Zemeckis Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hei Pr. i dag leier vi en leilghet som det er oppdaget mugg og råte skader på badet(dusjkabinett) og sommerrommet(vinduet). Jeg har da vært sliten,uopplagt, trøtt og sliter med å komme meg opp i rett tid for å komme meg på jobb. Dette var null problem før jeg flyttet inn i leiligheten jeg og min samboer. Fant du skadene for noen uker siden og vi har vært i kontakt med jushjelpa i Trondheim og en annen sak mot husverten. Jeg har også anskaffet legeattest på at vi bør flytte pga at jeg er allergiker og reagerer på det selv om jeg ikke er direkte allergisk mot soppen, men vil da flytte ut som fort som mulig grunnet jeg klarer ikke å fungere skikkelig i hverdagen lenger. Det jeg lurer på er om husverten kan holde oss igjen ut oppsigelsestiden? Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Så de gjør ihvertfall opp etter seg hvis delen har feil er min erfaring. Tror ikke du kan kreve å slippe unna oppsigelsestiden. Men om jeg ikke husker veldig feil er huseier pliktig til å ordne opp i helseskadelige skader på hus/leilighet snarest. Så den beste for han vil nok være å få dere ut snarest mulig slik at renovering/oppussing kan starte snarest mulig. kan hende jeg er helt på viddene nå, men mener å ha lest en rettsak el lignende som gikk på slike skader. Endret 29. april 2008 av Rune-B Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Hmm, ja vil jo helst ut så fort som mulig. Er ikke bare det som er problemet her, har jo en nabo som kan tenne på huset når som helst(har jo innbo forsikring, men allikavel). Røyk legger jo hele leiligheten sin når han bruker stekepanna og husverten tramper hele tiden, skulle nesten tro han gjør det med vilje. Er stortsett bråk hele tiden og han gir rett og slett f***. Endret 27. april 2008 av Zemeckis Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 § 2-10. Krav på retting av mangel Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren. Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting. Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det. Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det. § 2-11. Avslag i leie Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen. I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta. § 2-12. Heving av leieavtalen Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold. Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt. Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10. Er det grove skader som er avdekket, vil jeg si at med mindre utleier klarer å rette disse UMIDDELBART, har dere mulighet til å kansellere leieavtalen. Hmm, ja vil jo helst ut så fort som mulig. Er ikke bare det som er problemet her, har jo en nabo som kan tenne på huset når som helst(har jo innbo forsikring, men allikavel). Røyk legger jo hele leiligheten sin når han bruker stekepanna og husverten tramper hele tiden, skulle nesten tro han gjør det med vilje. Er stortsett bråk hele tiden og han gir rett og slett f***. Dette er ikke "problemer" som vil gi dere mulighet til å si opp avtalen. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Det hele spørs litt på hva du allerede har foretatt deg. Har du f.eks meldt fra til huseier, eller satt en frist på når du ønsker det utbedret? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå