Gå til innhold

Hva syntes dere om dagens byutvikling?

Anbefalte innlegg

Av den enkle grunn at bygård designet ikke er hensiktsmessig lengre. Bl.a. har fremskritt innen ventilasjon gjørt designet utdatert: De vil jo selvføleglig bygge det på en helt annen måte en de gjorde på slutten av 1800 tallet og starten av 1900. Så det er ikke problemet, jeg tror problemet er at politikere tror at alt som er design og moderne er positivt og at arkitekter ikke tørr tegne i gammel stil.

Problemet er at bygårdene er svært lite arealeffektive, og dermed lite lønnsomme. Gårdsarealet hadde en ventilasjons- og sanitasjonshensikt som det ikke lengre er behov for. Gårdsarealet var også noe bare beboerne hadde nytte.

At man kanskje kan bygge bygg med bygårdsliknende fasader er en mulighet, men tror ikke det vil appelere så veldig til kjøpere som t.eks. ønsker store vindusflater o.l..

Bygården er et utdatert og upraktisk design.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nesten si at jeg syns det er litt stygt med alle disse nye byggningene som reiser seg, som skal være så funksjonsrike og moderne. Et eksempel er Drammen. Greit nok med det de har bygd av strandpromenade osv. men hva med alle de kjedelige byggningene? Mye koseligere med de gammle byggningene som står rund omkring, og faktisk har en litt intressant fasade.

Lenke til kommentar
Må nesten si at jeg syns det er litt stygt med alle disse nye byggningene som reiser seg, som skal være så funksjonsrike og moderne. Et eksempel er Drammen. Greit nok med det de har bygd av strandpromenade osv. men hva med alle de kjedelige byggningene? Mye koseligere med de gammle byggningene som står rund omkring, og faktisk har en litt intressant fasade.

Ja, enig der. Mye kosligeremed de eldre byggene! Det ene forslaget jeg linket til har de tegnet 30-40 bygårder i klassisk bygårdstil med forskjellig typer fasader. Inteteressant og lese også, ville blitt en ny flott bydel

Idiotisk at det ikke blir bygget skyskrapere.

Syntes bra at de ikke bygger skyskrapere, men hvis de først skal bygge et signalbygg kan de like gjerne bygge det skikkelig høyt

Jeg likte Plan- og bygningsetatens versjon, men syns ingen av forslagene er stygge. Tror det blir bra uansett hva de velger.Ser at artikkelen er skrevet i 2006, finnes det noe oppdatert informasjon?

Nei, planene for Filipstad kommer til å holde på lenge, Bjørvika skal nok bli ferdig før de bestemmer seg får hva de bygger.

Persnlig ville jeg heller hatt en ny bydel i gammel stil med torg og koslige gater enn et forslag der båt havna tar 50 % av plassen

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Jeg likte Plan- og bygningsetatens versjon, men syns ingen av forslagene er stygge. Tror det blir bra uansett hva de velger.Ser at artikkelen er skrevet i 2006, finnes det noe oppdatert informasjon?

Nei, planene for Filipstad kommer til å holde på lenge, Bjørvika skal nok bli ferdig før de bestemmer seg får hva de bygger.

Persnlig ville jeg heller hatt en ny bydel i gammel stil med torg og koslige gater enn et forslag der båt havna tar 50 % av plassen

Bruno99,det ser ut som vi to har litt forskjellige meninger om hva slags type bygninger Oslo bør bygge. Jegt vil gjerne se en moderen og tidsriktig hovedstad istedenfor å bygge gamle byggninger. Gamle byggninger er koselig det, men jeg vil heller at Oslo satser på en mer moderene og framtidsrettet byggestil.

Lenke til kommentar

Hvor mye ordentlig byplanlegging har vi her i landet? Av og til får man inntrykk av at det begrenser seg til at næringen spør om lov og får enten ja eller nei og ferdig med det. Holdningen mot høyhus er tildels forståelig, men et par velplanlagte boligblokker med rimelige leiligheter kan gjøre livet lettere for boligkjøpere ...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Bruno99,det ser ut som vi to har litt forskjellige meninger om hva slags type bygninger Oslo bør bygge. Jegt vil gjerne se en moderen og tidsriktig hovedstad istedenfor å bygge gamle byggninger. Gamle byggninger er koselig det, men jeg vil heller at Oslo satser på en mer moderene og framtidsrettet byggestil.

det er mulig og bygge koselig og moderne med mer planlegging. jeg har sett flere eksempler på nettopp sånne steder ved vannet der de skal bygge noe nytt med et kulturelt senter hvor det blir dødt. Lisboa og Barcelona er begge eksempler hvor jeg har sett og nå skal de bygge noe aka det samme i Bjørvika...

I Lisboa og Barcelona var det nesten helt folketomt på disse stedene, La Rambla var stappfull av mennesker, samme gjelder gågatene i Lisboa. Jeg tror ikke mennesker liker seg mellom dagens moderne arkitektur...

I Liverpool hadde de benyttet de gamle flotte husene. Kraftig oppusset selvfølelig med galeri og greier. Det var mye mer intimt og hyggelig.

Lenke til kommentar
Hva syntes dere?

Jeg synes at Norge burde har spart oss for en ny Opera. Spart et par milliarder til eldre omsorg, skole og helse...

Men neeiiii da.. Kong Olav trenger litt underholdning...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
det er mulig og bygge koselig og moderne med mer planlegging. jeg har sett flere eksempler på nettopp sånne steder ved vannet der de skal bygge noe nytt med et kulturelt senter hvor det blir dødt. Lisboa og Barcelona er begge eksempler hvor jeg har sett og nå skal de bygge noe aka det samme i Bjørvika...

I Lisboa og Barcelona var det nesten helt folketomt på disse stedene, La Rambla var stappfull av mennesker, samme gjelder gågatene i Lisboa. Jeg tror ikke mennesker liker seg mellom dagens moderne arkitektur...

I Liverpool hadde de benyttet de gamle flotte husene. Kraftig oppusset selvfølelig med galeri og greier. Det var mye mer intimt og hyggelig.

Nå vet jeg lite om Lisboa og Barcelona, ei heller om Liverpool, men jeg kan likevel ha tanker rundt hvorfor det er folketomt steder med moderne arkitektur noen steder. Man skal ikke se lenger enn til Trondheim for å se moderne bygninger med yrende folkeliv. Der har de bygget kaféer og spisesteder på bakkenivå, mens rundt finnes det mange boliger.

Sist jeg var i Sandvika var det et yrende liv på dagtid, mens på kveldstid var der helt dødt. Mulig jeg var utheldig med beliggenhet på hotell, men mitt inntrykk var at når folk slukker lyset og går hjem fra jobb så blir det stille i fjøset. Skal man ha folkeliv på kveldstid må man ha noe folk ønsker å oppsøke, men folk farter ikke land og strand for å finne 2 ølbuler.

Lenke til kommentar

Det aller viktigste er at vi får områder som det går an å "puste i". Områder med en helhet, skjønnhet, funksjon, tilgjengelighet og innhold. Disse uttrykkene er dessverre kun synonymer med vinmonopolet, apotek, Ica, 7/11 og en hel haug med kaffebarer i Norge.

Nye boområder må planlegges til å bli selvstendige, selvfungerende kjerner som spiller på flere områder av menneskers daglige sosiale liv. Fokuserer man ikke på dette, blir potensielle oaser gjort om til nye Groruddaler eller (gud forby) franske forsteder, bedre kjent som boligmaskiner.

Lenke til kommentar
Det aller viktigste er at vi får områder som det går an å "puste i". Områder med en helhet, skjønnhet, funksjon, tilgjengelighet og innhold. Disse uttrykkene er dessverre kun synonymer med vinmonopolet, apotek, Ica, 7/11 og en hel haug med kaffebarer i Norge.

Nye boområder må planlegges til å bli selvstendige, selvfungerende kjerner som spiller på flere områder av menneskers daglige sosiale liv. Fokuserer man ikke på dette, blir potensielle oaser gjort om til nye Groruddaler eller (gud forby) franske forsteder, bedre kjent som boligmaskiner.

Jeg er enig. Nå var det riktignok det man forsøkte å gjøre med fbetongjunglene rundt Oslo på 60-70-tallet. Det gikk jo som kjent ikke helt etter planen. Problemet der var kanskje at alt var ferdig satt opp, det var vaskekjeller, svømmehall, butikk, skoler og alt mulig som folk kunne bruke. Man tenkte at folk skulle være på hils, at man kunne grille i hagen sammen med naboene og ta en joggetur sammen med naboen i naturskjønne omgivelser. Det som skjedde var at folk stort sett oppholdt seg i leiliheta si hvor de etterhvert også fikk vaskemaskin så man slapp å bruke blokkas fellesarealer til noe som helst. Alle tilbudene ble lite brukt og ble etterhvert nedlagt. Om man har lært noe så er det kanskje at folk selv må fylle området de bor i med innhold, at bydelene må få utvikle seg av seg selv, i hvert fall til en viss grad.

[/ufaglært svada]

Lenke til kommentar

Ja, men jeg syntes Bjørvika, kanskje Oslos beste tomt bør være en sentrumsutvidelse som det jo er meningen at de skal være, jeg tror ikke det blir det. Slike borligprosjekter kan man som sagt heller legge i nydalen, Groruddalen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...