Flimzes Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg har lyst til å finne ut om en person er død, hvordan gjør man det? Hvor spør man? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Sjekke puls? Mer i "registere". Altså, en person langt herfra. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...;epslanguage=NO Skriftlig søknad med begrunnelse for hvorfor opplysningene er nødvendige sendes til: Skattedirektoratet Boks 6300 Etterstad 0603 Oslo Endret 25. april 2008 av Hille Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...;epslanguage=NO Skriftlig søknad med begrunnelse for hvorfor opplysningene er nødvendige sendes til: Skattedirektoratet Boks 6300 Etterstad 0603 Oslo "Privatpersoner kan få elektronisk tilgang til opplysninger fra folkeregisteret når opplysningene er nødvendige for at den som søker skal kunne kunne ivareta lovmessige rettigheter eller plikter, se lov om folkeregistrering § 13 annet ledd. Med ”lovmessige” menes juridiske, ikke kommersielle interesser" Det at han lurer på om noen er døde faller neppe innunder såkalte juridiske interesser. Jeg har lyst til å finne ut om en person er død, hvordan gjør man det? Hvor spør man? Du må spørre dem som har tilgang til Det sentrale personregister ("Folkeregisteret"), for eksempel Skatteetaten eller politiet. Kan du ikke bare ringe vedkommende og høre hvem som svarer? :-) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 På hjemnummeret svarer en som sier at det er kona, og på mobilnummeret så svarer en som sier at det er broren. Historien er at jeg kjøpte en telefon fra han (som sies være død), men så fulgte ikke kvitteringen med, så han sa han skulle sende den. Så skjedde ingenting på 2 mnd. Så jeg purret og fikk svar at jeg måtte sende nummeret på undersiden av telefonen, for han hadde hatt to like. Så skjer ingenting på en mnd, så purrer jeg igjen, og da får jeg en kort mail fra en som sier å være kona, der det står at han jeg kjøpte telefonen hadde vært i trafikkulykke, og lå i koma. Men hun skulle prøve å finne mailen, og så gikk det enda to mnd, så jeg ringte på mobilnummeret jeg hadde fått, og da svarte en som sa at det var broren, og han skulle fikse dette så fort som mulig. Etter to uker prøvde jeg igjen og ringe, mne telefonen ble umiddelbart lagt på, sendte melding og spurte hvorfor de bare la på, og fikk da beskjed om at han jeg hadde kjøpt telefonen av, hadde blitt begravet samme dag. Etter et par masemeldinger kom det fram at de ikke kunne finne kvitteringen. Så er spørsmålet, er det noe de prøver å skjule liksom.. er det en grunn til at det ikke har skjedd noe tidligere liksom, var derfor jeg tenkte om man kunne sjekke opp om han var død eller ikke, så kan jo mye bekreftes/avkreftes. Uansett så sa hun etter en stund at hun ikke orket maset lenger, og at hun heller fikk kjøpe tilbake telefonen. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) ja, da får du bare selge hu tlf tilbake da, siden hun sa hun skulle kjøpe den. Så du kan bli ferdig med hele greia.. Bare håper ikke du har blitt svindla.. Endret 11. mai 2008 av Melisma Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Høres rart ut hele greia. Later som han er død for å slippe å sende deg kvittering? Hvis telefonen ikke er ødelagt på noen måte og du ikke føler deg svindlet, så er det vel bare to sannsynlige muligheter igjen: 1) Vedkommende er virkelig død og kvitteringen er borte vekk eller 2) Telefonen er tjuvgods, og personen lever i beste velgående Så får du velge selv hva du vil tro. Hvis telefonen er av en viss alder, noe jeg vil tro siden det etter din egen forklaring har gått over 5 måneder fra du kjøpte den av han (og den var kanskje allerede da ikke helt ny), ville jeg gitt blaffen i denne kvitteringen. Kan ikke forvente å få topp service og garanti når man kjøper noe brukt uansett, selv om det naturligvis hadde vært en bonus. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Siden du vet omtrent når trafikkulykken var og hvor han bor så begynn å tråle nettaviser. En alvorlig ulykke er uansett omtalt ett eller annet sted. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Høres ut som en bløff fra en innvandrer. .... Men hva skal du med kvittering? Du har jo fått deg en billig telefon, riktignok en som har tilhørt noen andre engang. Men,men.... Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Høres ut som en bløff fra en innvandrer. .... Men hva skal du med kvittering? Du har jo fått deg en billig telefon, riktignok en som har tilhørt noen andre engang. Men,men.... Skal ikke si at det absolutt ikke er det... men jeg skjønner ikke hvorfor det nødvendigvis må være en bløff fra en innvandrer ut fra de opplysningene som har blitt gitt her. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Høres ut som en bløff fra en innvandrer. .... Men hva skal du med kvittering? Du har jo fått deg en billig telefon, riktignok en som har tilhørt noen andre engang. Men,men.... Headsettet funker ikke, er derfor jeg trenger kvittering. Telefonen er en N95, kjøpt for 3300kr, noe som var samme pris som fire andre brukte N95 som ble solgt på bruktmarkedet i samme tidsområde, var derfor ingen grunn til å tro at det skulle være noe muffens. Irgendwer: Hvorfor skal man ikke forvente å få med en kvittering når man blir lovt det, uavhengig om telefonen er brukt eller ikke? Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 CIA er etter han... derfor må han skjekke om han er død så han kan vite om planen hans funka Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Høres ut som en bløff fra en innvandrer. .... fordomsfull ja.. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Irgendwer: Hvorfor skal man ikke forvente å få med en kvittering når man blir lovt det, uavhengig om telefonen er brukt eller ikke? Snakket bare på generelt grunnlag jeg. Kan ikke forvente å få med kvittering når man kjøper noe brukt. Derimot, når du ble lovet dette, så var jo det en kjekk bonus. Men jeg hadde ikke selv hatt noen problemer med å slutte å plage disse folkene når det er helt åpenbart at de enten ikke klarer å finne kvitteringen (og kanskje synes det er stressende at du ringer midt under begravelsen for å ha tak i den) eller rett og slett ikke har kvittering og heller ikke har til hensikt å gi det til deg. Du får vel bare tvinge den stakkars enka til å kjøpe den tilbake hvis du ikke takler å måtte kjøpe et nytt headset. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Irgendwer: Hvorfor skal man ikke forvente å få med en kvittering når man blir lovt det, uavhengig om telefonen er brukt eller ikke? Snakket bare på generelt grunnlag jeg. Kan ikke forvente å få med kvittering når man kjøper noe brukt. Derimot, når du ble lovet dette, så var jo det en kjekk bonus. Men jeg hadde ikke selv hatt noen problemer med å slutte å plage disse folkene når det er helt åpenbart at de enten ikke klarer å finne kvitteringen (og kanskje synes det er stressende at du ringer midt under begravelsen for å ha tak i den) eller rett og slett ikke har kvittering og heller ikke har til hensikt å gi det til deg. Du får vel bare tvinge den stakkars enka til å kjøpe den tilbake hvis du ikke takler å måtte kjøpe et nytt headset. Har du noensinne holdt en avtale du har lovet? Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Har du noensinne holdt en avtale du har lovet? Jeg skjønner ikke hvorfor du spør meg om det. Men ja, selvfølgelig holder jeg avtaler jeg lover. Men man kan ikke forvente at folk skal holde avtaler etter at de er døde. Eller at andre skal holde avtalene for dem. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Har du noensinne holdt en avtale du har lovet? Jeg skjønner ikke hvorfor du spør meg om det. Men ja, selvfølgelig holder jeg avtaler jeg lover. Men man kan ikke forvente at folk skal holde avtaler etter at de er døde. Eller at andre skal holde avtalene for dem. Nei, men han hadde litt _over to måneder_ på seg allerede _før_ ulykken, så _lovte_ kona at hun skulle fikse det. Ikke har det vært mulig å få tilbakemeldingen uten at jeg har måttet ringe dem heller, dette har gjeldt hele tiden etter salget. Er derfor jeg ble litt tvilsom. Det var også konens forslag å kjøpe tilbake telefonen. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det var også konens forslag å kjøpe tilbake telefonen. Du sitter igjen med to utfall 1) Du får kvitteringen 2) Du får ikke kvitteringen Tar du feil til alternativ 1, altså du får kvitteringen og han er død så har du tross alt vært litt en rimlig stor belastning for familien. Er han derimot ikke dø og du får ikke kvitteringen så har du blitt lurt. At kona sier hun vil kjøpe telefonen tilbake, så virker det som hun kun vil ha saken ut av verden og personen faktisk er død. Så da står du mellom valget om å pushe på videre, for noe som tross alt ikke er noe som vil ruinere deg økonimsk. Eller ta sjansen på at du blir lurt. Selv hadde jeg da latt det ligge. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Men på den annen side, dersom de svindler ham, og han gir etter, blir jo det som en oppfordring til svindlere å bruke sånne skitne metoder :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå