Gå til innhold

reise til usa med kriminelt rulleblad.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okei, det skal nok la seg gjøre :)

Må jeg bestille flybilletter før jeg søker visa da eller?

Og bør jeg ta med rullebladet mitt, eller trenger de ikke det?

 

I utgangspunktet bør du vel vente med å bestille flybillett til du har godkjent visa, men er vel ikke akkurat uvanlig at folk bestiller før de ordner visum. Ja, du må ta med alt av papirer på "rullebladet ditt"/rettsdokumenter ol til visa interviewet. Det hele står som sagt enda en gang skrevet på www.usa.no

Lenke til kommentar

Hei!

Dette virker som en diskusjon hvor man kan få mye nyttig informasjon!

 

Jeg har et spm:

Min samboer ble for noen uker sider stoppet i tollen da han skulle over grense til sverige. Med seg hadde han noen høgtalere til en verdi av 14000 kr. Han hadde ikke fortollet de og fikk en bot på 3500 svenske kr, i tillegg til at han ble anmeldt for tollforseelse. Boten har ikke kommet i posten ennå, og jeg tror ikke de er ferdig å behandle anmeldelsen ennå. Han erkjente straffeskyld på stedet.

 

Vi hadde planlagt en ferietur til USA i sommer. Betyr dette at vi nå kan se langt etter dette? Og hvordan kan vi evt gå frem for å komme oss dit? Vil han trenge visum?

Lenke til kommentar

Har selv akkurat søkt via ESTA-systemet da jeg skal til USA. Man blir bedt om å oppgi ankomstdato, flightnummer og oppholdsadresse. Er usikker på hva som skjer om noen av disse er tomme.

 

Når man så til slutt trykker for å søke så blir man advart om at de ville søke gjennom politiets strafferegister (eller hvordan de nå formulerte det). Uten treff får man straks beskjed om at at søknad er innvilget.

 

Om de får en treff i strafferegisteret og man har krysset av at man ikke har gjort noe galt så må man regne med å bli mistenkeliggjort og få problemer med senere manuell søknadsbehandling.

 

Tror den beste taktikken er å ta kontakt med ambassaden uten å sende inn søknad på nett først og spille med åpne kort om man tror man kan finnes i noe strafferegister.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du setter opp en plan på når du skal være hvor - og hvem du skal besøke. Også fryktelig fint om noen kan bekrefte at de har invitert deg til å besøke dem.

 

S

Det lønner seg og skaffe seg visum til usa:)hvis du er straffedømt, det har jeg gjort, siden det er trygest. Men har du litt is i magen og skriver no på er du tidligere straffedøm så er der bare og dra, myndigheten har ingen avgang til norske straffelister, det er pratet om et samarbeid men det er ikke satt i gang ennå. Men hvis det kommer så blir det kun snakk om treff ikke treff, og da er det dumt om du har satt no. men som sakt amerikanske myndigheter har ingen avgang til norske strafferegister, det står heller ingen ting om det i passer ditt. Lurer du på hva som står i passet ditt kan du dra til nærmeste sted de gir ut pass og dra det igjennom en skanner så kan du selv se hva som står/ikke står i passet.

 

Norge har svært strene regler om utlevering av personinformasjon! har du spørsmål kan du henvede deg til politidirektoratet, de kan svare på alle spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet mye med pass, og spesielt i forhold til innreisebestemmelser i USA og ulike former for visum til USA.

 

Jeg vil bare gjøre oppmerksom at du som tidligere straffedømt, hvis du skriver "no" og reiser uten visum under visa-waiver-programmet - så gjør du enda en kriminell handling.

 

Er det risken vært å ta - og med påfølgende deportering fra USA - kanskje etter en dag på glattcelle? Jeg antar folk som ikke har rene rulleblad ihvertfall ikke har noe stort ønske om å skitne det til ytterligere.

 

PF

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet mye med pass, og spesielt i forhold til innreisebestemmelser i USA og ulike former for visum til USA.

 

Jeg vil bare gjøre oppmerksom at du som tidligere straffedømt, hvis du skriver "no" og reiser uten visum under visa-waiver-programmet - så gjør du enda en kriminell handling.

 

Er det risken vært å ta - og med påfølgende deportering fra USA - kanskje etter en dag på glattcelle? Jeg antar folk som ikke har rene rulleblad ihvertfall ikke har noe stort ønske om å skitne det til ytterligere.

 

PF

Sier ikke at noen skal prøve:)sier at de ikke har noe avgang til norskestrafferegistere:)

Lenke til kommentar
Jeg antar du mener de ikke har adgang(avgang?) til norske strafferegistre. Hva de har tilgang til vil jeg ikke spekulere i, men de har også registre i statene...

 

Uansett er det en forbrytelse å lyve på I-94W, og noe som lett kan oppdages og få fatale følger.

var det jeg mente ja! du behøver ikke spekulere, bare ringe politidirektoratet. og det er jo en annen ting også da, er du etterlyst i interpol så vil de jo få opp det.

Lenke til kommentar
Jeg antar du mener de ikke har adgang(avgang?) til norske strafferegistre. Hva de har tilgang til vil jeg ikke spekulere i, men de har også registre i statene...

 

Uansett er det en forbrytelse å lyve på I-94W, og noe som lett kan oppdages og få fatale følger.

var det jeg mente ja! du behøver ikke spekulere, bare ringe politidirektoratet. og det er jo en annen ting også da, er du etterlyst i interpol så vil de jo få opp det.

Datatilsynet har hatt endel forespørsler i forbindelse med informasjon myndighetene i USA skal ha av alle reisende som skal til USA. Man fyller ut et skjema (såkalt ESTA-skjema) selv - slik at det fungerer som en egenerklæring. Speiselt har vi fått spørsmål om hvorvidt amerikanske myndigheter kan får utlevert eller søke informasjon i politiets registre. Datatilsynet tatt opp spørsmålet med Justisdepartementet og fått avkreftet at det foreligger noen søkemuligheter for amerikanske myndigheter i norske politiregistre.

Med vennlig hilsen

Maria BakkeDatatilsynet

Lenke til kommentar

Siden dere var så godt i gang med samtalene her om USA, så vil jeg også gjerne spør et spørsmål.

Jeg og typen vil reise til usa neste år (da er jeg 20). Problemet er at da jeg var 15 (og mindre smart) ble jeg tatt for å stjele noe sminke i Danmark (av alle ting). Vi fikk et forenklet forelegg og betalte dette som var på ca 500 kr.

 

Spørsmålet blir da om dette betyr at jeg må søke visum og alt det der, eller om jeg kan bare krysse av for nei. Vet ikke om det har noe å bety at jeg var under 18 ??

 

Tusen takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar

Hvis du ser litt bakover i tråden, så får du svar på dette. Et av spørsmålene på I-94W går som følger:

 

"Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or been controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities?"

 

Som brukeren krollere nevnte, er eksempler på hva som er moral turpitude - eller moralsk forfall på norsk - definert i dette dokumentet: http://www.state.gov/documents/organization/86942.pdf

 

Nasking vil høyst sannsynlig anses som moral turpitude. Fordi du var under 18 år når forbrytelsen skjedde, vil du ikke være ineligible for visa. Men du kan neppe svare nei på spørsmålet ovenfor - og det vil dermed trenges et visa.

 

Husk at til USA trenger "alle" visum - med mindre de kvalifiserer til å reise under visa waiver-programmet. Et av kravene for Visa Waiver-programmet er at du kan svare nei på en del spørsmål (i tillegg til nasjonalitet) - men hovedregelen til USA er at visum er påkrevet.

 

(Men ja, de fleste nordmenn kvalifiserer til å reise under Visa Waiver-programmet).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nei, det er ikke engang såkalt "moral turpitude" å kjøre i fylla eller og kjøre med inndratt sertifikat heller...

 

I tillegg, så regnes ikke indratt sertifikat som en straff, det er en forvaltningsavgjørelse, som det så fint heter.

Endret av mr_scoopex
Lenke til kommentar

Såvist jeg skjønner det:

-svarer noen "yes" på den online registreringen så blir de bedt om å kontakte ambassaden for manuell behandling.

-svarer noen med rulleblad "no" på den online registreringen hvor man slår opp mot strafferegistre så blir de antagelig også henvist til manuell behandling, men da med meget lav sannsynlighet for å få visum.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...