Schnickaschnicka Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 hei. jeg har planer om å dra et par uker til san diego i sommer.. men jeg bekymrer meg for om jeg kommer inn i landet. jeg har en prikk på rullebladet. for et år siden brukte jeg en annens kredittkort og overførte 100 dollar til min pokerside. var en turnering jeg bare måtte spille. en helt utrolig dum ting å gjøre når jeg nå tenker tilbake på det. eieren av kortet anmeldte meg, og jeg fikk en bot på 9000 kroner. står som vanlig forelegg. jeg lurer nå på om dette vil skape problemer for meg ved å dra inn i usa. hvis jeg søker visum, vil jeg få det? og er det for sent å søke nå, ettersom jeg skal dra 1 juli? jeg vurderer nemlig å satse på å krysse av på "no", hvor det stilles spørsmål om jeg noengang har blitt dømt eller arrestert som følge av en kriminell handling. for jeg tror nemlig ikke at de amerikanske myndighetene får opp ditt rulleblad når de scanner passet. jeg har lest på en norsk statlig side at det eneste som lagres i passet er allerede det som står der, altså navn, adr, bilde etc. om de isåfall skulle få opp noe, så må de ha inngått en avtale med norske myndigheter om fri tilgang til norske kriminelle rulleblader. og utifra hva jeg har lest har de ikke det. er det noen som har kriminelt rulleblad som har tatt sjansen og krysse av på nei, og har sluppet gjennom? jeg setter pris på om folk som virkelig har peiling svarer meg. vil gjerne unngå "tippesvar". på forhånd takk, A Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 jeg lurer nå på om dette vil skape problemer for meg ved å dra inn i usa. hvis jeg søker visum, vil jeg få det? og er det for sent å søke nå, ettersom jeg skal dra 1 juli? jeg vurderer nemlig å satse på å krysse av på "no", hvor det stilles spørsmål om jeg noengang har blitt dømt eller arrestert som følge av en kriminell handling. for jeg tror nemlig ikke at de amerikanske myndighetene får opp ditt rulleblad når de scanner passet. jeg har lest på en norsk statlig side at det eneste som lagres i passet er allerede det som står der, altså navn, adr, bilde etc. om de isåfall skulle få opp noe, så må de ha inngått en avtale med norske myndigheter om fri tilgang til norske kriminelle rulleblader. og utifra hva jeg har lest har de ikke det. Jeg kjenner en som krysset av "NO" på Vista Wavier skjema, som ble holdt igjen i immigrasjonen og deportert fra USA. Han vil høyst sannsynlig aldri få innreise til USA igjen. Han hadde vold mot offentlig tjenestemann på rullebladet. Jeg anbefaler deg på det sterkeste i søke visum. Gjør du dette nå så får du svar i god tid. Vanligvis så får det fort. Jeg søkte selv visum i 2006 fordi jeg ikke gadd å kjøpe meg nytt maskinlesbart pass når det gamle allikevel gikk ut høsten 2007. Tok 8 dager fra jeg var på intervju på ambassaden til passet mitt med visum kom i posten. Jeg tror nok at du får visum. Røkke har jo innreise til USA, og han er dømt for grovere forhold enn deg... Ikke undervurder hva de amerikanske myndighetene får opp når de scanner passet ditt, det er utrolig hva de har tilgang til av databaser... Lenke til kommentar
Schnickaschnicka Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 hmm.. dette gir meg kalde føtter.. etter hva du sier nå, så tror jeg nok ikke jeg tør å ta sjansen. takk for et bra svar Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Jeg har enda ikke hørt om noen som har blitt nektet innreise basert på et forelegg for tyveri/svindel. De spør vel om du er dømt for skadeverk, vold, narkotika eller liknende? Edit: Seek and you shall find! You MAY NEED a visa if: You are a citizen of Norway or another Visa Waiver country or Canada and one or both of the following are true: You have been charged with or convicted of a crime in any country. (http://norway.usembassy.gov/niv_waiver_program.html) For spørsmål: Visas and all matters concerning entering, working in, or residing in the U.S.: [email protected] Send en mail, og spør Endret 25. april 2008 av Osse-Mon Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Du fikk bare forelegg? Isåfall tror jeg ikke det ligger på rullebladet ditt engang. Mener man må være domfelt for å få det på synlig rulleblad Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Du fikk bare forelegg? Isåfall tror jeg ikke det ligger på rullebladet ditt engang. Mener man må være domfelt for å få det på synlig rulleblad Nei... Forelegg havner på rullebladet, forenkla forelegg havner ikke der. Lenke til kommentar
Schnickaschnicka Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Du fikk bare forelegg? Isåfall tror jeg ikke det ligger på rullebladet ditt engang. Mener man må være domfelt for å få det på synlig rulleblad ja jeg fikk kun vanlig forelegg. bot på 9000 kr. hvis det ikke er synlig på rullebladet så er jeg jo reddet. noen som vet om et forelegg er synlig? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 ja jeg fikk kun vanlig forelegg. bot på 9000 kr. hvis det ikke er synlig på rullebladet så er jeg jo reddet. noen som vet om et forelegg er synlig? Ja, forelegg havner på rullebladet, sa det har samme virkning som en dom. forelegg, jur., særlig avgjørelsesmåte benyttet i mindre straffesaker. Dersom påtalemyndigheten finner at en sak bør avgjøres med bot og/el. inndragning, kan den utferdige f. i stedet for å reise tiltale. Hvis f. vedtas av siktede, har det samme virkning som en dom. http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9311050 Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Har du sendt mail til ambassaden, trådstarter? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 hmm.. dette gir meg kalde føtter.. etter hva du sier nå, så tror jeg nok ikke jeg tør å ta sjansen. takk for et bra svar Hva skader det å prøve å finne ut av det? Har du ikke lyst til å dra? Skjønner ikke helt hvorfor du plutselig gir opp...? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Ikke gi opp så lett. Gjør som de andre her sier, og send en mail.. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Forelegg etter veiloven har ihvertfall ingen betydning for å komme inn i USA. Kanskje straffeloven blir tolket annerledes ? Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Forelegg etter veiloven har ihvertfall ingen betydning for å komme inn i USA. Kanskje straffeloven blir tolket annerledes ? Det er fordi dette som regel er forenklede forelegg. Kort sagt du gjør opp på stedet - saken glemmes/slettes. Vanlig forelegg er noe annet, les definisjon over. Som tipset om før her. Ring ambasaden eller send mail! Bare dumt å ta sjangsen på noe sånnt! I værste fall må du søke visum noe du med stor sikkerhet vil få. Husk også at du ikke er 100% sikkret entrè med visum. Personen som registrer deg inn har faktisk nok makt til å sende deg på neste fly hjem igjen. Snakk med ambasaden, si det som det er. Søk så eventuelt visum og bestill reisen! God Tur:) Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Forelegg etter veiloven har ihvertfall ingen betydning for å komme inn i USA. Kanskje straffeloven blir tolket annerledes ? Det er fordi dette som regel er forenklede forelegg. Kort sagt du gjør opp på stedet - saken glemmes/slettes. Vanlig forelegg er noe annet, les definisjon over. Jeg skrev forelegg, ikke forenklet forelegg. Lær forskjellen. Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) ---- Endret 14. mai 2008 av Dundersalt Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Forelegg etter veiloven har ihvertfall ingen betydning for å komme inn i USA. Kanskje straffeloven blir tolket annerledes ? Det er fordi dette som regel er forenklede forelegg. Kort sagt du gjør opp på stedet - saken glemmes/slettes. Vanlig forelegg er noe annet, les definisjon over. Som tipset om før her. Ring ambasaden eller send mail! Bare dumt å ta sjangsen på noe sånnt! I værste fall må du søke visum noe du med stor sikkerhet vil få. Husk også at du ikke er 100% sikkret entrè med visum. Personen som registrer deg inn har faktisk nok makt til å sende deg på neste fly hjem igjen. Snakk med ambasaden, si det som det er. Søk så eventuelt visum og bestill reisen! God Tur:) Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bli sendt tilbake, det kan jo bli en dyr reise. Jeg ser at en over her sier at Røkke slapp jo inn, og han hadde verre ting på rullebladet. Men så er det forskjell på Ola ukjent og Kjell Inge Røkke. Røkke har penger å bidra med, money talks. Slike ting har ofte noe å si, for jeg har hørt om folk med filleting på rullebladet som ikke har sluppet inn. Det er forskjellsbehandling, og det er ikke rettferdig, men sånn er det bare. Blah, to hell with them. Lenke til kommentar
Eksempel Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 for et år siden brukte jeg en annens kredittkort og overførte 100 dollar til min pokerside. var en turnering jeg bare måtte spille. en helt utrolig dum ting å gjøre når jeg nå tenker tilbake på det. eieren av kortet anmeldte meg, og jeg fikk en bot på 9000 kroner. står som vanlig forelegg. Hvis du vant over 9000 kr, så var det jo nesten verdt det. xD Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg har sitti inne for fyllekjøring... Får jeg visum? Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Ifølge en gammel lærer jeg hadde, så var det ikke noe stress så lenge du ikke er ettersøkt av interpol. Han grunnla det med at han var tatt for sivil ulydighet elns og hadde besøkt USA i ettertid. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Det er utrolig dumt av læreren din å påstå det. Selv om man får visum, så er det ikke garantert at man slipper inn. "Husk også at du ikke er 100% sikkret entrè med visum. Personen som registrer deg inn har faktisk nok makt til å sende deg på neste fly hjem igjen." Har man noe på rullebladet, og får visum, kan man risikere å bli sendt hjem med neste fly, er det verdt det? Jeg skjønner ikke hva som er så spesielt med å dra til Usa, dra til Europa, mye mer å oppleve der. Hvis ikke de vil ha deg i landet på grunn av filleting, to hell with them. Endret 18. juni 2008 av Scrim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå