Gå til innhold

hjelp til kjøp av mellomring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edderkopper: Kjøp et sett reverseringsringer (Og evt step-up ringer) til 160k på ebay. + en 50mm f/1.8

Fluer og resten av smådyra: Kenko mellomringsett (16mm, 20mm (?) og 36mm) har fått mye skryt. Jeg kjøpe Nikons PK-13, men funket ikke med objektivet mitt. men jeg kunne se forstørrelsen, og den var ikke stor, så et større sett kommer jeg til å kjøpe.

Edit: Kenkosettet fås til under 1k gjennom USA. Skal bestille selv snart, må bare bruke litt mindre penger på boller og brus og få lønn, så jeg ikke får så dårlig samvittighet når det ryker 2k fra kontoen. Selv om det svir like mye om jegs kulle gjort det nå.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Sjekk litt her

http://www.nikonians.org/html/resources/ni...ro/macro_6.html

Nikon har en, PK-11a som kan brukes med AF, de andre må brukes manuelt.

Reverse Ring

http://www.nikonians.org/html/resources/ni...ro/macro_5.html

Er nok stygt redd for at flua har flydd sin veg før du rekker å få den i fokus med snudd objektiv. (kan jo slå ihjel flua først selfølgelig. Da blir den flat og du har sjansen til å få bildet skarpt)

Reverse rings er vel også laget for fastobjektiv fra 20 til 55mm, det er i allefall de som er nevt i bruksanvisninga.

Tror nok Mr Olsen sitt tips om det Kenkosettet er den beste løsning, dersom du ikke skal kjøpe et macro objektiv.

(Det er vel 20 år siden jeg solgte mitt sett med mellomringer, men mener å huske at de var greie å bruke på frihånd.

Men det er klart når du nærmer deg forstørrelse forhold 1:1, så er det utrolig lett å få uklare bilder om du ikke bruker stativ)

Lenke til kommentar

Da er det ikke Reverse Ring BR-2A du snakker om, men noe a la filterringer - er ikke det litt risikabelt uti felten?

Se på dette svaret på mellomringer for 105mm fra Nikon Cafe:

It's ok if you use only one tube, but if you use more than one, the lens becomes too loose and it feels like it's going to fall off.

I'm using the 36mm tube and you can get quite close with it.

Lenke til kommentar

Reverse Ring BR-2A - den snur objektivet på kamerahuset, altså bajonetfatning og 52mm filterfatning

Det du snakker om, er å snu ei linse utenpå ei annen ikke sant?

Har sett at det går, men har ikke prøvd det.

Det jeg quoted fra Nikon Cafe var anngående Kenko mellomringer og Nikon 105mm VR, de er muligens litt slappere i fisken (høres det ut som) en PK serien til Nikon.

Håper trådstarter blir klokere av våre innlegg :idea:

Her er de:

http://cgi.ebay.com/Kenko-Auto-Macro-Exten...1QQcmdZViewItem

med frakt ca 150 australske dollar - blir ca 1100 med moms og fortollingsgebyr

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...