Gå til innhold

Hva syntes dere om dagens byutvikling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg usikker på åssen bygningene ser ut i bjørvika, men det jeg syns er mest irriterende med store byer, da snakker jeg mest om byer på størrelser med Milano, deler av Oslo osv, er at det er ofte så store klasseskiller på bygningene, slike resultater blir altfor stygt.

Endret av 3Maldini
Lenke til kommentar
For min del venter jeg med å avgi dom på Bjørvika til hele utbyggingen er ferdig. Husk at bla. veien og trafikkmaskinen skal bort.

ja, for all del, kjempe flott at de gjemmer veien, skulle jo bare mangle. Men jeg tenker på arkitekturen generelt når jeg nevner Bjørvika, store hus med kontorer, som ødelegger sikten fra gamle Oslo mot havet.

Lenke til kommentar

Å skape byer med liv har vært nedprioritert helt siden de første store forstedene (f.eks. ytre oslo vest og øst) ble bygget etter andre verdenskrig. Det er i virkeligheten et bymiljø med "mixed-use"-bygninger, der folk både bor, arbeider og kjøper tjenester og varer, som skaper et levende bymiljø. Når folk så flytter ut av disse områdene blir de sakte men sikkert konvertert til området med kun single-use-bygninger. Vanlige folk som bor i tidligere nevnte forsteder handler heller på kjøpesentre. Dermed dør de indre delene av byene hen siden folk kun drar dit for å utøve én del av livet sitt, enten det er å handle, bo eller jobbe, evt. ikke drar dit i det hele tatt. Bygninger som operaen er bygget som en konsekvens av dette.

Lenke til kommentar

Tabben med Bjørvika er at man ikke har noen umiddelbare planer om å legge hele Oslo S under bakken. Dette er med på å lage et kunstig og ikke minst stygt skille mellom bydelene bak og det nye som kommer foran.

Generelt synes jeg byutviklingen i Norge bygger på veldig mange kompromissløsninger. Vi evner ikke til å tenke stort og grandiost. Derfor mottar jeg Bjørvika, spesielt Operaen, med åpne armer og håper på at vi tenker like fremtidsrettet og ikke minst litt mer frekkere nestegang vi setter i gang andre store prosjekter :thumbup:

Lenke til kommentar
Tabben med Bjørvika er at man ikke har noen umiddelbare planer om å legge hele Oslo S under bakken. Dette er med på å lage et kunstig og ikke minst stygt skille mellom bydelene bak og det nye som kommer foran.

Generelt synes jeg byutviklingen i Norge bygger på veldig mange kompromissløsninger. Vi evner ikke til å tenke stort og grandiost. Derfor mottar jeg Bjørvika, spesielt Operaen, med åpne armer og håper på at vi tenker like fremtidsrettet og ikke minst litt mer frekkere nestegang vi setter i gang andre store prosjekter :thumbup:

ja, det er helt på trynet av de ikke legger oslo S under bakken. Ingen byer bortsett fr OSLO lar en så stor del (som det faktisk er) lar skinnene ligge over bakken. Jeg tror problemet er arkitektene, som kun ser sitt snitt til å lage det så spektakulært så mulig. De fokuserer på ting som å at det skal være kontraster, og at det skal v're moderne. Taperne er menneskene, mennesker liker seg ikke i dagens "nye bydeler". det finnes naturlig nok gode nok eksempler, men ikke i Norge.

Lenke til kommentar

Er enig i mye av det som blir sagt. Jeg leste en artikkel som omhandlet en bydel som de bygger akkurat nå,Tjuvholmen het den, tror den kan bli ganske fin. Jeg prøver å se positivt på det,tror det skjer mye spennde rundt om i landet.

 

 

Utbyggingen 2005-2012

 

Oslo bystyre vedtok Fjordbyplanen i 2000. Sommeren 2002 ble det gjennomført en salgskonkurranse der det kom inn ni forslag. Utstillingen av forslagene ble besøkt av 8000 mennesker. I finalen var utkastet Fjordparken (Linstow eiendom og Snøhetta arkitekter) og Utsyn (Selvaaggruppen, Aspelin Ramm og arkitekt Niels Torp). Utsyn vant.

 

Byggestart var sommeren 2005. I 2007 åpnet gatene Bolette Brygge, Lille Stranden og Tjuvholmen allé, foruten Olav Selvaags plass, som alle ligger nær Aker brygge. Noen butikker og serveringssteder åpnet samtidig.

 

Ferdigstillelse er planlagt i perioden 2007-2012. Flere kjente arkitekter tegner hver sine deler av utbyggingen. Ferdig utbygget vil Tjuvholmen inneholde

ca. 1200 boliger, hvorav ca. 400 utleieboliger

kunstsenter, planlagt ferdig i 2009

hotell, butikker og kontorer

parkanlegg på østsiden av holmen

skulpturpark.

 

De tre øyene som lages, Akerodden (nærmest Aker brygge, høy andel næring), Tjuvholmen (mest boliger) og Skjæret (park, kultur) avdeles med kanaler, for å utnytte nærheten til vannet.

 

All parkering vil være under terrenget, slik at gater og plasser blir bilfrie.

9080241.jpg

 

 

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
ja, det er helt på trynet av de ikke legger oslo S under bakken. Ingen byer bortsett fr OSLO lar en så stor del (som det faktisk er) lar skinnene ligge over bakken. Jeg tror problemet er arkitektene, som kun ser sitt snitt til å lage det så spektakulært så mulig. De fokuserer på ting som å at det skal være kontraster, og at det skal v're moderne. Taperne er menneskene, mennesker liker seg ikke i dagens "nye bydeler". det finnes naturlig nok gode nok eksempler, men ikke i Norge.

 

Hvilke byer sammenligner du med? Så vidt jeg vet er det ingen byer i Norge som ikke lar mesteparten av skinnene ligger over bakken.

Lenke til kommentar
ja, det er helt på trynet av de ikke legger oslo S under bakken. Ingen byer bortsett fr OSLO lar en så stor del (som det faktisk er) lar skinnene ligge over bakken. Jeg tror problemet er arkitektene, som kun ser sitt snitt til å lage det så spektakulært så mulig. De fokuserer på ting som å at det skal være kontraster, og at det skal v're moderne. Taperne er menneskene, mennesker liker seg ikke i dagens "nye bydeler". det finnes naturlig nok gode nok eksempler, men ikke i Norge.

 

Hvilke byer sammenligner du med? Så vidt jeg vet er det ingen byer i Norge som ikke lar mesteparten av skinnene ligger over bakken.

Oslo er hovedstaden i Norge. Jeg sammenligner med endel europeiske byer, der stasjonene ligger midt i sentrum. Når det er så mange spor også som det er.

Lenke til kommentar
Tabben med Bjørvika er at man ikke har noen umiddelbare planer om å legge hele Oslo S under bakken. Dette er med på å lage et kunstig og ikke minst stygt skille mellom bydelene bak og det nye som kommer foran.

Generelt synes jeg byutviklingen i Norge bygger på veldig mange kompromissløsninger. Vi evner ikke til å tenke stort og grandiost. Derfor mottar jeg Bjørvika, spesielt Operaen, med åpne armer og håper på at vi tenker like fremtidsrettet og ikke minst litt mer frekkere nestegang vi setter i gang andre store prosjekter :thumbup:

ja, det er helt på trynet av de ikke legger oslo S under bakken. Ingen byer bortsett fr OSLO lar en så stor del (som det faktisk er) lar skinnene ligge over bakken. Jeg tror problemet er arkitektene, som kun ser sitt snitt til å lage det så spektakulært så mulig. De fokuserer på ting som å at det skal være kontraster, og at det skal v're moderne. Taperne er menneskene, mennesker liker seg ikke i dagens "nye bydeler". det finnes naturlig nok gode nok eksempler, men ikke i Norge.

Skyld ikke på arkitektene, de lager det de får beskjed om å lage. Skyld heller på dårlig byplanlegging hos kommunen og eindomsspekulanter ute etter raske penger.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke slik at alle bygårder skal ha rett til utsikt mot vannet. Det som har skjedd er at det nå planlegges en ny bydel foran gamle byen som igjen fører til at utsikten mot vannet vil forsvinne men det positive med det er at det stiger frem en ny bydel som vil føre til flere arbeidsplasser og boliger.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke slik at alle bygårder skal ha rett til utsikt mot vannet. Det som har skjedd er at det nå planlegges en ny bydel foran gamle byen som igjen fører til at utsikten mot vannet vil forsvinne men det positive med det er at det stiger frem en ny bydel som vil føre til flere arbeidsplasser og boliger.

Nettopp det jeg kaller kortsiktig tenkning. Man kan ikke tenke sånn. Greit nok at de bygger store kontorbygg, men ikke på en av byens beste tomter, ikke sånn at det rammer store deler av dens befolkning. Sånt kan man legge i nydalen.

Lenke til kommentar

Ok, jeg forstår poenget ditt. Men frem til nå så har vi ikke sett noen skikkelige planer for hva vi skal gjøre med området. Tidligere har det bare vært et stygt lagerområdet/brakke som har vært utilgjengelig og veldig uhyggelig. Får de på plass litt bygg og annet rekreasjonsmuligheter så er jeg i utgangspunktet positiv.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke bygge bygårder da? Det går ann og gjøre det med en moderne vri. Syntes man kunne bygget noe aka de bygårdene vi har i oslo, evt, med glass nederst til forretninger. I Paris og Birmingham river de nå stygge blokker for å tenke nytt igjen, det er vel ikke sånn vi vil ha det? Do it ones and do it right

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Hvorfor kan man ikke bygge bygårder da? Det går ann og gjøre det med en moderne vri.

 

Av den enkle grunn at bygård designet ikke er hensiktsmessig lengre. Bl.a. har fremskritt innen ventilasjon gjørt designet utdatert.

 

Syntes man kunne bygget noe aka de bygårdene vi har i oslo, evt, med glass nederst til forretninger. I Paris og Birmingham river de nå stygge blokker for å tenke nytt igjen, det er vel ikke sånn vi vil ha det? Do it ones and do it right

 

Noe de også burde gjøre i Norge. Svært mange utrolig stygge betongsklosser fra 50-, 60- og 70-tallet som burde blitt revet.

Lenke til kommentar

Av den enkle grunn at bygård designet ikke er hensiktsmessig lengre. Bl.a. har fremskritt innen ventilasjon gjørt designet utdatert: De vil jo selvføleglig bygge det på en helt annen måte en de gjorde på slutten av 1800 tallet og starten av 1900. Så det er ikke problemet, jeg tror problemet er at politikere tror at alt som er design og moderne er positivt og at arkitekter ikke tørr tegne i gammel stil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...