Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav til programvare for føring av timer?

Moskus

Anbefalte innlegg

Jeg ble nettopp oppringt av et firma som selger programvare for føring av timer. Han var (i mine øyne) frekk nok til å påstå at man måtte ha egen programvare "da Excel ikke er lovlig å bruke lenger til timeføring". Hvor i all verden har han fått dette fra?

Jeg vet om de nye reglene som gjelder med fakturering, og at man derfor ikke (uten videre) kan bruke Excel til fakturering (fordi man skal ha et automatisk løpende fakturanummer som brukeren ikke skal kunne "justere").

Er det faktisk noen slike regler for timeføring også, eller er det bare sprøyt (som jeg tror)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at det kom nye pålegg om dokumentasjon av tid i den nye bokføringsloven, men dette er hva den sier om det:

§ 8-4-1. Dokumentasjon av medgått tid

Bokføringspliktige som utfører tjenester hvor vederlaget er basert på tidsforbruk skal for hver eier og ansatt dokumentere utførte timer. Timene skal spesifiseres pr. dag fordelt på intern tid og på de enkelte kunder/oppdrag. Bestemmelsene gjelder også i tilfeller hvor det er avtalt fast pris.

Bestemmelsene i første ledd gjelder ikke eiere og ansatte som kun utfører interne administrative oppgaver.

(...)

§ 8-4-3. Oppbevaring

Dokumentasjon som nevnt i § 8-4-1 skal oppbevares i 3 år og 6 måneder etter regnskapsårets slutt. Dokumentasjon som nevnt i § 8-4-2 skal oppbevares i 10 år.

Med mindre det finnes noen forskrifter til dette, så er det vel lite hjemmel i lov det han sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...