Submoose Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg er en av dem som opplevde dette. Da hjelper følgende: Får du denne meldingen: sudo: unable to resolve host "Din PC's navn" Så restarter du, og når GRUB laster så velger du recovery mode. Deretter logger du inn som root. Skriv vi /etc/hosts Der vil du se noe lignende dette: 127.0.0.1 localhost 127.0.1.1 "Din PC's navn.ettellerannetdomene.evt.flere.domener" # The following lines are desirable for IPv6 capable hosts ::1 ip6-localhost ip6-loopback fe00::0 ip6-localnet ff00::0 ip6-mcastprefix ff02::1 ip6-allnodes ff02::2 ip6-allrouters ff02::3 ip6-allhosts Da fjerner du alle domenene slik at fila ser slik ut: 127.0.0.1 localhost 127.0.1.1 "Din PC's navn" # Uten "-ene selvfølgelig # The following lines are desirable for IPv6 capable hosts ::1 ip6-localhost ip6-loopback fe00::0 ip6-localnet ff00::0 ip6-mcastprefix ff02::1 ip6-allnodes ff02::2 ip6-allrouters ff02::3 ip6-allhosts Restart PC-en og så vil sudo fungere igjen Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Ai, det der er en ganske lei bug.. Lenke til kommentar
luxus Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Tenkte bare jeg kunne nevne at man ikke må restarte for å eventuelt fikse dette. Jeg gjorde følgende: Hvis root kontoen er disabled må man gjøre følgende: System -> Administration -> Unlock root -> Gå inn på Properties og sett et passord. Gå i terminal -> su root -> skriv inn passord -> vim /etc/hosts/ (eller et annet redigeringsprogram du liker) Endre filen som beskrevet i første post (bortsett fra at jeg har 127.0.0.1 <hostname>). Hvis du vil disable root konto igjen redigerer du /etc/shaddow. Finn linja med root (antageligvis øverst) og bytt ut root:<masseraretegn>:<osv> .. med root:!:<osv>. Da vil kontoen igjen være deaktivert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå