommentarer på Panasonic vs. speilreflekskameraer). Kan en ta bilder utendørs med greie lysforhold, og ha mulighet for å forstørre opp et og annet uten at det ser for ille ut? En ulempen er at ingen butikker i nærheten av der vi bor har dette kameraet, kan ikke prøve selv, og evt.innkjøp må bli via nettbutikker. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Jeg har selv storebror FZ30. Det er større, da det ikke har motorzoom men mekaniske ringer for zoom og fokus. Men de to seriene (FZ30/50 og FZ7/8/18) har ellers en god del felles. Leica-optikken er meget god og relativt lyssterk, den enorme brennvidden tatt i betraktning. Panasonics optiske bildestabilisatorsystem Mega O.I.S er også av det aller beste av slike systemer. Det er dog ingen vidundermedisin, er det lite lys er fast støtte fortsatt nødvendig. Men på dagtid med full tele er det stor forskjell på håndholdte opptak med og uten stabilisering. LCD-skjermene til Panasonic er lyssterke og meget klare. Vær også klar over, om du ikke visste det, at alle ultrazoomkamera mangler optisk søker. Det er ikke teknisk mulig med så stor brennvidde, så i stedet har disse en liten LCD-skjerm der optisk søker ellers vilel vært. Blant ultrazoomkamera er det nokså ulik kvalitet på disse søkerne grunnet oppløsningen på dem, men Panasonic har også her en meget god søker. Det er uvannt å se på en liten LCD i starten, men man venner seg raskt. Fordelen er jo at all informasjonen du ellers finner på den store LCD'n også vises på den lille, som eksponeringsinfo, fokuslys, antall gjenværende bilder osv. Når det gjelder FZ18 har jo den økt fra 12 til 18x zoom i forhold til de andre i Pana-serien. Husk da også at dette medfører mer kompromiss optisk sett, da skarpheten i begge ender av brennvidden kan avta. Jeg har altså ikke selv prøvd FZ18, men det er et kjent problem å få optimal fokus hele veien jo mer ekstrem zoom man lager. Men om du vil merke det som spesielt dårlig er vel heller usikkert. Et annet problem med Panasonic (og forøvrig ded aller fleste kompakte med altfor liten bildebrikke og altfor høy oppløsing) er bildestøy/korn når ISO økes. Panasonic har fått en del pepper for det, og det er berettiget. Jeg merker det godt selv på mitt eget. Men det har jeg "løst" ved å låse mitt til ISO 100, og tar hensyn til dette når lyset avtar. Da blir til gjengjeld bildene svært bra, selv på natten. Se testbilder på min kameraside. Gjør du det samme med et FZ18 bør bildene bli utmerket. Kjører du automatisk ISO vil nemlig de fleste kamera være litt feige og skrur opp ISO når lyset avtar, med grums som resultat. Det ble dermed ikke noe direkte svar på modellen du har blinket ut, men det er som nevt mye til felles med de andre i serien. Håper det var noe nyttig her. Lenke til kommentar
ja_nos Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Takk for utfyllende svar. Mye nyttig infor her. Kikket også på hjemmesiden din, og der var det også mye interessant :-) Tar jeg hensyn til de begrensningene som ligger i et kamera som FZ18, og hvor du har påpekt flere forhold å ta hensyn til, kan bildekvaliteten bli ganske så grei, og da kan en forvente en kvalitet på bildene som ikke er så forskjellig fra ditt FZ30? Har du forstørret opp kopier av bilder tatt med ditt FZ30? Siden du har erfaring fra denne gruppe/type kamera, er det noen grunn til ikke å kjøpe FZ18. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Jeg har skrevet ut noen FZ30-bilder i A3 på fotoblekkskriver på glanset ark, og det ble meget pent. Det er en og annen teoretiker der ute som forkynner flotte tabeller med hvor store utskrifter man i praksis kan lage med den og den oppløsningen. Men teori og praksis er også her to litt ulike ting. Med fare for å kjede vettet av gamle lesere her: Jeg har dekorert mitt kontor med en del utskrifter i A4 på fotopapir, med en del av mine favorittbilder (dyr, fugler, insekter, landskap, natur m.m) tatt med hele utvalget av mine digitalkamera siden 2000. Det dreier seg da om kameraer med oppløsningene 1.3, 2, 4, 5, 8 og 10 megapiksler. Interesserte kolleger som er innom og kikker på dem blir av og til bedt om å plukke ut bilder fra lav- kontra høyoppløste kameraer, og hittil har ingen klart dette. Selv bildene tatt med gode gamle Olympus C-960 fra 2000 med 1.3 megapiksel holder stand, og skiller seg ikke ut på noen avslørende måte. De færreste skriver normalt ut bilder større enn A4, hvilket betyr at så lenge bildene er skarpe og fine og man benytter fotoskriver med godt fotopapir (evt. sender dem til "fremkalling" hos fotosjapper spiller iallfall oppløsningen langt fra den viktigste rollen. Så ja, jeg tror du vil bli meget tilfreds med et FZ18, så lenge du tar hensyn til begrensningene jeg har nevnt. Endret 28. april 2008 av Manskow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå