Gå til innhold

Celeron vs Centrino, hva er "best"?

Akidon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør ikke velge Celeron. Celeron er er samlebegrep over CPUer med mindre internminne(cache) enn feks. Core 2 Duo, og de er derfor en god del tregere under de fleste forhold.

Grunnen til at Intel sorterer prosessorer under dette navnet er at de da slipper å kassere CPUer som ikke klarer å utnytte den egentlige tilgjengelige cachen i brikken. Når produsentene øker internminnet i brikken øker også feilfrekvensen, celeron er derfor en grei måte å bli kvitt disse prosessorene på til en grei penge.

Lykke til!

Stemmer ^^

Celeron vs Pentium M715 @ 1.5GHz? Hvordan blir det? Er de omtrent jevngode eller drar den ene i fra?

Lenke til kommentar
Du bør ikke velge Celeron. Celeron er er samlebegrep over CPUer med mindre internminne(cache) enn feks. Core 2 Duo, og de er derfor en god del tregere under de fleste forhold.

Grunnen til at Intel sorterer prosessorer under dette navnet er at de da slipper å kassere CPUer som ikke klarer å utnytte den egentlige tilgjengelige cachen i brikken. Når produsentene øker internminnet i brikken øker også feilfrekvensen, celeron er derfor en grei måte å bli kvitt disse prosessorene på til en grei penge.

Lykke til!

Stemmer ^^

Celeron vs Pentium M715 @ 1.5GHz? Hvordan blir det? Er de omtrent jevngode eller drar den ene i fra?

Nå blander du Intel og AMD her. AMD har en serie cpuer som kalles sempron. en sempron er en athlon der deler av L2cachen har blitt ødelagt under produskjon, og dermed deaktivert.

Intel har hatt celeron som en egen produskjon, og disse har ofte vært offer for testing (som krymping og testing av småendringer i arkitekturen).

Lenke til kommentar

Poenget her er ikke å velge mellom to pcer. Men laptoppen min har fått alzheimer og en del hjerteinfarkt. Så jeg må ha en "ny". Fikk tilbud om en med den celeron prossesoren. Og lurte igrunn bare på om den var på høyde slik at jeg ikke merke noe nevneverdig tap i ytelse.

Går ut i fra at M1500 er bedre enn M715?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En laptop er mye mer enn bare CPU.

Men generelt sett uten å ha sett alle spesifikasjonene til de to alternativene trådstarter spør om:

En nyere laptop med en Celeron M440("Yonah" FSB=533) er relativt mye bedre enn en "Banias" Pentium M 1.5Ghz FSB=400("Dothan" 715 er bedre enn Pentium M 1.5).

Så må man sammenlikne RAM (mengde/speed), grafikk-løsning (som regel IGP/innebygd i chipset), og viktigst: HD (størrelse/speed).

Lenke til kommentar

Men generelt sett uten å ha sett alle spesifikasjonene til de to alternativene trådstarter spør om:

En nyere laptop med en Celeron M440("Yonah" FSB=533) er relativt mye bedre enn en "Banias" Pentium M 1.5Ghz FSB=400("Dothan" 715 er bedre enn Pentium M 1.5).

Så må man sammenlikne RAM (mengde/speed), grafikk-løsning (som regel IGP/innebygd i chipset), og viktigst: HD (størrelse/speed).

Joda er klar over det. Eneste ankepunktene er cpu og grafikk-løsning. Ellers er det mye det samme om ikke bedre.

Lenke til kommentar

Joda er klar over det. Eneste ankepunktene er cpu og grafikk-løsning. Ellers er det mye det samme om ikke bedre.

Hvilken grafikk-løsning snakker vi om?

Av de to valgene er Celeron 440 best så der så..

Lenke til kommentar

Ja var bare det jeg lurte på Jarmo ^^

Når det gjelder grafikk er det så som så på den jeg lurer på å kjøpe. Mest sannsynlig integrert.

Men siden jeg allerede har laget en tråd; har det egentlig noe å si når det jeg gjør på pcen stort sett er å programere i visual studio og diverse andre programmer for programering av logiske kretser?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men siden jeg allerede har laget en tråd; har det egentlig noe å si når det jeg gjør på pcen stort sett er å programere i visual studio og diverse andre programmer for programering av logiske kretser?

IGP / "eksternt" skjermkort (likefullt integrert i en Lap) har absolutt 0 - null - å si for ditt bruk.

Vel, nesten null å si, da IGP vil "stjele" litt av RAM.

Lenke til kommentar
Er ikke så nøye for meg hvordan pcen er bare den er billig og tålelig kjapp til å kompilere. Tror jeg går for den. Fyren skulle ha 1500 for den noe jeg ser på som en ok pris.

Slettet posten min grunnet misforståelse, grafikken har lite å si for ditt arbeide hvis ikke den bruker for mye ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...