hessel Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg driver et enkeltmannsforetak, og i år ser det for første gang ut til at jeg vil tjene opp til maksimum kr. 50.000 på enkeltmannsforetaket. Utenom dette har jeg full jobb med full inntekt. Jeg har inngått en avtale om konsulenttjenester for 2008, noe som gjør at jeg vil fakturere et visst beløp til kunden hver måned fremover (eks.mva). Mine spørsmål: 1) Vil jeg også for likningsåret 2008 motta ordinær selvangivelse for lønnstakere, selv om jeg har hatt inntekt opp til 50.000 på enkeltmannsforetaket i 2008? Eller vil jeg få selvangivelse for næringsdrivende? 2) Hvordan vil denne inntekten på enkeltmannsforetaket føres opp i selvangivelsen? Må jeg føre den opp manuelt selv? 3) Hvor mye vil jeg bli beskattet av inntekten på enkeltmannsforetaket? 4) Er det riktig at jeg må tjene over 50.000 på enkeltmannsforetaket før jeg kan begynne å fakturere med moms, og dermed må registrere meg i foretaksregisteret og selv betale moms? Dere kan altså ta utgangspunkt i at inntekten på enkeltmannsforetaket ikke vil overstige 50.000 i løpet av 2008. På forhånd takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Flyttet til rette forum Eller vil jeg få selvangivelse for næringsdrivende? Ja, hvis ikke så må du be om å få en. Må jeg føre den opp manuelt selv? Ja, i egen næringssjema som vedlegg. Hvor mye vil jeg bli beskattet av inntekten på enkeltmannsforetaket? Kommer ann på dine andre inntekter. Er det riktig at jeg må tjene over 50.000 på enkeltmannsforetaket før jeg kan begynne å fakturere med moms, og dermed må registrere meg i foretaksregisteret og selv betale moms? Ikke tjene men omsetter du mer enn 50.000,- i et kalender år så må du reg. deg hos MVA-reg. hos Fylkesskattekontor. Da må du nok reg. deg i foretaksreg. også. ps. kortversjon, det finnes noen få unntak. Endret 25. april 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
hessel Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Kommer ann på dine andre inntekter. Ok, så hvis jeg f.eks. tjener 400.000 netto i min ordinære jobb i året, så blir skatt på ekstrainntekten på enkeltmannsforetaket hvor mye? Ikke tjene men omsetter du mer enn 50.000,- i et kalender år så må du reg. deg hos MVA-reg. hos Fylkesskattekontor. Da må du nok reg. deg i foretaksreg. også. Ok, det betyr at "omsetning" er det jeg tjener på foretaket i løpet av en 12 måneders periode, fratrukket eventuelle utgifter? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Ok, så hvis jeg f.eks. tjener 400.000 netto i min ordinære jobb i året, så blir skatt på ekstrainntekten på enkeltmannsforetaket hvor mye? Tja? Høyere trygdeavgift og toppskatt osv. så kan du regne med ca. 40-45% effektiv beskatting av netto-inntekter.(større fradrag vil redusere dette noe) Ok, det betyr at "omsetning" er det jeg tjener på foretaket i løpet av en 12 måneders periode, fratrukket eventuelle utgifter? Nei, brutto-omsetning(salg av varer/tjenester) før fradrag og utgifter. Endret 25. april 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Ok, det betyr at "omsetning" er det jeg tjener på foretaket i løpet av en 12 måneders periode, fratrukket eventuelle utgifter? Nei, brutto-omsetning(salg av varer/tjenester) før fradrag og utgifter. Og for en konsulent som kun driver med tjenester tilsvarer vel dette inntekter Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Ok, det betyr at "omsetning" er det jeg tjener på foretaket i løpet av en 12 måneders periode, fratrukket eventuelle utgifter? Nei, brutto-omsetning(salg av varer/tjenester) før fradrag og utgifter. Og for en konsulent som kun driver med tjenester tilsvarer vel dette inntekter Ja, stort sett, men man har nok en del utgifter knyttet til drift, som kontor med driftskostnader, reisekostnader/strøm/tlf/porto/regneskap/vedlikehold/rengjøring/representasjoner osv.. Kontorutstyr med direkteutgiftsføring/avskrivinger/fondsavsetninger/osv.. Så netto, etter alle mulige og "umulige" fradragsfinesser gjør til slutt et resultat man er fornøyd med. Endret 25. april 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
hessel Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Jeg får prøve å finne så mange fradrag som mulig. Hehe Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Jeg får prøve å finne så mange fradrag som mulig. Hehe Takk for all hjelp! Alt med måte, ellers kan storebror ta deg grunnet fordelsparagrafer, som siste utvei.. Endret 25. april 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Du trekker da ikke vekk driftskostnader for å finne omsetning? Eller er jeg på bærtur nå? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Du trekker da ikke vekk driftskostnader for å finne omsetning? Eller er jeg på bærtur nå? Selvfølgelig ikke. Mitt poeng var at alle har en del driftskostnader, uansett om man bare driver med konsulent-tjenester. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Du trekker da ikke vekk driftskostnader for å finne omsetning? Eller er jeg på bærtur nå? Nei, men for å finne overskuddet - og det er jo det som blir næringsinntekten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå