Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC vil ikke starte - No Active Partition

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig kjøpt meg en ny PC, og har litt problemer med å få startet den. Maskinen fullfører POST, men når den skal til å laste fra CD/DVD/HDD får jeg bare opp "no active partition".

Jeg har sjekket i BIOS, og den finner både DVD-spilleren og harddiskene mine. Har prøvd med både Windows Vista og OpenSolaris installasjonsCDer, men begge resulterer i feilmeldingen "No active partition" etter de har prøvd å boote. Har også fått feilmeldingen "Insert system disk and press enter".

Jeg har klart å boote opp med Helix LiveCD [http://www.e-fense.com/helix/], men der inne fant jeg ikke harddiskene mine, så da er jeg like langt.

I BIOS har jeg prøvd å sette SATA-diskene til IDE-modus og til AHCI-modus. Jeg har prøvd å nappe ut alle diskene bortsett fra en. Jeg har prøvd å bytte IDE-port på DVD-spilleren. Jeg har prøvd "load fail-safe defaults" og "load optimized defaults", samt å sette alt slik jeg tror det skal være.

Maskinvare:

Intel Pentium E2160

Gigabyte GA-G33-DS3R

4 GB Geil minne

1 x 160GB Samsung disk (denne har tidligere stått i min gamle PC)

3 x 500GB Seagate disker (disse er helt nye)

Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få liv i PCen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken boot rekkefølge bruker du?

Du kan sette det både i BIOS og ved å trykke på en av F knappene under oppstart.

Har du ikke operativsystem inne, bør du velge å la den starte opp fra CD/DVD ROM første gang. Så legger du inn OS, og så velger du å la den starte opp fra harddisken etter det.

Det letteste er å velge å starte opp fra CD/DVD ROM via boot menyen som du kommer inn i via en av F knappene, men for å være sikkert bør du sjekke boot rekkefølgen i BIOS først.

Når du starter opp, står det hvilken Fxx knapp (eller DEL) du skal trykke på for å komme inn i BIOS. Under der står det vanligvis hvilken Fxx knapp du slaø trykke på for Boot menyen.

Lenke til kommentar

Høres ut som du ikke booter fra DVD. Hvis Vista DVD booter så vil du først se en "Press any key to boot" melding.

Er ikke helt sikker på hvor "No Active Partiton" meldingen kommer fra, men jeg gjetter at det er fra MBR kode på disken. I såfall har du en disk som har hatt noe annet enn Windows installert. Er kanskje best å slette MBR på denne disken før du installerer Windows.

Meldingen "Insert system disk and press enter" er normal for en helt blank disk. Da trenger du bare å boote fra CD/DVD og installere OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...