Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hei. Eg har eit rart problem. Eg får vondt i hovudet av Fedora, og eg veit ikkje grannsam kvifor. Eg trur det har noko med korleis fontane vert teikna, eller fontan i seg sjølve. Dette er berre på skule-PC-en min og ikkje heime kor eg køyrer Ubuntu 8.04- Det eg undrar på er om nokre av dykk som har eit råd eller to til korleis eg kan gjere Fedora-en min meir hugleg å arbeide med Sei ifrå om nynorsken min er alt for gammalvoren og vond å lese. Eg freistar berre på å auke mitt ordtilfang Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Du kan jo prøve å endre på hvordan kantutjevning på fonts foregår. Fedora bruker vel Gnome som default - om jeg ikke tar mye feil? System -> Preferences -> Fonts. Noe sånt - jeg sitter i Xfce for øyeblikket, og kan ikke sjekke. Endret 25. april 2008 av humbuq Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Fedora bruker freetype-libraries som er kompilert uten en del features pga. patentproblemer. (De er visst veldig nøye på sånt med den distroen der..). Kan kanskje ha noe med dette å gjøre.. Har skrevet om det, inkl. en løsning på problemet, på bloggen min. (Antar at det er trinn 3 i den guiden som vil være relevant for deg) Edit: Har du 64-bit Fedora må du kompilere freetype for både 32-bit og 64-bit (for at 32-bit-programmer også skal kunne få "skikkelige" fonter) Er det av interesse, så har jeg ferdigkompilerte .rpm-filer for både 32-bit og 64-bit.. PM meg om du vil ha. Endret 25. april 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Du kan også prøve å endre Hz-frekvensen på skjermen. Dette kan ha mye å si. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Prøvd med skifting av Hz på skjerm ja ! Ble selv kvalm i begynnelsen, taklet bare 1 time foran Fedora før jeg måtte avslutte. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hei. Eg har eit rart problem. Eg får vondt i hovudet av Fedora, og eg veit ikkje grannsam kvifor. Eg trur det har noko med korleis fontane vert teikna, eller fontan i seg sjølve. Dette er berre på skule-PC-en min og ikkje heime kor eg køyrer Ubuntu 8.04- Det eg undrar på er om nokre av dykk som har eit råd eller to til korleis eg kan gjere Fedora-en min meir hugleg å arbeide med Sei ifrå om nynorsken min er alt for gammalvoren og vond å lese. Eg freistar berre på å auke mitt ordtilfang Du kan stille på ganske mye når det gjelder "subpixel rendering". Et tips kan være å se på skjermen din med en lupe/forstørrelsesglass og se hvilken rekkefølge punktene i hver pixel er satt opp (anntar LCD), og stille inn deretter i system -> brukervalg -> utseende og oppførsel -> utseende, klikk på fanen "skrifter" -> utjevning under pixelnivå. Trykk også på detaljer og still inn det du fant i lupa. Om du har CRT, så synes jeg "beste former" er finest. Du kan også prøve å endre Hz-frekvensen på skjermen. Dette kan ha mye å si. Anntar at skolepc => laptop => LCD, så det skulle ikke ha noe å si. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Du kan stille på ganske mye når det gjelder "subpixel rendering". Her ligger også litt av problemet. Freetype på fedora er nemlig kompilert uten subpixel rendering fordi Fedora-teamet mener det er for risky (subpixel rendering er patentert), så den bruker en annen (dårligere) måte å få det til på isteden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Du kan stille på ganske mye når det gjelder "subpixel rendering". Et tips kan være å se på skjermen din med en lupe/forstørrelsesglass og se hvilken rekkefølge punktene i hver pixel er satt opp (anntar LCD), og stille inn deretter i system -> brukervalg -> utseende og oppførsel -> utseende, klikk på fanen "skrifter" -> utjevning under pixelnivå. Trykk også på detaljer og still inn det du fant i lupa. Eg prøvde det og. Skifta er ikkje så fæl no, men kunne vore betre. Eg klarte ikkje å sjå i aukeglaset korleis pixlane var bygd opp, kanskje eg må ha ein spesiell farge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå