Gå til innhold

– Kundene vil ikke ha XP


Anbefalte innlegg

Greit. Hvis du selv sier at du ikke er negativ, har du sikkert rett. Har bare fått det inntrykket av deg, ettersom alle postene jeg har sett av deg(eller i det minste lagt merke til av deg) har vært motsigende til noen andre eller negative. Men alle har jo flere sider.

 

Vi sier at OT-snakkinga er over nå, så får de som har noen fine argumenter om de forskjellige vinduene si sitt.

 

Takk for i kveld:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må være en av veldig få i hele verden som syns at ME var en god greie. Opplevde det som raskere og mer stabilt enn 98SE var. Kan ha mye med å gjøre at ME såvidt jeg husker taklet RAM-mengder på over 512MB, noe jeg også hadde og brukte. BSODs var det også (langt) færre av.

 

...Windows 7 kan jo sikkert bli stilig. Og hva het den "eksperimentelle" greia Microsoft holdt på å lage? Husker ikke hva det het, men tror det kan ha vært en nyhet om det her på HW.no tidligere i vinter... Noe gratis noe for akademikere og whatnot, ikke kompatibelt med Windows forøvrig. (I curse my lousy memory!)

 

Selv blir det nok Linux på meg når jeg er ferdig med å bruke XP. Muligens også en Mac mens jeg venter på enten ReactOS eller bedre Wine-støtte for Creative Suite...

Lenke til kommentar
Nå må man huske på at XP kom i 2001 da. Det begynner å bli noen år siden. Så MS har en ganske lang levetid for sine OS sammenlignet med f.eks. Apple. Og MS støtter jo også 'forrige versjon' i flere år etter at den nye har kommet på markedet.

 

OS X kom også i 2001, så det er omtrent like gammelt som XP, Apple har bare sluppet en rekke betalings service packs. Det er forsatt OS X (v10.x.x). OS XI (v11) ville blitt et helt nytt OS om det skulle være Apples neste ekte OS.

Lenke til kommentar
Selv blir det nok Linux på meg når jeg er ferdig med å bruke XP. Muligens også en Mac mens jeg venter på enten ReactOS eller bedre Wine-støtte for Creative Suite...
Nå vet jeg ikke helt hvilke deler av creative suite du bruker, men kan hende du vil få stort utbytte av å bruke litt tid på Drupal og Gimp.
Lenke til kommentar
Jeg husker tiden da XP kom, ingen ville ha det og alle tviholdt på Win2000. Nok en gang en historie som gjentar seg.

 

Dersom du faktisk mener dette og ikke bare troller synes jeg du kunne hoste opp noen tråder fra den tiden, og ikke mist en tilsvarende salgsstatestikk. Hvordan var 2000 salget 1 1/2 pr etter XP releasen? Og vi holder selvsagt server versjonen unna.

Jeg vet nå hvertfall at mitt standpunkt er helt forskjelling i Vista vs XP enn hva det var i XP vs 2000.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg foretrekker, men syns vista forsåvidt er ganske grei OS. Det er endel forbedringer, spesielt med hensyn på søking og tilgjengelighet. Det negative for meg har vært nettverksiden som jeg synes har blitt altfor uoversiktelig og vanskelig å bruke.

 

Ang GUI så har jeg alltid brukt classic, så utseende messig har det ikke vært den store forskjellen for meg.

Lenke til kommentar
OS X kom også i 2001, så det er omtrent like gammelt som XP, Apple har bare sluppet en rekke betalings service packs. Det er forsatt OS X (v10.x.x). OS XI (v11) ville blitt et helt nytt OS om det skulle være Apples neste ekte OS.

Ja, men en rekke nyere programvare krever at du faktisk MÅ oppgradere OS'et for at de skal fungere. Å kjøre et nytt program på en OS X-versjon som ikke er oppgradert på et par år (og husk at vi her snakker om oppgraderinger av OS'et som koster penger - rundt 1000-lappen pr. gang ...) vil som regel ikke fungere.

 

Og i tillegg slutter en del programvare å fungere tilfredsstillende ved oppgradering til neste versjon. For eksempel deler av CS3-pakken til Adobe som ikke fungerte under Leopard (10.5-utgaven av OS X) før etter flere måneder. Rett og slett en skandale - jeg er overrasket over hvor lite oppmerksomhet dette har fått. Hadde lignende skjedd på Windows-plattformen hadde det vært oppslag med krigstyper i månedsvis på alt som er av datarelaterte nettsider. Og alt hadde selvfølgelig vær MS sin feil...

 

Og ting dette skjer altså innenfor såkalt samme hovedversjon av OS'et på Mac.

 

Så folk som klager over en OEM-versjon av XP eller Vista til en knapp tusenlapp (som ikke medfører noen ekstra kostnader på flere år) hadde jo fått bakoversveis til de grader hvis de visste hvor mye bare OS'et (og nødvendige oppgraderinger av programvare - som også koster penger) koster å holde oppdatert på en Mac i samme periode.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Selv blir det nok Linux på meg når jeg er ferdig med å bruke XP. Muligens også en Mac mens jeg venter på enten ReactOS eller bedre Wine-støtte for Creative Suite...
Nå vet jeg ikke helt hvilke deler av creative suite du bruker, men kan hende du vil få stort utbytte av å bruke litt tid på Drupal og Gimp.

 

For all del, jeg er veldig pro-open source og slikt noe, men jeg vil også helst bruke den til enhver tid beste softwaren. Photoshop har vært i utvikling siden '86 eller '87 eller deromkring, og det skal nok ta litt tid før GIMP greier å komme opp på det samme nivået med alle finesser og finurligheter og muligheter og arbeidsflyt. (Dog er det en stund siden jeg prøvde GIMP sist, men tipper på at de ikke har gjort noen kvantesprang siden da.) Selvfølgelig, til "mindre" jobber og sånt er det sikkert greit, og jeg har lyst til å prøve GIMP og Scribus og Inkscape og hva enn i større grad, men det ser ikke ut som kan benyttes istedetfor Creative Suite, ærlig talt.

 

Nonsens: Ja, Mac-folk er flink til å holde kjeft om alt sånt. Artig gjeng. :) Men at de ikke har vett til å stå opp for seg selv og bråke litt, betyr jo ikke at Windows-folk trenger å sitte pent og holde stilt.

Lenke til kommentar
For all del, jeg er veldig pro-open source og slikt noe, men jeg vil også helst bruke den til enhver tid beste softwaren. Photoshop har vært i utvikling siden '86 eller '87 eller deromkring, og det skal nok ta litt tid før GIMP greier å komme opp på det samme nivået med alle finesser og finurligheter og muligheter og arbeidsflyt. (Dog er det en stund siden jeg prøvde GIMP sist, men tipper på at de ikke har gjort noen kvantesprang siden da.) Selvfølgelig, til "mindre" jobber og sånt er det sikkert greit, og jeg har lyst til å prøve GIMP og Scribus og Inkscape og hva enn i større grad, men det ser ikke ut som kan benyttes istedetfor Creative Suite, ærlig talt.
Ærlig talt, til web-utvikling dekker Gimp det meste i dag såvidt jeg har forstått. Fargedybde og styring som har vær største ankepunkt er på full vei inn i Gimp, men ser ut til å være viktigst for trykk. Men akkurat Photoshop kan kjøres greit gjennom Wine, Google har betalt for at det skal funke. Stabil wine kommer i sommer og skal støtte nyeste photoshop perfekt, dvs. dersom du er komfortabel med å bla opp 10.000,- for et program med jevne mellomrom. Når det gjelder resten av Creative, hva er det du bruker?
Lenke til kommentar

Del: Her blir'e fort off-topic. :p Bruker Photoshop, Illustrator, InDesign og Acrobat (i all hovedsak), til grafisk design, illustrasjon og fotografi. Det spørs vel igjen nøyaktig HVA man skal bruke softwaren til. Har full forståelse for at GIMP nok kan dekke behovet til veldig mange. ...og Google har vel betalt for full støtte av Photoshop CS2, altså forrige versjon.

Lenke til kommentar
Del: Her blir'e fort off-topic. :p Bruker Photoshop, Illustrator, InDesign og Acrobat (i all hovedsak), til grafisk design, illustrasjon og fotografi.
OK, jeg fikk for meg at du utviklet web-sider av en eller annen grunn.
Det spørs vel igjen nøyaktig HVA man skal bruke softwaren til. Har full forståelse for at GIMP nok kan dekke behovet til veldig mange. ...og Google har vel betalt for full støtte av Photoshop CS2, altså forrige versjon.
Tror nok også CS3 nyter godt av innsatsen:

http://jonramvi.wordpress.com/2008/03/11/62/

CS2 ser ut til å være på plass allerede, selv om det sikkert er noen issues igjen der.

 

Var vel på tide at noen tok tråden off topic..

Lenke til kommentar
OK, jeg fikk for meg at du utviklet web-sider av en eller annen grunn.

 

]Tror nok også CS3 nyter godt av innsatsen:

http://jonramvi.wordpress.com/2008/03/11/62/

CS2 ser ut til å være på plass allerede, selv om det sikkert er noen issues igjen der.

 

Var vel på tide at noen tok tråden off topic..

 

Heh, foreløpig sitter jeg i WinXp og koder i Notepad++. Kunne like så godt gjort det i f.eks. Kate om jeg hadde kjørt Linux. Blir uansett mest for gøy, da jeg er utdanna til "papir"-design. :p

 

Njaaah, leste rundt på winehq etter å ha først blitt veldig entusiastisk av linken du ga meg. Det er en hel del problemer å rette opp i enda i forhold til den komplette Creative Suite. Illustrator-støtten virka temmelig totalt fraværende, for eksempel. Og Photoshop CS2 har fortsatt mange feil og mangler i støtten.

Lenke til kommentar
Greit. Hvis du selv sier at du ikke er negativ, har du sikkert rett. Har bare fått det inntrykket av deg, ettersom alle postene jeg har sett av deg(eller i det minste lagt merke til av deg) har vært motsigende til noen andre eller negative. Men alle har jo flere sider.

 

Vi sier at OT-snakkinga er over nå, så får de som har noen fine argumenter om de forskjellige vinduene si sitt.

 

Takk for i kveld:)

Hehe, jeg klarer ikke helt å se den siden jeg så og si nesten aldri har sett deg i tråder jeg har deltatt i. Jeg har lagt merke til deg i denne tråden, samt en annen Vista tråd og ikke minst Wiibox tråden til Mr.Anki som man finner her.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10441306

 

Og i den tråden kan jeg ikke si at det er meg av oss to som virker som den "kranglete" karen. Men nok om det vil jeg tro ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Greit. Hvis du selv sier at du ikke er negativ, har du sikkert rett. Har bare fått det inntrykket av deg, ettersom alle postene jeg har sett av deg(eller i det minste lagt merke til av deg) har vært motsigende til noen andre eller negative. Men alle har jo flere sider.

 

Vi sier at OT-snakkinga er over nå, så får de som har noen fine argumenter om de forskjellige vinduene si sitt.

 

Takk for i kveld:)

Hehe, jeg klarer ikke helt å se den siden jeg så og si nesten aldri har sett deg i tråder jeg har deltatt i. Jeg har lagt merke til deg i denne tråden, samt en annen Vista tråd og ikke minst Wiibox tråden til Mr.Anki som man finner her.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10441306

 

Og i den tråden kan jeg ikke si at det er meg av oss to som virker som den "kranglete" karen. Men nok om det vil jeg tro ;)

 

Kranglete? I den tråden?? Nåååå er jeg ikke helt med her. Kan du gi et eksempel på det?

Lenke til kommentar
Kranglete? I den tråden?? Nåååå er jeg ikke helt med her. Kan du gi et eksempel på det?
Er vi nødt til å dra det så langt Conflict, eller skal vi bare si at vi får tåle kritikk begge to ;) Jeg kan alltids finne eksempler om du ikke redigerer de bort. Og deretter kan vi sikkert diskutere dette igjen i det uendelige.

 

Kranglete, negativ... kall det hva du vil :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Heh, foreløpig sitter jeg i WinXp og koder i Notepad++. Kunne like så godt gjort det i f.eks. Kate om jeg hadde kjørt Linux.
Stakkars arme menneske. Du trenger akutt hjelp. Kate er jo en drøm i forhold til Notepad, men det fins da uendelig bedre verktøy for koding i linux. Tør jeg foreslå en wubi install av ubuntu inni XP boksen din, så får du bruke det du foretrekker fra hver verden.
Njaaah, leste rundt på winehq etter å ha først blitt veldig entusiastisk av linken du ga meg. Det er en hel del problemer å rette opp i enda i forhold til den komplette Creative Suite. Illustrator-støtten virka temmelig totalt fraværende, for eksempel. Og Photoshop CS2 har fortsatt mange feil og mangler i støtten.
Tror ikke vi kan regne med annet enn Photoshop, men alt tyder på at denne blir bedret i meget raskt tempo nå, både for CS2 og CS3 versjon. Forvent meget god støtte for Photoshop i juni når wine 1.0 slippes. Wine har generelt blitt utrolig mye bedre bare de siste to årene, virker som om forbedringen akselereres etterhvert som wine blir bedre. Hvis utviklingen fortsetter vil wine i løpet av et drøyt års tid ha vel så god støtte for XP programmer som Vista. Fokuset vil nok da også skifte mer mot ytelse, og skal ikke så mye til der før man er omtrent på nivå med Vista.
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det har Vista to ting "going for it":

 

- Vanskeligere å herpe PCen pga så mange beskyttelseslag

- Eye-candy

 

Så for en bestemor som ikke vet om linken virkelig er fra banken eller fra en scammer så er Vista kjekt. Dvs at OSet løser mye av problemene gjennomsnittsbrukeren har, nemlig malware og virus som så lett kommer inn på PCen. Ta f.eks. familien med et par barn som også bruker PCen. Det er ikke lite tid man bruker for å reinstallere XP for hvergang poden har lastet ned noe spill full av trojanere og annet herk. Vista tillater man å konfigurere OSet opp slik at de rett og slett ikke får lov til å gjøre en rekke ting. For ekspertbrukere er dette annoying klart... derav tendensen til å like gode gamle XP (slik som jeg gjør). XP er rett og slett "nærmere hardware" enn Vista er.

 

For å utgreie dette litt. Det tregeste på en PC bortsett fra han/hun som sitter foran den, er disk IO. Mye av tiden på en maskin i dag handler rett og slett om å flytte data til og fra disken (derav gode gamle DOS = Disk Operating System). Det er også det mest kritiske elementet og letteste måten å få malware "installert" også, derfor har Vista massevis av lag som gjør IO enda tregere enn det alltid har vært. Derav feiler Vista bigtime i alle ytelses-tester som har en del IO mot disken. Kjekt for bestemor, men forferdelig for ekspert-brukeren igjen. Vi som regner med vi har noenlunde kontroll, vil helst korte ned tiden det tar å laste noe inn og ut av maskinen, derav masse optimalisering, fjerning a prosesser, defragmentering, etc.. og ikke minst - bytte til SSD! Jepp, SSD er topp, fantastisk access tid, og allerede yter det meget bra sammelignet med en typisk harddisk. Vel, med Vista kan man jo kysse dette farvel... fordi det ikke lengre handler om hvor raskt media er... men hvor raskt OS kan gjøre seg ferdig med å dille med dataene før de kommer i riktig minneposisjon og klar for CPU til behandling. Synd at et OS skal kunne ødelegge en av tidenes viktigste hardware revolusjoner på lang tid.

 

Og Eye-Candy... vel det er kjekt i et par uker. Klart, det ser fancy ut og swish-swush vinduer i hytt og pine... men brukervennlig? Hm, nei det kommer et punkt hvor man man rett og slett vil ha KISS. Keep It Simple and Stupid! Ja, for typisk bruk så er flate, rene og enkle brukergrensesnitt mer behagelig, dess mindre dill, dess mindre distraksjoner, dess mer fokus på hva du egentlig ønsker å oppnå. Tenk bare på hva du gjør på PCen til vanlig. Jeg tipper 90% av tiden er å bruke applikasjoner. Da spiller det ikke noe rolle om vinduene kommer flygende og er gjennomsiktige og iconer zoomes inn og ut, gradienter bølger over vinduskanter... med tilhørende lydeffekter. Jeg vil faktisk påstå at det blir annoying... slik man gjerne gjør med XP sine special effects etter et par uker også... disable. Bruker du PCen til å spille spill på også så er sannsynligheten også stor for at du aldri ser noe av Vista sitt fancy gui bortsett fra det minuttet du bootet PCen og trykket på WoW-iconet.

 

Hva er det som er igjen i Vista da? Et OS som tar 5 ganger med plass og er tregere på det viktigste det har som oppgave, nemlig Disk Operating Systemet...

 

Syntes XP er bra og at de burde bare vedlikeholdt denne kjernen og evt pusset på den med egenskaper for å gjøre den bedre, og evt optimalisere alle lag i den eksisterende kjernen. Nytt OS var det i hvertfall ikke nødvendig å lage IMO.

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...