Gå til innhold

heite rambrikker, veldig heite :S

Howii

Anbefalte innlegg

Hej!

Jeg har et lite spørsmål, ser via everest at temperaturen på rambrikkene er på 68, 70, 71 og 77 grader :ermm:

husker ikke helt hvem brikker jeg har, men er vel 4 ca sånna:

http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=15626

dette kan da ikke være helt sunt? eventuelt tips til hva som kan være galt/bør forbedres.

kabinettet er et antec p180, med 2stk 120mm vifter som dytter ut luft bak og i toppen bak, mens jeg har 2stk 120mm vifter i front som trekker inn, så jeg trodde det var god nok sirkulasjon.

prosessorene ligger på rundt 55 grader, skjermkort på 50, og diskene på 31 til 39 grader...

(temp målt idle)

need help (og søvn)! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å ta på dem, drit i hva et dumt program måler da det er stor fare for at dette ikke er riktig, er ivertfall den oppfatelsen jeg har.

Kan du ta på dem fint, og holde fingrene der, så er det ingen fare. Få en vifte over om du er bekymret.

Lenke til kommentar

tror programmet viser ganske riktige temperaturer, jeg greide ikke holde fingeren der stort lenge :hmm:

men pga begge cpuviftene blir den "optimale" airflowen i kabinettet forstyrra, men det kan da ikke være grunnen til di ekstreme temperaturene? det er tilogmed 2 ledige rammslotter, så det er bare 2 av brikkene som står helt intill hverrandre..

brikkene er jo heller ikke spesielt raske, og di har heatspreder greier i aluminium. men kan det være pga regg/ecc at di blir så varme?

har satt alle kabb-viftene på maks nå, så temperaturen etter litt bruk ligger nå på 71, 66, 64 og 63...

...(også et lite tilleggsspørsmål, mens jeg annimerer har nå windows begynt å mase om at jeg går tom for virtuelt minne, mens win bare utnytter rundt rundt 20% av det fysiske minnet. Har dette noe å si for ytelsen? Er ikke sikker på hva det virtuelle minnet egentlig er men :blush: Noen som har lyst til å forklare?? :) )

Lenke til kommentar

Tror dette har noe med den swop fila og gjøre. Fikk en lignede melding på lappen her om dagen, men dette får noen andre svare på.

Trodde ikke REG/ECC skulle ha noe å si for tempen, uten at jeg har noen konkret erfaring med denne typen ram. Dersom tempen på ramen din er riktig, er den ganske høy. Hva slags spenning er det på den, kontra spec.?

Lenke til kommentar

spenningen mener jeg det ikke skal gå å fikle på selv på hk-et mitt, mener å huske å ha lest en plass den skule være låst.. men fant ikke ut hvordan jeg sjekker spenningen, men tror den skal være på 1,9V. Er vel ganske normalt det?

skal sjekke hva det står i manualen til hk om minne når jeg våkner litt utpå dagen :p

Lenke til kommentar
tror programmet viser ganske riktige temperaturer, jeg greide ikke holde fingeren der stort lenge :hmm:

men pga begge cpuviftene blir den "optimale" airflowen i kabinettet forstyrra, men det kan da ikke være grunnen til di ekstreme temperaturene? det er tilogmed 2 ledige rammslotter, så det er bare 2 av brikkene som står helt intill hverrandre..

brikkene er jo heller ikke spesielt raske, og di har heatspreder greier i aluminium. men kan det være pga regg/ecc at di blir så varme?

har satt alle kabb-viftene på maks nå, så temperaturen etter litt bruk ligger nå på 71, 66, 64 og 63...

...(også et lite tilleggsspørsmål, mens jeg annimerer har nå windows begynt å mase om at jeg går tom for virtuelt minne, mens win bare utnytter rundt rundt 20% av det fysiske minnet. Har dette noe å si for ytelsen? Er ikke sikker på hva det virtuelle minnet egentlig er men :blush: Noen som har lyst til å forklare?? :) )

Dersom PCen er stabil så ikkje bry deg om temperaturene.

Virtuelt minne er en fil på harddisken som Windows bruker til å lagre informasjon som ikkje trenger å ligge i RAM. Du får den feilmeldingen fordi du har for lite ledig plass på systemdisken din. Hvilket operativsystem bruker du?

Lenke til kommentar

jeg brydde meg ikke om temperaturen på en tidligere socket A maskin, da var kjerna blitt så sprø at det knakk av biter av kjernen når jeg skulle bytte cpu kjøler :p hehe, men det er vel skrekkeksempelet

jeg kjører win xp 64, og har 60 gb på systemdisk, med over halvparten ledig... tror jeg fant uttav hva den meldinga var, det er ikkeno å bry seg om.

men sålenge ikke rammen tar skade av å konstant ligge på rundt 70 grader (det virker hvertfall som tempmålinga ca stemmer etter jeg skjekka temp med fingeren) så er det jo greit.. men jeg er litt redd di fortere tar kvelden pga det :ermm:

Lenke til kommentar

Tror nok det var helt andre årsaker enn temperatur til at den kjerna sprakk, prosessorkjerner er nemlig veldig sprøe, det er derfor de har begynt med faste deksel over kjerna på nye prosessorer.

Høye temperaturer kan føre til lavere levealder på hardware, det stemmer nok. Men eg tror uansett eg kan love deg at du har oppgradert PC både en og to ganger før det blir ett problem for de brikkene du har idag. Men det kan jo hende at du får problemer på varme dager til sommeren. Eg ville uansett prøvd å få ned temperaturen i kabinettet med å montere en vifte eller to som trekker varmluften ut fra toppen av kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...