Gå til innhold

Vannturbin, alternativ til solcelle?

RIP

Anbefalte innlegg

Vi har en liten kolonihage, det er ikke innlagt strøm, men er vann der. Siden en pakke med solcellepanel + batteri osv nesten koster 100000kr. Har jeg tenkt på muligheten med å lage et litt vannkraftverk. Det er innlagt vann, og antar det er ca >6bar trykk.

Men finner ingen rimlige turbiner, er det mulig å bruke en bil-turbo? Eller vil vannet trenge inn i kulelagerene og havarere den før man får sagt silikon-grease?

Noen som vet om det er mulig å lage en enkel turbin eller kjøpe en? Tenker på et lukket system, med tanke på effekt og søl :o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er ink. i tomteleien. Kommer også til å bli resirkulering av vannet, siden det er en hage som kan vannes.

Edit: Ganske sikker på de ikke har vannmåler pr. hage, da det er veldig mange hager på et lite område. Men la oss si det koster 10kr pr. kubikk, vil det fortsatt være lønnsomt?

Endret av RIP
Lenke til kommentar

Jeg kan hverken noe om dynamoer eller bil-turboer, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Men la oss si at du klarer å koble opp noe lurt der og klarer å hente ut all effekten fra springen, så vil du med 6bars trykk og vannstrøm på ca 0.1 liter i sekundet (Målte i springen hjemme og klarte å fylle en liter på omtrent 10 sekunder) maximalt ta ut 60 Watt. Hvor mye du faktisk klarer å få ut kommer helt ann på dynamoen og turboen.

Så om du skal gjøre noe serlig annet enn å lyse opp rommet tror jeg det kan bli litt snøtt med effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...