jeg_lyver_mye Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hei. Hvorfor begynner man å se dårlig? Jeg ser veldig bra nå, men har bekymra meg for å begynne å se dårlig siden jeg sitter så mye foran pc-skjermen! Hvordan kan man bevare godt syn? Er dette arvelig? Takk! Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Man ser jo ofte at generasjon på generasjon i en bestemt familie bruker briller, men vet ikke om det er tilfeldig. For å bevare synet burde du egentlig ikke anstrenge det så mye. Det å sitte mye foran PC-en f. eks. er drepen for synet i det lange løp. Det samme gjelder TV hvis du sitter nærme. Det er vel ingen kur, men har hørt at gulrøtter er bra for synet. EDIT: Skrivefeil. Endret 25. april 2008 av Leeroymonster Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Blåbær gir bedre nattesyn, og nattesynet er jo noe av det som forsvinner først tror jeg. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Er det sant at hvis jeg ofte titter litt bort fra dataen? Ser litt ut av vinduet og fokuserer på ting langt som overhode mulig? Variere ofte? At syntes ikke blir dårligere? Jeg regner med at samme gjelder hvis man leser bøker? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Det med synet er mye arvelig, men det du er inne på med å unngå nistirring på en skjerm kan ha noe for seg så å flytte blikket litt er bra. Flatskjerm er også mye bedre for synet enn den gamle CRT-skjermen. A-vitamin er bra for synet (gulrot m.m.) Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Det finnes dog ingen troverdige undersøkelser som kan påvise sammenheng mellom dårlig syn og mye PC-bruk. Endret 25. april 2008 av dicktator Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Men det er vel allmenn viten at det å sitte i et mørkt rom å stirre på en veldig mye lysere overflate er skadelig for synet i lengden. Det er heller ikke bra å kun fokusere på noe som er så nærme som en PC-skjerm mange, mange timer hver dag, da vil jeg tro at man vil få litt problemer med å fokusere på ting langt unna etter hvert osv. Endret 25. april 2008 av Leeroymonster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå