toazty Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) har et lite spørsmål.. 3 personer er ansatte i en bedrift som servitører, 1 av dem har fagbrev og 2 av dem har ingen utdanning personen med fagbrev får 130kr timen i henhold til tariff , de to andre får 129kr, men det er 6 kr mer enn tariff, dette er noe de har fohandlet frem selv etter at de har vært i bedriften i noen år. personen med fagbrev har ikke forhandlet om lønn. det jeg egentlig lurer på, er det lov å gi enkelte personer med nøyaktig samme stilling , i samme bedrift, mer i lønn ? selv om det står i kontrakt at de skal være lønnet etter tariff. eneste tingen som skiller disse kontraktene er at 1 har fagbrev , og 2 av dem har ingen utdanning innen yrket... er vel her lik lønn for likt arbeid kommer inn i bildet, hvis en person skal få 6 kroner mer i lønn burde alle andre også får det ? Endret 24. april 2008 av toazty Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Som tilitsvalgt ved Hotellet mitt kan jeg, med støtte fra de organiserte, gå inn i en lokal lønnsforhandling ved bedriften. I henhold til norsk lov kan du i utgangspunktet ikke gjøre forskjell mellom organiserte og uroganiserte når det kommer til tarifffestet lønn (om jeg husker korrekt) men jeg kan forhandle frem en lønn som er høyere enn tariff men som kun gjelder for de organiserte. Det har jeg full rett til hvis jeg har skjønt tegningen korrekt etter ungdomsmøte på Jevnaker. Fagbrev teller og mer lønnsmessig. Har du fagbrev får du somregel mer i lønn enn de ufaglærte, det er fult lovlig. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 (endret) kun den med fagbrev er organisert, de to som er ufaglærte har selv bedt om lønnsøkning, og nå har de som ikke har utdanning fått en så pass stor lønnsøkning at de er 1kr i fra han som har fagbrev, det er dette jeg syns er litt feil, og regner nesten med at det er ulovlig Endret 24. april 2008 av toazty Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Mener det er fult lovelig at folk kan forhandle seg frem til sin egen lønn. Det som den organiserte skulle gjort i denne saken var tatt opp med tilitsvalgt dette og krevd at faglærte servitører fikk en lønnsøkning som tilsvarte at de lå hele tiden fra 6-10 kr over de ufaglærte i samme stilling. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 ok, trodde kanskje det at alle ansatte med samme stilligsbeskrivelse skulle ha lik lønn, hadde noen hatt stillingsbeskrivelse som, hovmeste, team-leader, osv, så hadde jeg forstått det for der ligger mer ansvar , men når alle har samme stillings beskrivelse , så trodde jeg det også var lik lønn... at enn ikke kunne gi noen mer enn andre Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Det er fullt lovlig med individuelt forhandlede lønninger. Dersom personen med fagbrev er organisert og har valgt å la organisasasjonen står for alle forhandlinger, så får han/hun ta til takke med det denne organisasjonen klarer å forhandle frem. Personlig har jeg alltid holdt meg unna fagorganisasjoner nettopp pga dette. Bedre å forhandle om lønna selv. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Utdannelse kan absolutt også ha noe å gjøre med hva slags lønn man får, selv om man utfører den samme jobben. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 så da er det ikke lik lønn for likt arbeid her i norge..?? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Nei, f.eks utdannelsen kan ha mye å si med hvordan og hvor kjapt man gjør en jobb, blant annet. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 (endret) men folk med absolutt null utdannelse skal ha bort imot samme lønn som fagutdannet folk, det er vel ikke slik det skal være , i kontraktene til disse personen er identiske, det står tariff på alt, stillingsbeskrivelse er lik, osv, men 2 av er ufaglærte og ville ha mer lønn så da mener jeg at hvis de får 6kr mer enn tariff burde vel den faglærte også få 6kr mer i lønn , Endret 25. april 2008 av toazty Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 men 2 av er ufaglærte og ville ha mer lønn så da mener jeg at hvis de får 6kr mer enn tariff burde vel den faglærte også få 6kr mer i lønn , De 2 ufaglærte har forhandlet om lønnen sin selv, mens den faglærte har valgt å la organisasjonen forhandle. At andre har forhandlet seg til en bedre lønn er ikke ulovlig. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 men tariff er tariff .... organiserte og ikke organiserte i denne bedriften har tariff... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Utdannelse kan absolutt også ha noe å gjøre med hva slags lønn man får, selv om man utfører den samme jobben. skal man virkerlig ha høyere lønn fordi man er overkvalifisert ( bedre utdanelse en det jobben krever ) i forhold til de andre som jobber der ? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 men folk med absolutt null utdannelse skal ha bort imot samme lønn som fagutdannet folk, det er vel ikke slik det skal være , i kontraktene til disse personen er identiske, det står tariff på alt, stillingsbeskrivelse er lik, osv, men 2 av er ufaglærte og ville ha mer lønn så da mener jeg at hvis de får 6kr mer enn tariff burde vel den faglærte også få 6kr mer i lønn , De har bortimot samme lønn fordi de forhandlet seg frem til det og slikt er ikke ulovelig. I følge tariffen har de lønn under den med fagbrev men de har selv forhandlet frem en lønnsforhøyelse og det er ikke ulovelig. Det som kan gjøres er at tillitsvalgt krever at faglærte hele tiden ligger 6 kr eller mer over de ufaglærte uavhengig av tariffen. Ikke bare gjør dette at de faglærte får lønn fortjent, de kan og være med å bidra til at ufaglærte ikke overgår faglærte i lønn fordi arbeidsgiver ikke vil gi lønnsforhøyelse til ufaglærte ettersom det vil bidra til at faglærte og får mer. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 organiserte kan da ikke kreve at de ufaglærte skal ha lavere lønn en de organiserte ( som umoralsk) , men derimot kan de forhandle ( kreve) seg til høyere lønn. lønnen er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker derfor kan ingen kreve at noen går ned i lønn bare fordi han synes at kameraten for for mye. da må han helle forhandle seg selv til høyre lønn Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 men folk med absolutt null utdannelse skal ha bort imot samme lønn som fagutdannet folk, det er vel ikke slik det skal være , Ikke nødvendigvis. Det er to parametere som teller inn... 1. Utdanning. De med lenger utdanning får høyere lønn... I min bransje får en med 3 årig høyere utdanning ofte 50000 mindre enn en med 5 årig utdanning. 2. Arbeidserfaring. Jo lenger arbeidserfaring, jo høyere lønn. Det er selvsagt også mulighet for lokale forhandlinger. Det vil si at du som enkeltperson forhandler med arbeidsgiver om høyere lønn. Lenke til kommentar
KS Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Selv om man har lik stillingsbeskrivelse, lik utdanning, lik erfaring etc så kan man godt ha forskjellig lønn. Det som betyr noe er resultateter! Hvis de uten fagbrev er vel så gode til å oppnå et like godt resultat eller et bedre resultat så skal de også ha bedre lønn. Jeg kan vansklig se for meg en stilling hvor personlig innsats ikke kan sørge for et bedre resultat. Det er det du leverer som betyr noe for arbeidsgiver og det er det du bør få betalt for. Så når jeg hører kravet om lik lønn for likt arbeid, så tenker jeg lik lønn for likt resultat. For de som bare ser på jobben som et sted å være vil dete være urimelig mens for alle andre burde dette være rettferdig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 mange ganger ( om ikke alltid) kan det høres ut som bare jeg er organiser så MÅ jeg ha lit høyere lønn en de som ikke er det , eller om jeg har fagbrev så skal jeg ha høyere lønn. hvem er det som har presset frem dette ? LO ? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 ok... men syns fortsatt at det er litt merkelig at det ikke burde vær lik lønn for likt arbeid, alder og utdannelse har jo noe å si, men hvis du setter 3 like personer , like gamle , samme jobb, helt like arbeidsavtaler, ingen er organiserte , ALT er likt, utenom 1 ting, den ene har et fagbrev, da burde vel han også få mer enn tariff enn de 2 andre som også følger tariff + 6 kr mer i time for de har forlangt dette selv , det gjør at de ufaglærte har 1 kr mindre pr time enn han med utdanning... syns det er høyst merkelig at regelen om lik lønn for likt arbeid ikke fungerer her... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Slik jeg kan se det har han med fagbrev fått lønn etter vanlig tariff + 6 kr. tillegg. De to andre har forhandlet seg til lønnen og sikkert fått en lønn som lå 10 kr. over tariff. Arbeidsgiver er kanskje veldig godt fornøyd med de to, så han velger å gi den høyere lønn så de skal fortsette å prestere godt, samt at han ikke står i fare for å miste noen av dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå