zulo Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Har et adaptec 3405 kontrollerkort og 2 sas disker, i biosen til kortet finner jeg ikke arrayet. I adaptec manager i windows finner jeg den logical devicen men det står at den har failed. I properties på de 2 diskene står det under status "Failed logical device segments: yes". Jeg aksepterer at partisjonen er borte men lurer på hvorfor en logical device failer, er det pga at det ikke er batteri i kontrolleren eller at jeg har tvinga pcn av med strømknappen et par ganger? Går det an å fikse den logiske devicen med et program? Hadde ikke trodd at raid0 var så ustabilt, har vel knapt kjørt det i en måned dette oppsettet,diskene er jo i orden. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Har et adaptec 3405 kontrollerkort og 2 sas disker, i biosen til kortet finner jeg ikke arrayet. I adaptec manager i windows finner jeg den logical devicen men det står at den har failed. I properties på de 2 diskene står det under status "Failed logical device segments: yes". Jeg aksepterer at partisjonen er borte men lurer på hvorfor en logical device failer, er det pga at det ikke er batteri i kontrolleren eller at jeg har tvinga pcn av med strømknappen et par ganger? Går det an å fikse den logiske devicen med et program? Hadde ikke trodd at raid0 var så ustabilt, har vel knapt kjørt det i en måned dette oppsettet,diskene er jo i orden. Raid-0 (gjelder forsåvidt andre raid typer også) er ikke en god løsning dersom du må skru av maskinen med av og på knappen. Hvis du fikser maskinen din (får den stabil) burde dette problemet forsvinne. Hva er det som gjør at den går i heng? Lenke til kommentar
zulo Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Har et adaptec 3405 kontrollerkort og 2 sas disker, i biosen til kortet finner jeg ikke arrayet. I adaptec manager i windows finner jeg den logical devicen men det står at den har failed. I properties på de 2 diskene står det under status "Failed logical device segments: yes". Jeg aksepterer at partisjonen er borte men lurer på hvorfor en logical device failer, er det pga at det ikke er batteri i kontrolleren eller at jeg har tvinga pcn av med strømknappen et par ganger? Går det an å fikse den logiske devicen med et program? Hadde ikke trodd at raid0 var så ustabilt, har vel knapt kjørt det i en måned dette oppsettet,diskene er jo i orden. Raid-0 (gjelder forsåvidt andre raid typer også) er ikke en god løsning dersom du må skru av maskinen med av og på knappen. Hvis du fikser maskinen din (får den stabil) burde dette problemet forsvinne. Hva er det som gjør at den går i heng? Jeg tror den begynte å henge seg enkelte ganger etter at jeg installerte enten driverne til noen 3dbriller som egentlig ikke var støttet i vista 64-bit eller så var det de stereo driverne til nvidia.. Skal installere vista 64bit på nytt og bruke Acronis til å lage backups før større endringer i drivere osv.. Lenke til kommentar
zulo Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Vil sånne feil kunne skje med raid-5? Hvis strømmen går mens windows skriver en tempfil vil ikke det da også kunne skape logisk feil i raid5? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Vil sånne feil kunne skje med raid-5? Hvis strømmen går mens windows skriver en tempfil vil ikke det da også kunne skape logisk feil i raid5? Alle RAID (1-60) gir deg beskyttelse ved feil på harddisker, ikke mot strømfeil o.s.v. Raid 0 derimot gir ingen feiltoleranse. Normalt sett ville jeg sagt #1 er Backup. I ditt tilfelle er #1 å få PC-en stabil, deretter backup. I ditt tilfelle er det ikke sikkert at et batteri (på kontrolleren) hadde hjulpet, men det er til stor hjelp ved en normal strømstans. Når det er sagt så er UPS en kjekk sak å ha. Endret 25. april 2008 av Anvil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå