Gå til innhold

– Kundene vil ikke ha XP


Anbefalte innlegg

Bling-bling-folka har allerede fått tips om hvordan de gjør utseendet på XP så bling-bling de bare ønsker:

 

:new_woot: Jeg har selv hatt XP i mine maskiner i veldig mange år nå, Og er DRITT LEI utseende på Xp Hurra for Vista.

Hvis du har betalt flere tusen kroner for å bytte utseende så har du betalt flere tusen kroner for mye. Det er veldig enkelt å endre utseendet på XP. Som en ekstra bonus slipper du alle de negative sidene ved Vista.

 

Guide: Hvordan lage et annerledes desktop

Info: Denne guiden hjelper deg med det meste om hvordan man modifiserer Windows' utsende og funksjoner.

Les også: XP desktop deskmod og XP Desktop's (Post dine desktop's her!)

 

Jeg hadde gått over på ubuntu for godt hvis det ikke var for at SketchUp ikke kjører på Linux.

Da har jeg gode nyheter: SketchUp fungerer i Linux med Wine. :thumbup:

Også virker det som Google er i gang med å lage en native versjon av SketchUp til Linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns denne XP-fanatismen begynner å ligne fælt på Mac-fanboysen på It-Avisen sine forum. har selv brukt XP i årevis, kjøpt ny pc for 5 mnd siden med Vista, og kommer aldri til å se meg tilbake. Irriterer meg hver gang jeg må bruke dama sin XP-laptop, og alle de småtingene som mangler på den i forhold til min Vista pc.

 

Så flott at du er fornøyd med Vista! Ingenting er bedre enn at man har funnet et operativsystem man virkelig liker, er du ikke enig? Og er det da for mye forlangt at de som er fornøyd med XP skal få samme muligheter til å benytte dette på nye maskiner? Eller at folk som ønsker å bruke Linux skal ha like gode muligheter for det?

--- Det er ihvertfall alt jeg ønsker meg.

Lenke til kommentar
Vista er veldig skalerbart. Man kan lett gjøre det om til et klassisk utseende, og man kan stille en god del mer strømsparingsinstillinger osv.

 

Og hvorfor linker du til en ett år gammel test av RTM av Vista? Vista har passert XP nå i mange spill.

 

En av mange tester:

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1390

Klar over den er gammel så kanskje litt dumt å linke til den, men ikke store forbedringer med Vista SP1.

 

Det jeg mener med at Vista ikke er skalerbart er at du må installere hele "klumpen" og i ettertid "slå av" de funksjonene som ikke trengs. I motsetning til andre OS hvor man kan velge hvilke funksjoner man vil installere. Det virker som Windows 7 vil bli et OS som bedre kan skreddersys oppgaven det skal utføre. Dette er absolutt ikke noe MS er for tidlig ute med. Spesielt i forhold til embedded systemer så vil jeg tro det er vanskelig å ta i bruk Vista. Her kan konkurrenter få godt fotfeste mens MS får tid til å summe seg.

Endret av Shagma
Lenke til kommentar

Det skal i teorien fungere i Wine, men ikke alltid i praksis. Min PC frøs konstant, og ingen av løsningene på nettet hjalp for meg. Og selv om man får startet SketchUp i Wine, så er det ikke 100%. Menyer vises ikke korrekt osv.

 

Jeg prøvde også å kjøre Parallels i ubuntu, for å kjøre SketchUp i Parallels. PC-en frøs da også.

 

Helst skulle jeg ha hatt Win2000 på min bærbare, men det finnes ikke Atheros-software for Win2000, og dermed så fungerer ikke det trådløse nettverket.

 

Så var det å velge mellom XP og Vista Home Basic, og ettersom jeg har gått lei av å stadig installere OS, så var jeg lat, og startet Toshiba sin recovery DVD, dvs Vista.

 

Jeg bruker selvsagt Classic-temaet.. :D

Lenke til kommentar
Syns denne XP-fanatismen begynner å ligne fælt på Mac-fanboysen på It-Avisen sine forum...

 

Så flott at du er fornøyd med Vista! Ingenting er bedre enn at man har funnet et operativsystem man virkelig liker, er du ikke enig? Og er det da for mye forlangt at de som er fornøyd med XP skal få samme muligheter til å benytte dette på nye maskiner? Eller at folk som ønsker å bruke Linux skal ha like gode muligheter for det?

--- Det er ihvertfall alt jeg ønsker meg.

 

Egentlig enig. Kjipt å dra til Dell/Hp etc, og blir påtvunget Vista. Dell har 1 laptop med XP ... chees.

 

Kompis av meg kjører vista. Han er så fornøyd og gliser hver gang. Men BF + masse annet må kjøres i admin modus, og det er nok av trøbbel.

Det gidder ikke jeg + at jeg må oppgradere minne + cpu, og at skal jeg ha Vista så blir det den dyreste versjonen siden jeg er superbruker/utvikler/support/drift.

 

Mange utviklere sliter helt fantastisk med å lage helt enkle applikasjoner/drivere for Vista på Vista måten.

 

Nei vettu hva...

Windows 7 tenker jeg...

Lenke til kommentar
:new_woot:

Jeg har selv hatt XP i mine maskiner i veldig mange år nå,

Og er DRITT LEI utseende på Xp

Hurra for Vista.

Har byttet til vista home premium 32 bit

og er Meget fornøyd med vista

kommer aldri til og bytte til Xp Never ever again !

kan spille til og med mine gamle spill lagd for windows 95 - 98

og har ikke hatt noen problemer med vista så langt !

Jeg skjønner meg ikke på de som vil absolutt ha den gamle elendige Xp

hahahahaha !!! :dribble:

 

Du kan jo da prøve å kjøre 16 Bit Win 9x programmer på Vista og fortelle oss hvordan det gikk da ;)

Du trenger ikke å prøve, jeg kan si deg med EN gang at i Vista går det rett til HEL****.

Det er en av mine sterkeste grunner til å beholde Win XP som mitt 32 Bit OS, grunn nr 2 er at Vista er alt for tung og trekker alt for mye minne og kraft til å være lukrativt som 64 Bit alternativ til meg.

Slank den kraftig så kanskje jeg skal vurdere det, så alle tweaks som må gjøres for å få det til å holde kjeft og gjøre det jeg ber det om uten å syte om tillatelser i øst og vest.

"Sytista" eller "Nagsta" hadde vært bedre navn på OS'et egentlig og i tillegg er det alt for komplisert å gjøre en enkel sak... Til og med Linux banker Vista på omerådet med å sette opp ett nettverk og da sier det litt om Vista spør du meg.

 

Foreldrene mine fikk en PC levert med Vista, overlevde 2 dager før jeg fikk ett ønske om å legge inn gamle Windows XP igjen.

Den gikk som i sirup og var alt for komplisert til å jobbe med, nei Microsoft... Vista må tilbake til tegnebordet for det er alt for slappt sånn som det er nå.

Lenke til kommentar
Det jeg mener med at Vista ikke er skalerbart er at du må installere hele "klumpen" og i ettertid "slå av" de funksjonene som ikke trengs. I motsetning til andre OS hvor man kan velge hvilke funksjoner man vil installere. Det virker som Windows 7 vil bli et OS som bedre kan skreddersys oppgaven det skal utføre. Dette er absolutt ikke noe MS er for tidlig ute med. Spesielt i forhold til embedded systemer så vil jeg tro det er vanskelig å ta i bruk Vista. Her kan konkurrenter få godt fotfeste mens MS får tid til å summe seg.

Det er mulig å slå av en rekke ting i Vista (Windows Features). Ingen problemer det. Men ja, Windows 7 vil nok gjøre dette langt bedre.

Lenke til kommentar

32bit Vista kan vel som 32bit XP spille av 16bit programmer.

Ellers har du jo også kompatibilitetsmodus.

 

Prøv å kjør DX10 applikasjoner på XP og si meg hvor bra det gikk.

Velger man best mulig kompatibilitet med gamle programmer så er det som regel best med et gammelt OS. Ønsker du kompatibilitet for nyere teknologier så velger du det nye.

 

Vet det er en del funksjoner man må avinstallere i XP, akkurat som i Vista. XP hadde en del drit. (se windows messenger og slikt)

Det er også langt mer å installere etter å ha installert XP, da den har langt færre drivere forhåndsinstallert, og standard VGA-driveren er håpløst dårlig, som gjør at alt går tregt før du får installert skjermkrotdriveren.

 

Et gammelt OS har ikke bare fordeler.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Det jeg mener med at Vista ikke er skalerbart er at du må installere hele "klumpen" og i ettertid "slå av" de funksjonene som ikke trengs. I motsetning til andre OS hvor man kan velge hvilke funksjoner man vil installere. Det virker som Windows 7 vil bli et OS som bedre kan skreddersys oppgaven det skal utføre. Dette er absolutt ikke noe MS er for tidlig ute med. Spesielt i forhold til embedded systemer så vil jeg tro det er vanskelig å ta i bruk Vista. Her kan konkurrenter få godt fotfeste mens MS får tid til å summe seg.

Det er mulig å slå av en rekke ting i Vista (Windows Features). Ingen problemer det. Men ja, Windows 7 vil nok gjøre dette langt bedre.

 

Desverre er ikke det nok til å få "XP-ytelse" om dei ikke har en ganske ny maskin. Min Dual-core 3800+ med 2 gig ram og 6600 GT, går feks vesentlig tregere på Vista, selv med ting slått av.

 

AtW

Lenke til kommentar

Til 007CD:

16bit programmer funker fint i Vista 32bit, men ikke i Vista 64bit.

16bit DOS spill funker fint i DOSBox uansett.

 

Hvem bruker ellers 16bit programmer idag??

 

Vista trekker mer minne for å utnytte det bedre.

 

Inkompetente brukere skylden for sirup, selv kjører jeg vista flytende på en Pentium M 1.4 GHz med 1.3 GB RAM.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Jeg husker tiden da XP kom, ingen ville ha det og alle tviholdt på Win2000. Nok en gang en historie som gjentar seg.

Jepp, det er akkurat det samme som skjer nå. Jeg har brukt Vista siden 3-4 måneder etter det ble lansert og kunne ikke tenke meg å gå tilbake til XP. Det er faktisk en vesentlig forskjell når man blir vant til Vista.

Lenke til kommentar

Som mange andre her allerede har kommmentert er det ikke kundene som ikke vil ha Xp, men Microsoft som ikke ønsker å tilby Xp til kundene.

 

På den andre siden er det kanskje på tide at Microsoft kommer med en større differansiering av sine operativsystemer. Personlig skulle jeg ønske at Microsoft begynte å fokusere mer på ytelse og stabilitet og laget en egen versjon for de som er opptatt av fancy design og som liker å bli behandlet som idioter av operativsystemet.

Lenke til kommentar
:new_woot:

Jeg har selv hatt XP i mine maskiner i veldig mange år nå,

Og er DRITT LEI utseende på Xp

Hurra for Vista.

Har byttet til vista home premium 32 bit

og er Meget fornøyd med vista

kommer aldri til og bytte til Xp Never ever again !

kan spille til og med mine gamle spill lagd for windows 95 - 98

og har ikke hatt noen problemer med vista så langt !

Jeg skjønner meg ikke på de som vil absolutt ha den gamle elendige Xp

hahahahaha !!! :dribble:

 

Fullstendig enig med deg! XP er rett og slett ugly. Yes, XP er lettere på maskinvaren (Hvilket Win98/2000 også var i forhold til XP), men hardware utviklingen har ikke akkurat stått stille. Å ha en maskin som er 99% idle hele tiden er en 99% bortkastet maskin, kan man heller skaffe seg litt "bling bling" mot noen extra prosenter.

Enhver "brukbar" (ikke standard, crappy smalloffice pc med Intelchipset)har null problemer med å kjøre Vista.

 

Så det er utseende på menyer som er viktig? For meg er det ytelse som er viktig. Du hadde sikkert kjøpt en bil med gressklippermotor bare den var stylet som en Ferrari, har ikke noe å si om du kan kjøre med den vel - bare den ser pen ut. Makan til sprøyt skal man lete veldig lenge etter.

Lenke til kommentar
Foreldrene mine fikk en PC levert med Vista, overlevde 2 dager før jeg fikk ett ønske om å legge inn gamle Windows XP igjen.

Du bør nok være litt mer tålmodig. Vista optimaliserer caching av filer ut i fra hvordan du bruker maskinen, og det tar langt mer enn et par dager å kartlegge ditt typiske bruksmønster.

 

Dette utgjør en betydelig forskjell i opplevelsen av hastighet i daglig bruk - jeg synes XP er supertreg i forhold til Vista nå, men må dessverre lide meg gjennom dager med XP på jobb inntil vi skal bytte ut hele maskinparken (og OS) ved årsskiftet.

Lenke til kommentar
I følge markedsandelene vil ikke folk kjøpe Vista heller.

 

Det sier meg at kundene enten er fornøyd med sitt gamle OS (f.eks XP) eller er på vei over til konkurrentene.

 

Tror nok heller at kundene beveger seg over til for eksempel Apple der man får en ferdigsydd pakke og er heller ikke plaget av virus (jepp, mange av de som jeg kjenner som har gått over til Mac har sagt at dette var et av salgsargumentene til selgeren, men bare vent så blir det...). De fleste har faktisk ikke et større behov for en nettleser , et foto redigeringsprogram , noe p2p software og det er alt de ønsker.

 

Det MS har gjort er egentlig katastrofalt, de har sviktet både sin egen kundemasse og kanskje til og med ødelagt mye for seg selv. Personlig så tror jeg at Ms må forandre strategi når det gjelder :

 

*Drm.

*Ressurskrav.

*Brukervennlighet.

Lenke til kommentar
Jeg husker tiden da XP kom, ingen ville ha det og alle tviholdt på Win2000. Nok en gang en historie som gjentar seg.

Jepp, det er akkurat det samme som skjer nå. Jeg har brukt Vista siden 3-4 måneder etter det ble lansert og kunne ikke tenke meg å gå tilbake til XP. Det er faktisk en vesentlig forskjell når man blir vant til Vista.

 

Tja, personlig synes jeg forskjellene er minimale, det er derfor jeg tror Vista vil ta over. Fordi på heftige maskiner er det ikke særlig hverken verre eller bedre enn XP. Personlig har jeg brkt XP i snart ett og et halvt år, det er ikke dårlig nok til at jeg orker å reinstallere kun for å kvitte meg med det, men nå når jeg skal gjøre det uansett, så går jeg over til XP sp3

 

AtW

Lenke til kommentar
:new_woot:

Jeg har selv hatt XP i mine maskiner i veldig mange år nå,

Og er DRITT LEI utseende på Xp

Hurra for Vista.

Har byttet til vista home premium 32 bit

og er Meget fornøyd med vista

kommer aldri til og bytte til Xp Never ever again !

kan spille til og med mine gamle spill lagd for windows 95 - 98

og har ikke hatt noen problemer med vista så langt !

Jeg skjønner meg ikke på de som vil absolutt ha den gamle elendige Xp

hahahahaha !!! :dribble:

 

Fullstendig enig med deg! XP er rett og slett ugly. Yes, XP er lettere på maskinvaren (Hvilket Win98/2000 også var i forhold til XP), men hardware utviklingen har ikke akkurat stått stille. Å ha en maskin som er 99% idle hele tiden er en 99% bortkastet maskin, kan man heller skaffe seg litt "bling bling" mot noen extra prosenter.

Enhver "brukbar" (ikke standard, crappy smalloffice pc med Intelchipset)har null problemer med å kjøre Vista.

 

Så det er utseende på menyer som er viktig? For meg er det ytelse som er viktig. Du hadde sikkert kjøpt en bil med gressklippermotor bare den var stylet som en Ferrari, har ikke noe å si om du kan kjøre med den vel - bare den ser pen ut. Makan til sprøyt skal man lete veldig lenge etter.

Om det er utseendet som frister med vista så er det jo bare å legge inn aero-theme. Sammenlignet aero-themet på min xp-pc med dama sin vista-pc og forskjellen var sannelig ikke allverden ;) Dessuten kan man legge inn diverse vista-widgets osv på xp så det med utseendet er bare et argument for den som ikke gidder å legge inn noe småtteri på xp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...