Gå til innhold

Hva syntes dere om dagens byutvikling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jernbanenettet i Oslo sentrum er vel allerede lagt under bakken for lengst. Oslo S ligger strengt tatt litt øst for bykjernen.

 

De byene som folk ser ut til å sammenligne Oslo med har gjerne flere hoved-jernbanestasjoner spredt utover, og de som tar fjerntrafikk ligger gjerne litt utenfor bykjernen. I Oslo er vi både så heldig og uheldig å ha en sentral togstasjon hvor absolutt all tog-trafikk møtes. Heldig fordi det gjør livet lettere og mer praktisk for mange folk i byen, og uheldig fordi en eventuell omlegging under bakkeplan vil ha store konsekvenser for jernbanetrafikken og antagelig lamme all jernbanetrafikk i byen i månedsvis, om ikke åresvis, og ikke minst bli ufattelig dyr. Og pengene til et slikt prosjekt vil sikkert bli tatt fra de "ordinære" jernbanebudsjettene (om ikke jeg tar helt feil ble byggingen av Oslo S det). Mer enn nok penger har vært brukt på bygging av jernbanetunneller i Oslo og Oslo S de siste tiårene, nå er det på tide at vi investerer i jernbaneinfrastrukturen i resten av landet.

 

Jeg ser argumentet, i en ideell verden ville Oslo S vært langt under bakkenivå. Men vi lever ikke i en slik verden, det ville blitt for dyrt og upraktisk å gjøre det i virkeligheten, og det ville tatt mye penger fra andre prosjekter. Men å delvis legge "lokk" over Oslo S ved å bygge infrastruktur som gangbru osv tror jeg er mer realistisk den nærmeste tiden :)

.

 

Helt enig, Oslo S gravd ned i bakken hadde vært stilig, men nå er det sånn at Norge/Oslo har kostet på seg Operabygget oh nye Bjørvika, og skal da samtidig grave ned hele E18. Sånt er ikke gratis, og det er tidkrevende i tillegg.

 

Jeg er forresten sikker på at jeg leste et sted for ikke så lenge siden at de skulle legge hovedbussterminalen over Oslo S? Kan bare ha vært et forslag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Blåser nytt liv i denne tråden.

 

http://www.webbkampanj.com/activemediapart...tockholms_stad/

 

 

I dette bladet på internett kan vi se litt om fremtidsplanene til Stockholm. En helt annen byutviklingspolitikk enn her i Norge hvertfall, hva syntes dere?

Har vi noen byutviklingspolitikk i Norge? Synes ikke det virker slik i Oslo hvertfall. Alt de har gjort de siste 50 åra er å vandalisere og forstygge en ellers vakker by :(

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Blåser nytt liv i denne tråden.

 

http://www.webbkampanj.com/activemediapart...tockholms_stad/

 

 

I dette bladet på internett kan vi se litt om fremtidsplanene til Stockholm. En helt annen byutviklingspolitikk enn her i Norge hvertfall, hva syntes dere?

Har vi noen byutviklingspolitikk i Norge? Synes ikke det virker slik i Oslo hvertfall. Alt de har gjort de siste 50 åra er å vandalisere og forstygge en ellers vakker by :(

Ja, det meste som bygges i Oslo er forferdelig stygt. Her bygges det stygge drabantbyer og forstedsblokker, mens i Stockholm satser på å utvikle den indre byen for å gjøre den flottere og utvikle den til en større og mer spennde by.

 

Hva syntes du om planene for Stockholm AvieN?

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Blåser nytt liv i denne tråden.

 

http://www.webbkampanj.com/activemediapart...tockholms_stad/

 

 

I dette bladet på internett kan vi se litt om fremtidsplanene til Stockholm. En helt annen byutviklingspolitikk enn her i Norge hvertfall, hva syntes dere?

Har vi noen byutviklingspolitikk i Norge? Synes ikke det virker slik i Oslo hvertfall. Alt de har gjort de siste 50 åra er å vandalisere og forstygge en ellers vakker by :(

Ja, det meste som bygges i Oslo er forferdelig stygt. Her bygges det stygge drabantbyer og forstedsblokker, mens i Stockholm satser på å utvikle den indre byen for å gjøre den flottere og utvikle den til en større og mer spennde by.

 

Hva syntes du om planene for Stockholm AvieN?

 

De har ihvertfall en byplanlegging. Ellers synes jeg de har mye kjedelig arkitektur, men lite direkte stygt. Jeg antar at man kunne lage en slik for Oslo også, der man utelater stygge nybygg. Jeg har aldri vært i Stockholm, så vil ikke uttale meg om den noe særlig.

 

 

 

Norske arkitekter og byggherrer trenger en studietur til Nederland generelt og Amsterdam og Hoorn spesielt. Det som er så påfallende i Nederland er at det er milevis mellom hver betongbrakke, de er ikke lette å finne! Skulle ønske man kunne si det samme om Norge, fy fader så mye stygt vi bygger.

 

 

 

Jeg tror Nederland er så bra som det er, fordi de har veldig mye gamle fine bygg der nede. Derfor er lista lagt høyt i utgangspunktet og skal man bygge noe nytt, så vil det skille seg ut om det ikke er pent. Her i Norge er det vel nesten omvendt, vi bygger funksjonelle brakkebygg, slik som vi alltid har gjort, der fasaden overlates til firmalogoer eller et eller annet random kjør.

Lenke til kommentar

Syntes det er sykt at vi nærmest lar gjerrige utbyggere forme byene våre.

 

Når det gjelder Stockholm er jeg først og fremst positiv fordi de har som du sier en byplan, dessuten legger de opp til kvartalstruktur som er mye penere og mer urbant er lamellestrukturen som bygges i Norge.

 

Kvartalstrukturen har i følge "eksperter" vært utelatt i Norge siden 30 tallet, mens den har kommet inn igjen i mange andre europeiske land..

Lenke til kommentar
Jeg liker storbyer som f.eks Berlin så hvis vi hadde klart og lage noe lignende som det så hadde det vært bra.

Berlin river faktisk mye av de stygge husene som er blitt bygget siden 60 tallet, og de bygger opp mye flott. Berlin er som du sier et meget godt eksempel på byutvikling ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...