Gå til innhold

Guide: Mastiff lager HDPC - del 2

Anbefalte innlegg

Hunden er veldig langt fra ulovlig. Jenta vår er i 75-kilosklassen og bare farlig på den samme måten som tigerskinnet i "Grevinnen og hovmesteren". Gemyttet er omtrent som en newfoundlender eller st. bernard. Men hun er grei til å bli kvitt beviser når jeg har hilst på innbruddstyver...

Han som spurte tenkte sikkert på Fila brasileiro, også kjent som brasiliansk mastiff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag for de fleste artikler er fra noen få linjer til maks en kort side eller to, så er dette ett bra avbrekk som jeg setter stor pris på. Artiklene har ett særpreg, og det faller bra i smak hos meg :)

Selv om jeg ikke har planer om å lage en slik pc selv, så er det fortsatt mange gode tips å plukke opp. Både om generell pc bruk, og om ymse "media behandling".

Keep up the good work :thumbup:

Lenke til kommentar
I dag for de fleste artikler er fra noen få linjer til maks en kort side eller to, så er dette ett bra avbrekk som jeg setter stor pris på. Artiklene har ett særpreg, og det faller bra i smak hos meg :)

Selv om jeg ikke har planer om å lage en slik pc selv, så er det fortsatt mange gode tips å plukke opp. Både om generell pc bruk, og om ymse "media behandling".

Keep up the good work :thumbup:

Kunne ikke vært mer enig enn dette.

Det er velskrevet med en god porsjon humor.

Korte artikler finnes det nok av, men artikler som dette må man lete etter.

Og når man er ferdig med å lese har man faktisk fått med seg et par triks også ;)

Lenke til kommentar
Theatertek ikke er fjernkontrollvennlig

Hva for noe? Theatertek er da ikke mindre "fjernkontrollvennlig" enn annen programvare, og i tillegg er mye tilrettelagt fra leverandøren.

Om ikke det holder kan TT også styres med hotkeys - som fint kan mappes inn i programvaren på de fleste fjernkontroller. Selv har jeg brukt ATI Remote Wonder i et par år, og de siste årene har jeg brukt iMon. Begge fungerte uten annen konfigurering enn å legge inn config fil fra TT.

:)

Det har ikke funket i Vista for meg (har heller ikke brukt mye tid på å finne ut av dette. Mulig jeg skal prøve igjen med versjon 2.6 - takk for tipset!).

Men, med de siste Ati driverne, så funker dvd svært bra via MyMovies og VMC. BD går via MyMovies of PowerDVD.

Men det var dette med brukervennlighet da ... det må funke for brukerne (madammen og krapylene). Ellers blir det forkastet ... slik TT ble.

Gleder meg til fortsettelsen Mastiff. Ser spesielt frem til programvarebiten og tuningen av programmene. Tror jeg har mye å lære der. Stå på - jeg gleder meg i hvert fall!

Lenke til kommentar
EVR finnes i XP også. Kommer som en "sideeffekt" av .NET 3.0 rammeverket.

Stemmer nok dette, men GPU hardwareakselerasjon fungerer ikke sammen med EVR og XP.

Så det betyr at det er mulig å få like bra bildekvalitet fra HD i XP, det forutsetter bare at man software dekoder det i stede for å bruke grafikkortet. Hvor mye pc-muskler kreves det for å softwaredekode HD da?

For min egen del så hadde det vært greit å slippe unna Vista, både fordi jeg ikke har noe ønske om å bruke 1000,- på det og fordi jeg helst vil ha tilgang på alt gjennom MediaPortal.

Dessuten lovte jeg samboeren min at oppstart av HD-filmer skulle bli mye raskere om jeg bare fikk bytte ut den litt trege Toshiba HD-E1 med en HTPC. Det skjærer jo seg om man må reboote PC-en ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått prøvd litt fram og tilbake med VMR9 kontra EVR. Det er ingen tvil om at EVR gir bedre bilde! Nå får jeg faktisk betydelig bedre bilde på DVD i Media Portal enn i Theatertek (med VMR9) når MP er satt opp til å bruke dvd-filtrene som kommer med TT og EVR er satt som video renderer. Fargene er bedre, bildet får mer dybde og klarhet og det virker som det er mindre støy. Så lenge jeg får MP til å gjøre jobben under XP blir det nok ingen Vista med det første her...

Blu-ray og pc.... vel, hvis det ikke skjer noe radikalt i løpet av det neste halve året blir det vel standalone BD spiller. For at PC skal være et alternativ til BD-avspilling for min del må det komme bedre avspillere enn Powerdvd, og det må komme på plass skikkelige løsninger på lydsiden. Jeg venter i spenning...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Muffinman,

det høres ut som du har fått til en enkel og grei - men god - løsning ved bruk av WinXP og tilleggsprogrammer. Kan du gi en nybegynner hjelp ved å beskrive litt mer i detalj hva du har gjort?

Takker og bukker.

- Ulf

Lenke til kommentar

Flere: Igjen takk for ros og ris! Risen leses, sorteres og vurderes. Men jeg kan ikke garantere at det blir endringer...

Mufinman, EVR virker bare med mediefiler, ikke med DVD-er under XP, iallfall i Zoom Player. Er det altså annerledes med MP?

drbo, aldri vært ute for at menyer forsvinner etter en stund på mine rippede. Beklager. Men det er en kjent bivirkning av eneklte oppsett med FFDShow at det kan skje. Jeg har en kommentar til det også i neste artikkel.

Tjomi, filaen kan være litt sær, ja. En jeg kjente i Texas hadde en som ble kalt Tank (han var omtrent like kraftig som en). Han var ubrukelig som utstillings- og avlshund, for han var så snill som et lam! ;)

74869340, du kan jo også kjøre HD-filmene på XP, hvis du ikke bryr deg om den forskjellen i bildekvalitet. Er samboeren din som de fleste andre damer, foretrekker de nok det framfor å være tålmodig i et ekstra minutt eller to (det maksimale en omstart tar). Selv pleier jeg å gå ned i kinoen noen minutter på forhånd for å kunne gjøre alt klart, med maskering, bildehøyde osv. Sparer meg for mye brumming i nabostolen! ;)

Lenke til kommentar
Mufinman, EVR virker bare med mediefiler, ikke med DVD-er under XP, iallfall i Zoom Player. Er det altså annerledes med MP?

Må selvfølgelig ta forbehold om at det er noe annet som utgjør forskjellen. Har foreløpig testet kun med DVE og når jeg fyrte opp romfergesekvensen var det slående forskjell. At selve avspilleren kan forårsake forskjellen i bildekvalitet er ikke umulig - tross alt er MP utviklet rimelig fortløpende mens det begynner å bli lenge siden det kom oppdatering til TT. Ikke vet jeg. TT får seg ihvertfall en ferie enn så lenge her.

Jeg har foreløpig ikke fått sammenlignet avspilling i MP med VMR9 vs EVR. Når jeg får gjort det har jeg et bedre svar vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Muffinman,

det høres ut som du har fått til en enkel og grei - men god - løsning ved bruk av WinXP og tilleggsprogrammer. Kan du gi en nybegynner hjelp ved å beskrive litt mer i detalj hva du har gjort?

Takker og bukker.

- Ulf

Hvis du skal ha en "alt-mulig-pc" er det kanskje enklest å gi Media Portal et forsøk og bruke forumet eller wikien som informasjonskilde når du skal konfigurere. Mitt oppsett består egentlig ikke av så mye annet enn MP og diverse codecs/filtre og litt annet krimskrams. Denne saken har jeg stående i stua og alle i familien er fint i stand til å bruke den.

Vil sannsynligvis ferdigstille et AV-rom i kjelleren i løpet av høsten og da vil jeg nok ta i bruk min vannkjølte og oppskremte Q6600 som kilde i likhet med artikkelforfatteren. Spent på hvor det ender...

:wee:

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Jeg regner med du ikke skal bruke mediacenteret i vista?

...eller?

Er nemlig det jeg har tenkt å satse på (WAF, samt at PC-en skal være kombinert arbeidsstasjon og HD/HTPC). Jeg har ikke noe HD-drev enda, så jeg skal bare spille HD-materiale som er utgitt på andre måter.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

...eller?

Er nemlig det jeg har tenkt å satse på (WAF, samt at PC-en skal være kombinert arbeidsstasjon og HD/HTPC). Jeg har ikke noe HD-drev enda, så jeg skal bare spille HD-materiale som er utgitt på andre måter.

Kjører man med frontend så er vel neppe WAFen noe bedre med Vista enn med XP.

AtW

Lenke til kommentar

...eller?

AtW

Vell... billigere å bytte kvinnfolk enn pc. Spes hvis det eneste man må gi slipp på er fast sex og en gåen komfyr.

Men poenget ditt var ....?

Lenke til kommentar
74869340, du kan jo også kjøre HD-filmene på XP, hvis du ikke bryr deg om den forskjellen i bildekvalitet. Er samboeren din som de fleste andre damer, foretrekker de nok det framfor å være tålmodig i et ekstra minutt eller to (det maksimale en omstart tar). Selv pleier jeg å gå ned i kinoen noen minutter på forhånd for å kunne gjøre alt klart, med maskering, bildehøyde osv. Sparer meg for mye brumming i nabostolen! ;)

Og hvordan samsvarer dette med snakket om en RS6 hvor alt er raskt og enkelt? Hørest strengt tatt mer ut som en stridsvogn, som kommer seg frem over alt, men trenger endel forberedelser før man legger ut på tur.

Hvorfor ikke bare gå for TMT istedenfor PDVD? Da slipper du ihvertfall unna med en Vista partisjon.

Endret av NewGUY
Lenke til kommentar

...eller?

AtW

Vell... billigere å bytte kvinnfolk enn pc. Spes hvis det eneste man må gi slipp på er fast sex og en gåen komfyr.

Men poenget ditt var ....?

Poenget er at om du uansett skal kjøre med front-end, så er det vel front-enden som bestemmer WAFen, ikke OSet under, så jeg tror neppe du får noe bedre WAF av å bruke Vista.

AtW

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg uttrykte meg dårlig, så da prøver vi igjen ;) Jeg er klar over at man utmerket godt kan kjøre HD DVD og Blu-ray fra xp også, og det er sannsynlig den løsningen jeg kommer til å ende opp med i og med at jeg har ikke veldig lyst til å bruke 1000,- på (relativt sett) bittelitt bedre kvalitet kombinert med det faktum at jeg ikke har like kompromissløst utstyr som deg i resten av kjeden og dermed ikke ser forskjellen så godt uansett.

Angående det å skru på kinoen litt før og gjøre klar til fruen skal se film så er det langt i fra noe dårlig tips, det er bare det at ikke alle har eget kinorom. Jeg tilhører en gruppe mennesker som går undet fellesbetegnelsen studenter og har således ikke funnet plass i økonomien til en egen kino. Men kanskje det kommer en dag :new_woot:

Over til poenget. Du velger Vista fordi det gir en bedre avspilling av HD-materiale i og med at det bruker EVR i stedet for overlegg.(du drar i tillegg inn VMR9 for å gjøre forvirringen komplett :blush: ) Så blir det nevnt her i tråden at EVR også finnes i xp da det følger med .net framework 3 som en "sideeffekt".

Mine tanker blir da, siden jeg tror jeg vet at overlegg er en teknikk for å la videostrømmen "hoppe" over CPU og bli dekodet i grafikkortet av dedikerte brikker der, at EVR har samme funksjon som overlegg, men at den utfører oppgaven på en bedre måte. (phu lang setning) Siden det ikke er mulig å anvende EVR eller VMR9(som jeg antar er en løsning midt i mellom de to overnevnte) i xp på HD-media, kan man ikke da softwaredekode HD-videostrømmen å slippe unna hele problemet? I og med at det ikke skal kjøres etterbehandling på det så har man jo hele systemressursene tilgjengelig til formålet, og med ditt beist av en overklokket maskin så burde det jo være mulig?

Og om det er mulig å softwaredekode HD-strømmen, hvordan vil da dette bli sammenliknet med EVR?

Lenke til kommentar
Hadde ikkje hatt noko imot to utgåver av artiklane til Mastiff: Ein med og ein utan pisspreik :whistle:

Hadde ikke hatt noe imot to utgaver av denne tråden: en med og en uten unødvendige poster (som denne :green:)

Men en sides sammendrag hadde vært greit.

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...