Bruker-93156 Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Når det lyser grønt er de ferdig... Lenke til kommentar
edge Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Var igrunn ganske innlysende(haha, get it? ) - tenkte bare jeg skulle forsikre meg! Takk for svar Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Tror viften fortsetter og gå for og få ned tempen på batteriene igjen. Fortsetter å gå en stund etter at ladingen er ferdig på min også. Pleier og la batteriene stå i til vifta har stoppet... Lenke til kommentar
edge Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Ja, fant ut det etter hvert jeg og Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Skal straks kjøpe meg batterier til SB-800. Har hørt fra div. engelske forum at du ikke bør kjøpe en sånn rask lader som bruker bare 15 min. osv. Da blir ikke batteriet ladet like bra som med en det tar lengre tid med, så du får færre blitz pr. lading. Dessuten går levetiden på batteritiden ned sies det. Er dette riktig? Har dere noen batterier å anbefale? Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Skal straks kjøpe meg batterier til SB-800. Har hørt fra div. engelske forum at du ikke bør kjøpe en sånn rask lader som bruker bare 15 min. osv. Da blir ikke batteriet ladet like bra som med en det tar lengre tid med, så du får færre blitz pr. lading. Dessuten går levetiden på batteritiden ned sies det. Er dette riktig? Har dere noen batterier å anbefale? Tar du stort sett bilder hjemme, f.eks. i hjemmestudio er Varta's 15min batterier kjekt siden du kan lade det ene settet mens du tar bilder med det andre. Hurtigladere sliter endel mer på batteriene enn vanlig, så levetiden på batteriene er ganske mye dårligere. Ni-Mh batterier med høy kapasitet er også bra å ha om man bruker blitzen voldsomt mye, men disse lader seg ut ganske fort, så om man lar blitzen ligge noen dager mister man mye mAh. De mest egnede batteriene for blitz er de nye Ni-Mh batteriene med lav selvutladning. Når man kjøper dem er de klare til bruk, og du kan la de stå i blitzen i mange måneder uten at de lader seg ut av seg selv. Nesten alle produsentene har slike, og det heter blant annet Sanyo Eneloop, GP ReCyko, Varta Ready2use, Duracell Precharged. Dette står det mer om i Wikipedia. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Anbefaler at du sjekker ut Sanyo ENELOOP. Bruker dem selv i min FL-36, som i utgangspunktet har ganske treig reload fordi den bare bruker to batterier. Her er en test: http://www.stefanv.com/electronics/sanyo_eneloop.html dessverre finnes det ikke noen norsk importør på disse. Trist, siden de er unike når det gjelder å holde på ladingen. Vanlige NiMH batterier taper seg med omtrent 1% pr. dag, mens Sanyo hevder at Eneloop ikke taper mer enn 15% i året. Finnes det andre batterier i handel i norge som har tilsvarende egenskaper? EDIT: Skulle nok lest innlegget over bedre før jeg posta Endret 30. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Finnes det andre batterier i handel i norge som har tilsvarende egenskaper? Claser'n har Varta Ready2use og Duracell ActiveCharge, og ganske mange andre butikker har GP Recyko. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Claser'n har Varta Ready2use og Duracell ActiveCharge, og ganske mange andre butikker har GP Recyko.Takker. Selv om Claser'n holder til omtrent 30 mil unna. Men jeg finner nok ut av det. Trenger batterier som jeg kan stole på. Bruker blitz såpass sjelden at utladingstid virkelig har betydning. Det samme gjelder for backup kameraet mitt *ist DS. Fryktelig irriterende å oppdage at det er nesten tomt for juice. Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) EDIT: JEG ER BLIND! Men jeg skulle hatt både lader og batterier. Ser at det følger batterier med de fleste laderne. Er det en idé å kjøpe en Varta-lader med medfølgende batterier? Men ser ingen av laderne som inneholder ready2use-batterier... EDIT: Hva om jeg kjøper f.eks. den 15 min. laderen til Varta og bruker de ready2use-batteriene, da vil jeg kanskje få en ganske optimal lading samt. levetid? Endret 30. mai 2008 av sindrejibb Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Her går det på ferdigladede Duracell! Er veldig fornøyd med levetida, men mulig en bør satse på oppladbare ved neste korsvei? Lenke til kommentar
andm Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jeg har også Varta-hurigladeren og Varta-batterier, og kan anbefale dette varmt. Kanskje sliter hurtigladere på batteriene, men om jeg "mister" et par hundre sykluser, koster et par nye batterier ingenting, og jeg har spart en del timer i livet hvor jeg ellers hadde ventet frustrert på batterilading. Fototurer og idéinnfall er en spontan greie. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Det som kan være smart er jo å ha både en hurtiglader og en "langstidslader". Selv har jeg en Varta hurtiglader, og er veldig fornøyd med den. Som du sier, kan ideer og fototurer komme rett fra oven, og da er det greit å slippe å vente. Det beste hadde selvfølgelig vært å lade batteriene på forhånd. Jeg kjøper meg nok åtte nye batterier i tillegg til en "langtidslader". Har åtte fra før av. Da er jeg seks batterier jeg kan bruke i batterigrepet til D80, samt et dobbelt sett med batterier til SB-800. 5+5. Det holder foreløpig, helt til jeg får meg flere blitser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå