Oovz Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Først og fremst, specs: AMD Athlon X2 4400+ (socket 939) Abit KN8 2 GB Kingston HyperX CL2 (DDR) Gainward GeForce 7950GX2 74 GB WD Raptor 320 GB WD SATA 300 Audigy 4 Antec Performance One P180 Eizo 19" LCD Enermax Liberty 620W PSU Windows XP SP2 Så, over til problemet. Etter en lang dag på skolen skulle jeg skru på maskinen. Det gikk fint. Alle viftene går som de skal, og lysene på hovedkortet er normale. Men jeg fikk ikke noe bilde på skjermen. Jeg har som sagt en 19" LCD, og den søker hele tiden etter signal, både på DVI-og VGA-kontaktene, uten å finne noe. Med andre ord kan jeg skru på skjermen, men den mottar ikke noe signal. Jeg har prøvd med en lånt skjerm (VGA-kontakt med konverter) uten resultat, og jeg har prøvd med VGA-kabel og konverter på min skjerm uten resultat. Jeg har også prøvd å resette CMOS, ta ut klokkebatteriet osvosv. Alt er nytteløst. Viften på skjermkortet går også som normalt. Jeg har ikke installert noen ny hardware siden jeg bygde maskinen sommeren 2006, og noe lignende har aldri skjedd før. Jeg mistenker at det kan være noe skjermkortrelatert, men jeg har ikke noe annet PCI-E-kort jeg kan teste med, og har heller ikke mulighet for å få lånt et. Spørsmålet mitt blir dermed om jeg rett og slett må akseptere at skjermkortet har røket (selvom viftene går som de skal) og kjøpe et nytt, eller bør jeg prøve å undersøke problemet enda mer? Og hvis det ikke er skjermkortet, hvor kan problemet ligge ellers? Makroskopisk kan jeg ikke si at jeg ser noen transistorer som har røket eller noe sånt, men siden kortet er litt spesielt kan det godt ligge noe et sted som jeg ikke ser. På forhånd takk for all hjelp! Mvh, Oovz Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Slike problemer kan også være knyttet til andre komponenter enn selve skjermkortet. Ram, cpu og hk kan også være skyldig. Har du et gammelt PCI skjermkort liggende kan du også teste med dette, skjermkort MÅ ikke stå i PCI-E porten. Har du flere ram brikker? Prøv med kun én om gangen. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Slike problemer kan også være knyttet til andre komponenter enn selve skjermkortet. Ram, cpu og hk kan også være skyldig. Har du et gammelt PCI skjermkort liggende kan du også teste med dette, skjermkort MÅ ikke stå i PCI-E porten. Har du flere ram brikker? Prøv med kun én om gangen. Jeg har to rambrikker. Har ikke prøvd med bare en ennå, men skal gjøre det når jeg drar hjem senere i dag. Noe PCI-skjermkort har jeg heller ikke. For klarhetens skyld kan jeg presisere at jeg ikke får opp BIOS-skjermen engang. Det er med andre ord helt svart. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Ok. Grunnen til at jeg nevnte det med ram-brikker, er at jeg hadde et lignende problem. Viste seg at den ene brikka var defekt, og hindret booting av systemet. Kjøpte ny ram, alt ble ok. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Update: Jeg har nå testet med en rambrikke. Prøvde begge to hver for seg. Ingen endring. Hva er neste testpunkt? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Forsøk å starte maskinen uten annen maskinvare koblet til enn hk, cpu, skjermkort og ram. Dvs, dra ut alle andre enheter. Disker, dvd-stasjoner, andre pci kontrollere/kort etc. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Forsøk å starte maskinen uten annen maskinvare koblet til enn hk, cpu, skjermkort og ram. Dvs, dra ut alle andre enheter. Disker, dvd-stasjoner, andre pci kontrollere/kort etc. Den er grei. Skal teste videre når jeg kommer hjem, tilbakemelding kommer i morgen. Foreløpig takk for hjelpen Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Nå husker jeg ikke hva kabelen som går ifra PSU til HK heter, men den som er heeeelt øverst i venstre hjørne, sitter denne riktig i?? Har hatt flere kompiser og egne erfaringer med dette resultatet som du får, hvor denne ikke sitter ordentlig i.. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Nå husker jeg ikke hva kabelen som går ifra PSU til HK heter, men den som er heeeelt øverst i venstre hjørne, sitter denne riktig i?? Har hatt flere kompiser og egne erfaringer med dette resultatet som du får, hvor denne ikke sitter ordentlig i.. 1. Kabelfestene for strøm er forskjellig plassert fra hovedkort til hovedkort. 2. Jeg regner med at du tenker på 4-pins ATX12V-kontakten. Og ja, den står riktig. Den har gjort det i snart to år, så ville vært rart om den skulle ha falt ut av seg selv. Jeg har dog tatt ut og satt inn alle strømkabler uten å få noen effekt, men takk for tipset uansett Lenke til kommentar
Gernia Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Nå husker jeg ikke hva kabelen som går ifra PSU til HK heter, men den som er heeeelt øverst i venstre hjørne, sitter denne riktig i?? Har hatt flere kompiser og egne erfaringer med dette resultatet som du får, hvor denne ikke sitter ordentlig i.. 1. Kabelfestene for strøm er forskjellig plassert fra hovedkort til hovedkort. 2. Jeg regner med at du tenker på 4-pins ATX12V-kontakten. Og ja, den står riktig. Den har gjort det i snart to år, så ville vært rart om den skulle ha falt ut av seg selv. Jeg har dog tatt ut og satt inn alle strømkabler uten å få noen effekt, men takk for tipset uansett Har du knota noe med systemet i det siste? kan være at noen komponenter ikke sitter som de skal. har hatt samme problem, CPU var skjeiv, og ingen bilde på skjerm. Vet ikke helt hvordan dette henger sammen men, alltids vært et forsøk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå