Malvado Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Videre er det jo endel som tyder på at Vistas sinnsyke drm-regime er en vesentlig del av årsaken til mange av problemene. AtW Og dette er vel en av de største feilstegene MS har gjort hittil, ved å fokusere alt for mye på Drm (hva er egentlig vitsen kan man spørre seg, både Blu-ray og hd-dvd er allerede knekt for lenge siden) og samtidlig pushe på driver utviklerne for at de skal pakke driverne sine med mest mulige drm features som mulig så har de greid å få laget et operativsystem som faktisk ikke greier å være bedre ytelsemessig en sin forrige versjon... Vi kan jo nesten si at utviklingen har stått stille siden Xp, mens både Linux , Mac og andre aktører har greid å bli langt mer atraktive for sluttbrukeren. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Kundene vil ikke ha XP Har vel ikke sett tilsvarende virkelighets-fordreining siden 2003, da komiske-Ali var på banen. Mange merklige utspill fra MS nå for tiden. Det som er "vedtatt" ene dagen, blir plutselig omgjort osv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 I følge markedsandelene vil ikke folk kjøpe Vista heller. Det sier meg at kundene enten er fornøyd med sitt gamle OS (f.eks XP) eller er på vei over til konkurrentene. Hva behager? Kommenterer du den undersøkelsen du linket til, eller snakker du om noe helt annet? Ifølge den undersøkelsen du linket til, har Vista's markedsandel økt fra 3.75% i mai'07 til 14.02% i mars'08. Samtidig har XP's markedsandel gått ned fra 82.25% til 73.59% over samme tidsrom. XP ned - Vista opp. Og folk vil liksom ikke kjøpe Vista? Tolk heller målingen slik: Vista har økt i bruk fra 0 til 14,02% i løpet av 14 måneder i salg. Økningen er ganske lineær fra måned til måned. Det må fortsette slik i 72 måneder til før Vista får like høy markedsandel som XP hadde på sitt toppunkt på ca 85,3%. Med andre ord i mars-april 2014. Ser man tilbake på hvordan markedsandelen til XP steg så steg den ganske lineært i starten. Stigningen flatet sakte men sikkert ut mot ca 85%. Hvis vi antar at salget av Vista også vil flate gradvis ut så snakker vi fort om år 2018-2020. Dvs leeeeenge etter MS har dumpet vista til fordel for noe nytt. Med andre ord: Folk vil i langt mindre grad ha Vista enn de ville ha XP. Vi vet også at Vista er det desidert mest påkostede OSet i Microsofts historie. Vista er og blir altså en katastrofe for Microsoft. Ekstreme produksjonskostnader kombinert med sviktende salg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Men jeg skjønner ikke denne motviljen til å bruke Vista. Vil dere hindre utvikling så værsegod. Tvert i mot. Utvikling er velkommen så lenge det er en utvikling i positiv retning. Microsoft har tabbet seg ut med Vista. Selv toppsjefen Steve Ballmer innrømmer det. Driverproblemer er ikke Vista sin feil, det er utviklerene. Hehe, det vil jeg bare kalle ansvarsfraskrivende og ignorant. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Ang. utseende; hvis du viser meg et skin som er gjennomtenkt nok, gjennomsiktig og uten bugs til XP, som er i samme sjanger som Vista Aero GUI(altså svart) er du helten min. Hvis ikke, kan du krysse bort det fra lista over tomme argumenter. Jøss, nå hever du kravene mange hakk. Det var ikke det du kritiserte XP for å mangle tidliere: Det blå drittet som liksom skulle gi XP et brukervennlig og pent utseende er bare utrolig stygt. I tillegg tar start-linja halve skjermen med det blå aktivert. Derfor brukte jeg alltid gammeldags grå layout på XP. Nå kjører jeg Vista pga. innebygget RAID-0 støtte, finere GUI og raskere/bedre hvilemodus enn XP. Win 2k har jeg aldri likt. 8-bits utseende er skikkelig stygt og ikonene er møkk-kjedelige. Ellers: Hvilken Raid-kontroller har maskina? Har du sjekket driversidene til produsenten av raid-kontrolleren? Microsoft er ofte utdatert på driverstøtte i forhold til produsentene. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Tolk heller målingen slik:Vista har økt i bruk fra 0 til 14,02% i løpet av 14 måneder i salg. Økningen er ganske lineær fra måned til måned. Det må fortsette slik i 72 måneder til før Vista får like høy markedsandel som XP hadde på sitt toppunkt på ca 86%. Med andre ord i april 2014. Ser man tilbake på hvordan markedsandelen til XP steg så steg den ganske lineært i starten. Stigningen flatet sakte men sikkert ut mot ca 86%. Hvis vi antar at salget av Vista også vil flate gradvis ut så snakker vi fort om år 2018-2020. Dvs leeeeenge etter MS har dumpet vista til fordel for noe nytt. Ja, eller hvis man foretar "synsingen" på en annen måte, så vil Vista og XP ha like store markedsandeler om et par års tid ... Med andre ord: Folk vil i langt mindre grad ha Vista enn de ville ha XP. Vi vet også at Vista er det desidert mest påkostede OSet i Microsofts historie. Vista er og blir altså en katastrofe for Microsoft. Ekstreme produksjonskostnader kombinert med sviktende salg. XP fremsto som et konvergeringspunkt for både hjemme- og bedriftsbrukere. Det var et stort fremskritt i forhold til Win98 (og Me ...), og mange oppgraderte PC'ene sine til XP så fort de fikk tak i det. (Noen hadde også store driverproblemer, men det er jo glemt nå.) Bedriftsmarkedet hadde allerede hatt gleden av å kjøre Windows 2000 en stund, og der var det en mye større treghet hva oppgradering til XP angikk. Mange likte ikke "Fisher Price"-utseendet på XP, og så ikke hva XP tilbød som ikke 2000 allerede hadde. Her jeg jobber kjørte jeg vel XP hjemme i mer enn 2 år før det ble innført i bedriften. Mange kjører fortsatt XPSP1 ... Forskjellen mellom XP og Vista oppfattes som mye mindre enn forskjellen mellom 98 og XP, så argumentene for å oppgradere fra XP til Vista er mye svakere enn de var da XP kom ut. Alle problemene Microsoft har hatt med Vista er jo ingenting å legge skjul på, men det vil ikke forhindre at Vista får en jevnt økende markedsandel framover etter som folk faser ut XP-PC'ene sine og kjøper en ny med Vista ferdiginstallert. Microsoft tjener fortsatt penger, så jeg vil vente med å bruke "katastrofe"-ordet til det virkelig er bruk for det. Og jeg tror nok heller ikke 2008 vil bli "the year of the desktop Linux". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Tolk heller målingen slik:Vista har økt i bruk fra 0 til 14,02% i løpet av 14 måneder i salg. Økningen er ganske lineær fra måned til måned. Det må fortsette slik i 72 måneder til før Vista får like høy markedsandel som XP hadde på sitt toppunkt på ca 86%. Med andre ord i april 2014. Ser man tilbake på hvordan markedsandelen til XP steg så steg den ganske lineært i starten. Stigningen flatet sakte men sikkert ut mot ca 86%. Hvis vi antar at salget av Vista også vil flate gradvis ut så snakker vi fort om år 2018-2020. Dvs leeeeenge etter MS har dumpet vista til fordel for noe nytt. Ja, eller hvis man foretar "synsingen" på en annen måte, så vil Vista og XP ha like store markedsandeler om et par års tid ... 2 år og 5 måneder med følgende forenklinger: - Vista tar 1% markedsandel fra XP hver måned. - OSX, Linux og andre tar ingen markedsandeler fra Windows. Dette er forenklinger som går i favør av Vista. Likevel krysser ikke grafene for markedsandelen til Vista og XP seg før i september 2010. Altså omtrent rundt det tidspunktet Windows 7 lanseres. Fra da av kan vi nok regne med en nedgang på både Vista og XP. Vista kommer dermed trolig aldri til å passere 45% markedsandel. XP nådde 85%. Markedet taler et klart språk. Det vil ikke ha Windows milleinnium II. Forskjellen mellom XP og Vista oppfattes som mye mindre enn forskjellen mellom 98 og XP, så argumentene for å oppgradere fra XP til Vista er mye svakere enn de var da XP kom ut. Jepp, helt enig. I tillegg så er det mange som synes XP er godt nok for deres bruk og dermed ikke ser noe poeng i å kjøpe Vista selv om det byr på fancy GUI som standard med mer. Alle problemene Microsoft har hatt med Vista er jo ingenting å legge skjul på, men det vil ikke forhindre at Vista får en jevnt økende markedsandel framover etter som folk faser ut XP-PC'ene sine og kjøper en ny med Vista ferdiginstallert. Microsoft tjener fortsatt penger, så jeg vil vente med å bruke "katastrofe"-ordet til det virkelig er bruk for det. Tja, det er kanskje litt kraftig språkbruk men Microsoft har jo ikke vært særlig heldig med Vista for å si det på en pen måte. Selv Steve Ballmer går jo langt i å innrømme det. Og jeg tror nok heller ikke 2008 vil bli "the year of the desktop Linux". Det er jeg rimelig sikker på ikke kommer til å skje nei, men markedsandelene til Linux er stigende og det store linuxåret blir mer realistisk for hvert år som går. Tør vi håpe på en gang mellom 2010 og 2015? Om ikke det store OSX-året kommer i forkjøpet? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Personlig tror jeg ikke "det store desktop-linux året" kommer før: 1 - Brukervennlige distrovarianter kan fåes preinnstalert i samme grad som Windows 2 - Hardware og software leverandører generelt ser på Linux som et reelt marked, og dermed starter å støtte det. 3 - Piratkopiering av programvare til Windows-platformen blir betydelig vanskeligere Av de tre punktene fremgår det nok også at jeg mener at selve distroene er i stor grad er gode nok, men at det i hovedsak er apparatet rundt som trenger forbedring. Her sloss nok Linux i motbakke for øyeblikket, men det er enkelte ting som tyder på at det løsner. At Vista er suboptimalt ved lansering tror jeg skader MS på dekstop markdedet veldig lite. Folk flest er ikke klar over at det finnes alternativer, og bruker det som kommer på pcen. Endret 25. april 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Ja, eller hvis man foretar "synsingen" på en annen måte, så vil Vista og XP ha like store markedsandeler om et par års tid ... 2 år og 5 måneder med følgende forenklinger: - Vista tar 1% markedsandel fra XP hver måned. - OSX, Linux og andre tar ingen markedsandeler fra Windows. Dette er forenklinger som går i favør av Vista. Likevel krysser ikke grafene for markedsandelen til Vista og XP seg før i september 2010. Altså omtrent rundt det tidspunktet Windows 7 lanseres. Fra da av kan vi nok regne med en nedgang på både Vista og XP. Vista kommer dermed trolig aldri til å passere 45% markedsandel. XP nådde 85%. Markedet taler et klart språk. Det vil ikke ha Windows milleinnium II. Du har veldig stor tillit til Windows 7, må jeg si! Foreløpig er vel ikke "7" stort mer enn en Vista-kjerne med nogo attåt, så jeg foretrekker å vente med å ta fram champagnen til jeg har sett litt mer. Jeg kan godt forstå at Microsoft ønsker å la "7" framstå som et nytt OS - og med et nytt navn -, men det vil ikke overraske meg mye om det i virkeligheten blir et "Vista SP2". Drivermodellen fra Vista vil vel bli beholdt, f.eks.; det er vel ingen som orker en omlegging av den igjen så kort tid etter forrige runde. (I den grad den ikke fortsatt er i gang.) For Microsofts økonomi spiller det vel ingen stor rolle om inntektene kommer fra det ene eller det andre OS'et. Utviklingskostnadene er uansett påløpt. Prestisjemessig sett er det selvsagt en annen sak. Men er det noen som vet hvordan det er å leve med riper i lakken, så er det vel Microsoft ... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Personlig tror jeg ikke "det store desktop-linux året" kommer før: 1 - Brukervennlige distrovarianter kan fåes preinnstalert i samme grad som Windows 2 - Hardware og software leverandører generelt ser på Linux som et reelt marked, og dermed starter å støtte det. 3 - Piratkopiering av programvare til Windows-platformen blir betydelig vanskeligere Av de tre punktene fremgår det nok også at jeg mener at selve distroene er i stor grad er gode nok, men at det i hovedsak er apparatet rundt som trenger forbedring. Her sloss nok Linux i motbakke for øyeblikket, men det er enkelte ting som tyder på at det løsner. At Vista er suboptimalt ved lansering tror jeg skader MS på dekstop markdedet veldig lite. Folk flest er ikke klar over at det finnes alternativer, og bruker det som kommer på pcen. Linux har blitt langt mer kjent de siste par årene. Estimater tyder på at markedsandelen har mer enn doblet seg på få år. Det samme med OSX. Dobbelt så mange brukere betyr svært mye for utviklingen av Linux og OSX. På kort sikt vil ikke Linux ta nevneverdig markedsandeler fra Windows men på lengre sikt så vil doblingen av antall brukere gjøre mye for utviklingen av Linux både teknisk og markedsmessig. Det er ikke som en vektskål mellom Linux og Windows. Det er mer som en snøball som begynner å trille langt oppe i en bakke. Den er liten og ufarlig i starten men man kan likevel forutse at den blir en stor og farlig konkurrent lengre ned i bakken. Snøballen har begynt å rulle. Den er dobbelt så stor nå som for et par år siden. Du har veldig stor tillit til Windows 7, må jeg si! Foreløpig er vel ikke "7" stort mer enn en Vista-kjerne med nogo attåt, så jeg foretrekker å vente med å ta fram champagnen til jeg har sett litt mer. Hvis det stemmer så tror jeg Microsoft har skrevet under sin egen dødsattest. (ok, en liten overdrivelse igjen) Det jeg har hørt er at Windows 7 skal få en helt ny kjerne, "mini core", som er modulbasert. Det kan bli bra, og vil trolig ta markedsandeler fra andre Windows-OS, ikke fra OSX, Linux osv. Derfor tror jeg at både Vista og XP vil synke når Windows 7 kommer. Med tanke på utviklingen til Linux og OSX så kommer trolig summen av markedsandelene til alle Windows-OS-ene til å synke. En sunnere konkurransesituasjon ser altså ut til å være i anmarsj. Lenke til kommentar
Shagma Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Du har veldig stor tillit til Windows 7, må jeg si!Foreløpig er vel ikke "7" stort mer enn en Vista-kjerne med nogo attåt, så jeg foretrekker å vente med å ta fram champagnen til jeg har sett litt mer. Hvis MS ikke gjør noen drastiske forandringer i forhold til det de har sagt tidligere og arbeidet som allerede er gjort, så vil ikke Windows 7 bli noe "Vista-kjerne med nogo attåt" nei. Windows 7 reportedly will be based on a new MinWin microkernel, which, as the name implies, is a fraction of the size of Vista's kernel. In fact, MinWin is so tiny that it lacks a graphics subsystem, according to a presentation done by a Microsoft engineer last fall. Kilde Lenke til kommentar
TCi Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Men jeg skjønner ikke denne motviljen til å bruke Vista. Vil dere hindre utvikling så værsegod. Tvert i mot. Utvikling er velkommen så lenge det er en utvikling i positiv retning. Microsoft har tabbet seg ut med Vista. Selv toppsjefen Steve Ballmer innrømmer det. Driverproblemer er ikke Vista sin feil, det er utviklerene. Hehe, det vil jeg bare kalle ansvarsfraskrivende og ignorant. Det er mye i Vista som har fått Windows i riktig retning. Det er mer positive ting med Vista enn negative. Så du mener direkte at det er MS som skal levere drivere til Vista alene? Jeg tror 60 000 drivere med SP1 er nok for deres del. Tredjepartsutviklere bør ta mye av ansvaret. Dette skjedde også med XP da det lanserte. Nvidia hadde i flere tilfeller ikke stabile drivere før 3 måneder etter lanseringen. Å si at driverproblemene er MS sin feil er feil. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Noen som har titta på ? De har nok en del på lur i fremtidige OS.. Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg kjøpte meg en XP til ca 1000 - 1500 for litt siden men da jeg brukte det tenkte jeg: "Dette var inviklet" Jeg liker vista bedre bruker bare det jeg. Men jeg har ihvertfall XP. Den skal jeg ta godt vare på da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Driverproblemer er ikke Vista sin feil, det er utviklerene.Hehe, det vil jeg bare kalle ansvarsfraskrivende og ignorant.Det er mye i Vista som har fått Windows i riktig retning. Det er mer positive ting med Vista enn negative. Beklager om jeg skriver vanskelig. Det var ikke det jeg mente. Jeg mente bare at maskinvareprodusentene ikke hadde alt ansvar for driverutvikling. Ansvaret deles mellom MS og produsentene. Microsoft sitt ansvar er å legge til rette for at det er enkelt og sikkert å skrive drivere og teste de. DRM-herket deres gjør det unødvendig vanskelig. Å si at driverproblemene er MS sin feil er feil. Å antyde at jeg har sagt det er også feil. Når det gjelder drivere så er Microsoft å anse som en tredjepartsleverandør. Det er maskinvareprodusentene som er førsteleverandør av drivere til egen maskinvare. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Ang. utseende; hvis du viser meg et skin som er gjennomtenkt nok, gjennomsiktig og uten bugs til XP, som er i samme sjanger som Vista Aero GUI(altså svart) er du helten min. Hvis ikke, kan du krysse bort det fra lista over tomme argumenter. Jøss, nå hever du kravene mange hakk. Det var ikke det du kritiserte XP for å mangle tidliere: Det blå drittet som liksom skulle gi XP et brukervennlig og pent utseende er bare utrolig stygt. I tillegg tar start-linja halve skjermen med det blå aktivert. Derfor brukte jeg alltid gammeldags grå layout på XP. Nå kjører jeg Vista pga. innebygget RAID-0 støtte, finere GUI og raskere/bedre hvilemodus enn XP. Win 2k har jeg aldri likt. 8-bits utseende er skikkelig stygt og ikonene er møkk-kjedelige. Ellers: Hvilken Raid-kontroller har maskina? Har du sjekket driversidene til produsenten av raid-kontrolleren? Microsoft er ofte utdatert på driverstøtte i forhold til produsentene. Vil ikke si at jeg hever kravene så alt for mye. Hvis man hopper over gjennomsiktig, er det fortsatt tilnærmet umulig å finne et fullgodt skin. Alle jeg har sett koster enten penger eller er fullt av bugs etc. I tillegg bruker de også stooooor plass på skjermen. Men nok om det. Hvis du finner noe, skal jeg ta meg tida til å installere XP i heder og ære til din innsats^_^ Har som signatur sier 680i hovedkort, og det har innebygget RAID-kontroller. Har Dell maskin som bruker OEM HW, så veit ikke hvilke sider produsenten har. Hvis jeg ikke husker helt feil, fant jeg faktisk noen drivere, men de ville installeres. De fant jeg på dell eller google(husker ikke helt) Men on topic, vil jeg si at Vista og XP er sidestilt når man tenker på brukervennlighet(som jeg antar er det viktigste for folk flest). XP er bedre og mer gjennomtenkt, mens Vista er det "nye og gode" som har utseende med seg. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Såvidt jeg vet har Nvidia drivere tilbudt gjennomsiktighet i XP GUI i mange år. Og Nei Win7 er ikke Vista med noe attåt, det vil være en microkernel. Endret 25. april 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Så det er utseende på menyer som er viktig? For meg er det ytelse som er viktig. Du hadde sikkert kjøpt en bil med gressklippermotor bare den var stylet som en Ferrari, har ikke noe å si om du kan kjøre med den vel - bare den ser pen ut. Makan til sprøyt skal man lete veldig lenge etter. For å holde oss til bilsammenligninger: Når jeg først har en svær motor under panseret, kan resten gjerne se litt pen ut også. Da synes jeg ikke det er noe poeng i å strippe vekk karrosseriet for å spare vekt. Motoren er sterk nok til å dra hele lasset. Tørr vedde på at gode gamle DOS og tilbehørende programmer flyter mye bedre på PC-en din enn XP og dens programmer (ser selvfølgelig bort fra driver issues, siden ethvert OS opplever det når det er faset ut). Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Såvidt jeg vet har Nvidia drivere tilbudt gjennomsiktighet i XP GUI i mange år. Stemmer det, har selv brukt den funksjonen i lange tider, det eneste som er synn er at den deaktiveres når et program som bruker DirectX eller 3D-maskinvarefunksjoner kjører på systemet. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Såvidt jeg vet har Nvidia drivere tilbudt gjennomsiktighet i XP GUI i mange år. Men er det standard i XP? Poenget var uansett at man skulle finne et skikkelig skin. Gjennomsiktighet var bare for å få litt finere GUI. Så det er utseende på menyer som er viktig? For meg er det ytelse som er viktig. Du hadde sikkert kjøpt en bil med gressklippermotor bare den var stylet som en Ferrari, har ikke noe å si om du kan kjøre med den vel - bare den ser pen ut. Makan til sprøyt skal man lete veldig lenge etter. Sprøyt og sprøyt. Vil heller ha en 2,0L bil med 150 HK som ser jævlig fet ut enn en 250 HK drittbil. Har forøvrig planlagt å kjøpe en saab 900 og chippe opp, så jeg motsier meg selv litt. Men saab er det eneste unntaket=P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå