Gå til innhold

– Kundene vil ikke ha XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ang. Bestemor og nettbank.

Man får anti-phising filter i IE7 på XP også.

 

Jada, det finnes masse sikkerhetspakker som prøver å stoppe deg fra å installere stuff, men Vista har vel en mer ekte sikkerhetsmodell hvor bruker-rollen din rett og slett f.eks aldri vil få lov til å installere noe i OS-katalogen, eller at et program får lov til å herpe til OSet? Mao, Bestemor-rollen i OS'et har fått egnet sandkasse slik at en uerfaren bruker ikke er i stand til å rote det til. Slik unix/linux har vært i evigheter så vidt meg bekjent. På mange måter var det jo på høy tid at MS også lagde et OS som hadde mer kjerne-kontroll på rettigheter... bare så synd at det har gått sånn ut over IO ytelsen at XP SP3 yter dobbelt så bra som Vista SP1 på en del applikasjoner med en del IO. Mulig at det er vanskelig å lage noe sikkert, men uansett har MS lenge slitt med IO trøbbelet. Dvs at deres egne prosesser har alt for lett for å gjør system-exclusives som låser opp alle mulige applikasjoner fordi IE henger pga en eller annen crappy Adobe plugin, ja faktisk så ille at desktop'en heller ikke reagerer på noe input fra brukeren (det er jo fordi de bruker samme kjerne og er limt for tett sammen, som har vært MS sin store arkilleshel i all tid). De kan rett og slett ikke lage gode modulære, objekt-orienterte og dynamiske systemer. Det blir jo spennende å se om de har skjønt dette med henhold til Windows 7 utviklingen da.

Endret av johncl
Lenke til kommentar
Heh, foreløpig sitter jeg i WinXp og koder i Notepad++. Kunne like så godt gjort det i f.eks. Kate om jeg hadde kjørt Linux.
Stakkars arme menneske. Du trenger akutt hjelp. Kate er jo en drøm i forhold til Notepad, men det fins da uendelig bedre verktøy for koding i linux. Tør jeg foreslå en wubi install av ubuntu inni XP boksen din, så får du bruke det du foretrekker fra hver verden.
Njaaah, leste rundt på winehq etter å ha først blitt veldig entusiastisk av linken du ga meg. Det er en hel del problemer å rette opp i enda i forhold til den komplette Creative Suite. Illustrator-støtten virka temmelig totalt fraværende, for eksempel. Og Photoshop CS2 har fortsatt mange feil og mangler i støtten.
Tror ikke vi kan regne med annet enn Photoshop, men alt tyder på at denne blir bedret i meget raskt tempo nå, både for CS2 og CS3 versjon. Forvent meget god støtte for Photoshop i juni når wine 1.0 slippes. Wine har generelt blitt utrolig mye bedre bare de siste to årene, virker som om forbedringen akselereres etterhvert som wine blir bedre. Hvis utviklingen fortsetter vil wine i løpet av et drøyt års tid ha vel så god støtte for XP programmer som Vista. Fokuset vil nok da også skifte mer mot ytelse, og skal ikke så mye til der før man er omtrent på nivå med Vista.

Ah, bruker ikke Notepad, men altså Notepad++. Kan stort sett alt det samme som Kate, men jeg foretrekker flyten og GUI'et i Kate. Og så har jeg ikke gidd eller tid til noe Linux før skolen er ferdig, og PC-en jeg bruker ATM er sånn XP2500+ og 1GB RAM, så gidder ikke plage den mer enn høyst nødvendig. :p (Laptopen er på service, og jeg har intenst savn etter dualcore/dual-CPU!)

 

Ah, om du mener dette om Wine, så... Så får vi bare håpe! :D Et år er jo litt sent, men... Men bedre enn ingenting?

Lenke til kommentar

Et år er vel ikke sent, har jo ventet en halv evighet allerede. Allerede nå fungerer stort sett alt jeg savnet fra XP perfekt i wine, men det er mye å gå på for de fleste andre.

 

Bare prøv wubi, kan godt hende din XP2500+ fikser det helt greit. Det er ikke verre enn å installere et program.

 

Hvilke(t) språk er det du koder?

Lenke til kommentar
Ang. Bestemor og nettbank.

Man får anti-phising filter i IE7 på XP også.

 

Jada, det finnes masse sikkerhetspakker som prøver å stoppe deg fra å installere stuff, men Vista har vel en mer ekte sikkerhetsmodell hvor bruker-rollen din rett og slett f.eks aldri vil få lov til å installere noe i OS-katalogen, eller at et program får lov til å herpe til OSet? Mao, Bestemor-rollen i OS'et har fått egnet sandkasse slik at en uerfaren bruker ikke er i stand til å rote det til.

Greia er det at du får et stykk sinna Bestemor siden det stadig vekk popper opp "godkjenn denne handlingen" i Vista, og ant. vil hun også bare klikke godkjenn for å komme videre. Samtidig som hun ringer deg fordi hun lurer på hva som skjedde nå... sånn ca. nesten hver gang hehe.

 

Men ja helt enig, det er ingen lett oppgave Microsoft har tatt på seg med Vista.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Et år er vel ikke sent, har jo ventet en halv evighet allerede. Allerede nå fungerer stort sett alt jeg savnet fra XP perfekt i wine, men det er mye å gå på for de fleste andre.

 

Bare prøv wubi, kan godt hende din XP2500+ fikser det helt greit. Det er ikke verre enn å installere et program.

 

Hvilke(t) språk er det du koder?

 

True, true. Liker når ting ser ut til å ordne seg. :)

 

Hmmm! Får lese litt om Wubi innimellom, da. Takker. :) ...selv om jeg egentlig foretrekker Slackware og Gentoo. Syns liksom at når det først skal være Linux, da skal det sannelig være ordentlig!

 

XHTML, CSS og PHP. Fant det for godt å lære det. Utrolig stress, fordi jeg har så begrensa tid på meg. (Fire-fem måneder totalt, i skolesammenheng.)

Lenke til kommentar
XHTML, CSS og PHP. Fant det for godt å lære det. Utrolig stress, fordi jeg har så begrensa tid på meg. (Fire-fem måneder totalt, i skolesammenheng.)
Da gjentar jeg min anbefaling om å titte på Drupal, perfekt når du ikke har tid til koding. Hvis du likevel vil kode selv er det jo et hav å velge i på linux som virkelig er bra.
Lenke til kommentar
Kranglete? I den tråden?? Nåååå er jeg ikke helt med her. Kan du gi et eksempel på det?
Er vi nødt til å dra det så langt Conflict, eller skal vi bare si at vi får tåle kritikk begge to ;) Jeg kan alltids finne eksempler om du ikke redigerer de bort. Og deretter kan vi sikkert diskutere dette igjen i det uendelige.

 

Kranglete, negativ... kall det hva du vil :)

 

Joda, jeg takler kritikk jeg. Men kan ikke huske å ha kranglet noe what-so-ever i den tråden, så vil gjerne se eksempler=P Gidder ikke å redigere, så det får bli "god jakt" til deg;)

Lenke til kommentar
XHTML, CSS og PHP. Fant det for godt å lære det. Utrolig stress, fordi jeg har så begrensa tid på meg. (Fire-fem måneder totalt, i skolesammenheng.)
Da gjentar jeg min anbefaling om å titte på Drupal, perfekt når du ikke har tid til koding. Hvis du likevel vil kode selv er det jo et hav å velge i på linux som virkelig er bra.

 

Er fullstendig klar over begge deler. :) Litt av "problemet" (og hele poenget) med å lære er at man må få henda sine skitne med kode. Allslags kode til allslags bruk. Og så kan man senere benytte seg av ferdige ting der det seg hør og bør, for å spare tid og kostnad.

 

Takker, uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...