Gå til innhold

GPL i konflikt med Webservices?

Anbefalte innlegg

Eg sitter på jobb og skriver et lite uavhengig program som *bare* bruker webservices for å sende og motta data. Oppgåven eg skal løyse er allereie gjort av nokon andre som har publisert det under GPL lisensen.

For min bedrift så er det jo bare ein fordel å bli fort ferdig og å publisere dette lille programmet videre som GPL er ingen problem. Men vi har eit anna større produkt som vi også leverer kommersielt med innelukka kjeldekode. Det er dette programmet som har disse webservicane eg skal bruke.

Når eg bruker den lille applikasjonen min og kobler opp mot det større programmet, må det større programmet også distribueres som GPL?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når eg bruker den lille applikasjonen min og kobler opp mot det større programmet, må det større programmet også distribueres som GPL?

Hvis du sammenligner med de fleste andre GPL programmer så kjører noen av dem på Windows. Windows er ikke GPL, og GPL programmene som kjører på Windows kan da heller ikke kreve at Windows er GPL...

Så svaret er nei, programmet ditt trenger ikke å kreve at det større programmet som det bruker er GPL...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du trenger ikke å gi fra deg kildekoden så lenge du ikke blander GPL-koden med din egen kode. To separate programmer som snakker sammen trenger ikke å dele samme lisens, men hvis du kobler programmene sammen til ett program eller lenker dem til som biblioteker (programvare lisensiert under LGPL kan lenkes til uten at programmet som bruker det blir GPL/LGPL, men endringer i biblioteket må ligge under LGPL) må de lisensieres under GPL for å kunne distribueres.

Men det bør merkes at JEG IKKE ER EN ADVOKAT og ingen ekspert på innen lover og regler :)

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Kom du frem til noe konklusjon?

Holder på med et lite hobbyprosjekt hvor jeg tenker å bruke MediaWiki som web-service hvor jeg har en web-applikasjon som vil bruke denne som "database". Vurderer å bruke zlib-lisensen for programmet. Vil da GPL-lisensen for MediaWiki påtvinge seg web-applikasjonen hvis jeg ønsker å bytte ut MediaWiki senere? Hørte at GPL lisensen hadde en "viral" klausul som kanskje kunne virke her, siden jeg bruker en ganske "tett" integrasjonen med MediaWiki.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...