Gå til innhold

– Kundene vil ikke ha XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du har betalt flere tusen kroner for å bytte utseende så har du betalt flere tusen kroner for mye.
Du som er såpass smart kar Simen1 burde vel kunne regne ut at en prisklasse fra 450-850 kr ikke er flere tusen?

Det er ikke alle som vil ha Vista Home Basic Noob OEM-restricted DRM Upgrade Crippled Edition. Vista kan også koste flere tusen kroner. Merk også formuleringen "Hvis du har betalt flere tusen ...".

 

Siden grunnen han ga for å gå over til Vista var utseende så regner jeg med han har minimum Home Premium. (Basic har ikke utseende-fjaset Aero)

 

om du absolutt skal ha retial så er den litt dyr ja, men en oem gjør akuratt samme nytta. jo, du kan flytte en oem mellom maskiner. forskjellen er at du får kundestøtte i retail versjonen, og selfølgelig fri oppgradering fra 32 til 64 bit versjon. men det er fortsatt blligere å kjøpe én 32bit oem og én 64bit oem enn å kjøpe ébn retial verjon. Det er jo kundeservicen som er dyr for microsoft, og det er derfor vi betaler skyhøye priser for kundeservice på et oem produkt. Det er også derfor leverandører leverer med oem, de får jo denm for en slikk og ingenting. har selv flyttet mamma sin vista oem over på min maskin knirkefritt..

 

I prisguiden får man kjøpt vista ultimate for 450 kr i en såkallt upgrade versjon. da er det vel bare å installere en eller annen xp versjon først, så oppgradere. ved senere ooppgraderinger kan du jo kjøre clen install. mye av "problemene med vista" er jo at de kommer forhåndsinstallert sammen med MASSE dritt man ikke trenger..
Vi som har jobbet mye med installasjoner elsker jo såkalte "upgrades"... ikke akkurat førstevalget nei.

 

Det er jo kun første gangen du benytter deg av upgrade funksjonen. neste gang du formatterer så legger du en clean install rett fra vista dvd-en. syntes 450 kr for vista ultimate er rimelig jeg :p

 

I går leste jeg en artikkel om vista vs xp på dinside.no, og der sto det mye av det noen få av oss alerde vet så godt. At vista er så utrolig dårlig er jo en stor myte, spesiellt etter sp1. Det nyter ikke å sitte med en gammel maskin på 512 mb ram, og helst ikke 1 gb heller, men hvem er det som ike har råd til å oppgradere det i dag? de bør isåfall holde seg til xp også, og ikke klage på at vista er så dårlig.
Selv om spill og nettverkskopiering går bedre i SP1 så er langt i fra alle viktige problemer løst. Jeg har inntrykk at de fleste som er for Vista er hjemmebrukere som spiller spill eller er heldige og har programmer som fungerer godt, som eks. Office osv.

 

Nei, jeg har enda ikke støtte på problemer med verken spill eller programmer. bruker autocad, 3dsmax, photoshop, illustrator, office +++ har du noen eksempler på prgrammer som ikke virker? finnes sikkert, men ikke så mange vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Kundene mine kjøper ca. 90 % XP. Men når jeg presser de, og spør om HVORFOR de skal ha XP, så blir det interessant.

Det viser seg at:

-de kjøper på gammel vane.

-har ikke tid til å lære seg Vista

-har ikke tid til å sette opp systemene rundt klientene

-XP er gjerne ikke must have, men nice to have

Jeg får i tillegg noen kloke svar som du ikke får.

- Vi har mye programvare som ikke fungerer i Vista som i tillegg er meget viktig for oss.

- Alle driftsrutinene våre er tilrettelagt for windows2000 og windowsxp

- Netteverksadministrasjon med Vista ser ikke ut til å fungere slik vi ønsker, vi må kanskje bytte ut hele suiten vår.

- Vi får ikke fult utbytte av Vista i nettverk før vi også bytter ut serverne til 2008.

- Vi må oppgrader haugevis av annen viktig programvare som vi ikke har tid og råd til.

bla.bla.bla.....

 

Men man skal heller ikke undervurdere det faktum at hele bedriften blir inneffektiv i lang tid etter et OS skifte! Og selv lang tid før OS skiftet kommer, på noen avdelinger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hulkhaugen:

autocad, 3dsmax, photoshop, illustrator, office+++ og tom Nokia PCSuite er slike programmer jeg tenkte på som faktisk fungerer. Sikkert Publisher, ja sikkert Dreamweaver også osv. Som jeg ikke orket å ramse opp.

 

Jeg kan alltids finne noen Vista forum til deg så du ser at folk har problemer med programvare og ofte er det utenfor det den typiske brukeren tenker på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

I prisguiden får man kjøpt vista ultimate for 450 kr i en såkallt upgrade versjon.

Tenker du på denne Vista-plata til 420 kr uten lisens?

 

oops, har sovet litt i timen der, men her får man jo vist ahome premium 64bit fra 777kr i skrivende stund..

Det der er ikke Vista Home Premium 64bit. Det er Vista Home Premium OEM 64bit. Det er en vesentlig forskjell. Det er en grunn til at OEM-versjonen koster vesentlig mindre. Fullversjonen koster fra ca 2500 kr og oppover avhengig av hvor man kjøper det.

Lenke til kommentar

"Kundene vil ikke ha Vista" hadde vært en mer korrekt overskrift siden de aller fleste Vista man blir påtvunget på nye maskiner faktisk blir fjernet til fordel for XP.

 

Men det er klart, lager man ikke missvisende statistikk og skryter av Vista så vil det jo ikke selge. Hadde de tatt seg bryet å finne reelle tall samt sluttet å tvinge kunder til å få kun Vista på de beste maskinene så hadde pipa hatt en helt annen lyd.

 

Forhåpentligvis, hvis de ikke elsker å gå med skylapper vel og merke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

I prisguiden får man kjøpt vista ultimate for 450 kr i en såkallt upgrade versjon.

Tenker du på denne Vista-plata til 420 kr uten lisens?

 

oops, har sovet litt i timen der, men her får man jo vist ahome premium 64bit fra 777kr i skrivende stund..

Det der er ikke Vista Home Premium 64bit. Det er Vista Home Premium OEM 64bit. Det er en vesentlig forskjell. Det er en grunn til at OEM-versjonen koster vesentlig mindre. Fullversjonen koster fra ca 2500 kr og oppover avhengig av hvor man kjøper det.

Hvis du syntes kundeservice er verdt 2000,- så er det jo synd da..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
:new_woot:

Jeg har selv hatt XP i mine maskiner i veldig mange år nå,

Og er DRITT LEI utseende på Xp

Hurra for Vista.

Har byttet til vista home premium 32 bit

og er Meget fornøyd med vista

kommer aldri til og bytte til Xp Never ever again !

kan spille til og med mine gamle spill lagd for windows 95 - 98

og har ikke hatt noen problemer med vista så langt !

Jeg skjønner meg ikke på de som vil absolutt ha den gamle elendige Xp

hahahahaha !!! :dribble:

Wow! Takker for virkelig solide argument for å velge Vista foran XP.

XP er selvfølgelig elendig siden det er gammelt, klart klart.

Jeg får nærmest lyst til å hive harddsiken ut vinduet og spurte ned til nærmeste el-butikk og kjøpe Vista med en eneste gang!

 

La meg støtte mine påstander med denne videoen:

[/ironi]

Lenke til kommentar

Syns denne XP-fanatismen begynner å ligne fælt på Mac-fanboysen på It-Avisen sine forum. har selv brukt XP i årevis, kjøpt ny pc for 5 mnd siden med Vista, og kommer aldri til å se meg tilbake. Irriterer meg hver gang jeg må bruke dama sin XP-laptop, og alle de småtingene som mangler på den i forhold til min Vista pc.

Lenke til kommentar
Hvis du syntes kundeservice er verdt 2000,- så er det jo synd da..

Det er ikke bare kundeservice som er forskjellen:

- Kjøper man nytt hovedkort skal man også kjøpe ny Windows-lisens.

- OEM inneholder enten 32bit-eller eller 64bit-versjonen. Fullversjonen inneholder begge slik at du kan bytte på et senere tidspunkt uten ekstra kostnad.

 

Men det er jo også fordeler med OEM-versjonen:

- Du får vesentlig mindre emballasje

- Du kan velge fraktemåten brevpost fra nettbutikkene

 

har selv brukt XP i årevis, kjøpt ny pc for 5 mnd siden med Vista, og kommer aldri til å se meg tilbake.

Vista SP1 er gammelt og dårlig. Se heller fremover til noe nyere og bedre: XP SP3 :p

Lenke til kommentar
Det ga jo en vanvittig forbedring i opplevd ytelse! Ikke noe konstant "knatring" fra harddisken, og mye bedre respons på det meste. Og så deilig å slippe den slitsomme sikkerhetspolitikken til Vista da!

Disken "knitrer" fordi Vista driver å optimaliserer systemet ditt. Dette har ingen innvirking på ytelsen, da dette er lavprioritert IO. Bare noen få KB skrives av gangen. Også bare når systemet er i IDLE. Det tar opp til en uke før Vista kjører slik det skal.

 

UAC kan slås av med rundt 3 klikk (sikkerhetspolitikken).

 

Aldri har man fått til så lite med så mye som i Vista.

 

Problemet med Vista slik jeg ser det er at det er veldig lite skalerbart i forhold til andre OS. Da "skalerer" man heller ned til XP for å oppnå ønsket effekt.

 

Vista XP

Vista er veldig skalerbart. Man kan lett gjøre det om til et klassisk utseende, og man kan stille en god del mer strømsparingsinstillinger osv.

 

Og hvorfor linker du til en ett år gammel test av RTM av Vista? Vista har passert XP nå i mange spill.

 

En av mange tester:

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1390

Lenke til kommentar
Hvis du syntes kundeservice er verdt 2000,- så er det jo synd da..

Det er ikke bare kundeservice som er forskjellen:

- Kjøper man nytt hovedkort skal man også kjøpe ny Windows-lisens.

- OEM inneholder enten 32bit-eller eller 64bit-versjonen. Fullversjonen inneholder begge slik at du kan bytte på et senere tidspunkt uten ekstra kostnad.

 

Men det er jo også fordeler med OEM-versjonen:

- Du får vesentlig mindre emballasje

- Du kan velge fraktemåten brevpost fra nettbutikkene

 

har selv brukt XP i årevis, kjøpt ny pc for 5 mnd siden med Vista, og kommer aldri til å se meg tilbake.

Vista SP1 er gammelt og dårlig. Se heller fremover til noe nyere og bedre: XP SP3 :p

 

 

Poenget er vel at jeg ikke syns XP er bedre, alt for mange funkskjoner som mangler der.

Lenke til kommentar
:new_woot:

Jeg har selv hatt XP i mine maskiner i veldig mange år nå,

Og er DRITT LEI utseende på Xp

Hurra for Vista.

Har byttet til vista home premium 32 bit

og er Meget fornøyd med vista

kommer aldri til og bytte til Xp Never ever again !

kan spille til og med mine gamle spill lagd for windows 95 - 98

og har ikke hatt noen problemer med vista så langt !

Jeg skjønner meg ikke på de som vil absolutt ha den gamle elendige Xp

hahahahaha !!! :dribble:

 

Fullstendig enig med deg! XP er rett og slett ugly. Yes, XP er lettere på maskinvaren (Hvilket Win98/2000 også var i forhold til XP), men hardware utviklingen har ikke akkurat stått stille. Å ha en maskin som er 99% idle hele tiden er en 99% bortkastet maskin, kan man heller skaffe seg litt "bling bling" mot noen extra prosenter.

Enhver "brukbar" (ikke standard, crappy smalloffice pc med Intelchipset)har null problemer med å kjøre Vista.

Lenke til kommentar

XP og Vista er forskjellige. Noen liker XP, mens andre liker Vista. Det er tydeligvis ikke så mange (i alle fall ikke her i tråden) som liker begge.

 

Det som irriterer meg er at MS pusher Vista på alle nye brukere. Hvis en PC fungerer perfekt både med XP og Vista, så burde kunden få velge selv.

 

Jeg hadde gått over på ubuntu for godt hvis det ikke var for at SketchUp ikke kjører på Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...