Gå til innhold

reise til usa med kriminelt rulleblad.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei, samboeren min fikk akkurat en "påtaleunnlatelse" etter en trussel-anmeldelse. Noen som vet om man trenger å søke da? Den er gjort betinget på 2 år, det betyr at hvis han gjør noe ulovlig de neste to årene, så kan saken tas opp igjen. Men det har inegn andre følger. Siden den er betinget så står den i politiets strafferegister. Er dette rullebladet hans?

 

Ringte politet for å be om politiattest for å ta med til ambassaden, men fikk beskjed om at de ikke ga ut det til det formålet, at det ikke var nødvendig. Dette kan da ikke stemme? Eneste dokumentet vi har, er papiret hvor det sto at det ble en påtaleunnlatelse. Men denne er på norsk. Skal jeg be om å få den oversatt? Er så redd for å dra til ambassaden og ikke ha med de riktige papirene.

Lenke til kommentar

Det virker som om du har veldig peiling på dette, PlatinumFlyer.

 

Jeg skal om en stund reise til USA, men i fjor ble jeg anmeldt for hærverk av en benk (av alle ting, var i fylla), men jeg ble ikke dømt for dette, og saken ble henlagt, pga politiet hadde ikke nok resursser til å etterforske.

 

Så med andre ord, jeg ble ikke dømt for dette, og da kommer jeg vel ikke til å ha noe problem med å komme inn i USA?

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar

OK, greien er at du skal kunne svare på nei på en del spørsmål, deriblandt disse:

 

(Norsk oversettelse hentet fra ESTA-systemet, altså en offisiell oversettelse):

 

Har du noen gang blitt arrestert eller dømt for en kriminell handling som involverte moralsk forfall eller en kriminell handling relatert til narkotiske midler; eller har du blitt arrestert eller dømt for to eller flere tilfeller hvor den samlede fengslingstiden utgjorde 5 år eller flere; eller har du noen gang solgt narkotiske stoffer; eller søker du om innreisetillatelse for å involveres i kriminell eller umoralske aktiviteter? *

Jeg antar du kan svare "nei" med god samvittighet på denne.

 

Det spørsmålet egentlig ender med å bli, er hvorvidt en påtaleunnlatelse går ut på at du har fått immunitet. Jeg mener å huske en sak om tyveri av en snickers bar eller noe i en kiosk oppe i Trondheim som ble tatt til retten for å få en ordentlig avklaring - type "skyldig/uskyldig" for å unngå denne situasjonen, nettopp med tanke på innreise i USA. Spørsmålet, på norsk, lyder som følger:

 

Har du noen gang påberopt deg immunitet fra en tiltale?

Kan du med god samvittighet si at du ikke har påberopt deg immunitet? Muligens? Jeg ville nok kontaktet ambassaden for å høre hva de mener om saken. Et visum vil alltid være det tryggeste. Hvis du er for slapp til dette kan du jo gjennomføre ESTA-authorizeringen på nettet, og se om den gir deg "Approval to travel".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

"Har du noen gang påberopt deg immunitet fra en tiltale?"

 

Hva betyr dette?

 

og:

"Har du noen gang blitt arrestert eller dømt for en kriminell handling som involverte moralsk forfall eller en kriminell handling relatert til narkotiske midler; eller har du blitt arrestert eller dømt for to eller flere tilfeller hvor den samlede fengslingstiden utgjorde 5 år eller flere; eller har du noen gang solgt narkotiske stoffer; eller søker du om innreisetillatelse for å involveres i kriminell eller umoralske aktiviteter?"

 

Tror dere nasking går under dette?? Ble tatt i nasking ifjor og fikk et forelegg.. :(

Lenke til kommentar
Nasking går under dette, hvis du mener nasking er moralsk forfall, og det vil jeg ihvertfall mene.

 

Foreslår at de som uttaler seg på denne tråden holder seg til fakta.

 

Det er ikke opp til den enkelte å vurdere hva bekrepet 'moralsk forfall' innebærer.

 

Spørsmålet lyder som følger på engelsk:

Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or been controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities?

 

Siden man skal reise til en engelskspråklig land, er det greit å holde seg til engelsk, iom at oversettelsen til norsk på den elekstroniske EFTA 'Visa Waiver Program' søknaden er grusom.

 

Moralsk forfall, eller 'Moral Turpitude' er definert som følgende i Am. lov:

 

'Statutory definitions of crimes in the United States consist of various

elements, which must be met before a conviction can be supported. Some

of these elements have been determined in judicial or administrative

decisions to involve moral turpitude. A conviction for a statutory offense will

involve moral turpitude if one or more of the elements of that offense have

been determined to involve moral turpitude. The most common elements

involving moral turpitude are:

(1) Fraud;

(2) Larceny; and

(3) Intent to harm persons or thing.

'

 

På denne linken finnes det en liste over kriminelle aktiviteter som er regnet og ikke regnet for å være 'Moral turpitude'. Listen over 'ikke moral turpitude' er nesten like lang som 'moral turpitude' listen.

 

http://www.state.gov/documents/organization/86942.pdf

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Nå ser du i det dokumentet du selv linker til, at "burglary", "robbery" og det generelle "theft" regnes som moral turpitude. Jeg vet ikke hvordan du definerer nasking, eller vil oversette det, men i alle tilfeller vil jeg si det faller inn under moral turpitude under theft, og skulle du være uenig vil min juridiske tankegang tilsi at også nasking er moral turpitude, når ovennevnte er.

 

Ovenfor tok jeg forbehold, da jeg ikke er en hver spørsmålsstillers jurist, ei heller vil jeg være for bastant, da det er snakk om juridiske spørsmål som kan argumenteres alle veier. Fra dette til å "ikke holde seg til fakta" er det en lang vei å gå.

 

Jeg har imidlertid vært gjennom mange forskjellig visa-typer til USA selv, og gjennom en tidligere jobb har jeg spisskompetanse på pass og visum generelt. Dette gjør at jeg vil si jeg har over gjennomsnittlig kunnskap om innreisebestemmelser. Likevel vil jeg som sagt ikke si noe sikkert, da dette er juss som kan argumenteres i alle retninger.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Enig i at theft går som nasking, poenget mitt er at man kan ikke tolke begreper som 'moralsk forfall' uavhengig, det er tydelig et juridisk uttrykk og må slås opp.

 

Dvs, hvis man ikke tar hensyn til å definere begrepet kan du (med høy moral standard) tolke nasking som moralsk forfall, mens en voldteksmann tolker det ikke som moralsk forfall. Slik fungerer ikke verden, det var mitt hele poeng.

 

Forøvrig enig i at juss vissvass.

Lenke til kommentar

Hei! Det er "naskeren" igjen her..

 

"Har du noen gang blitt arrestert eller dømt for en kriminell handling som involverte moralsk forfall eller en kriminell handling relatert til narkotiske midler; eller har du blitt arrestert eller dømt for to eller flere tilfeller hvor den samlede fengslingstiden utgjorde 5 år eller flere; eller har du noen gang solgt narkotiske stoffer; eller søker du om innreisetillatelse for å involveres i kriminell eller umoralske aktiviteter?"

 

Her står det: om du har blitt arrestert eller dømt for en kriminell handling.. Hva vil det egentlig si å bli dømt? Jeg fikk et forelegg som jeg godtok og betalte.

 

Men jeg innser nå at jeg bør krysse av for ja på dette spørsmålet, og dermed også søke etter visum.

Noen som vet hvor lang tid det tar?

Lenke til kommentar

Ved å godta et forelegg har du jo erkjent skyld, det ville jeg basert meg på, uten å være jurist.

 

Det tar opptil 14 dager å søke visum, i praksis kortere tid. Du går inn på nettet, booker tid til visumintervju på den amerikanske ambasssade i Oslo, hvorpå du møter opp på intervju. I praksis kan du da ha visumet samme dagen hvis du får lov til å avtale å hente det der, i utgangspunktet har du levert en konvolutt med frimerker for rekommandert sending hjem til deg av passet med visumet i.

 

Intervjuet er ren rutine hvor du vil bli spurt om din hensikt for å dra til USA etc - muligens også noe om din umoralske handling. Sørg for å ha fylt ut alle papirer som kreves før du drar til ambassaden, og ha med kopi av straffeattest/forelegg og papirene rundt dette. Jo lenger tid det er siden, jo bedre.

 

Ambassadens hjemmeside er www.usa.no - og der finner du mer informasjon under non-immigrant visas.

Lenke til kommentar

For et turist-visum, såkalt B-1 såvidt jeg husker, må du ha med deg bevis på at du er i arbeid/har penger nok, detaljert reiseplan, og rettspapirer/foreleggspapirene/det du har rundt denne situasjonen. Som mann må du også fylle ut DS-157, som handler om militærtjeneste og slikt, alle må fylle ut DS-156 som er "hovedskjemaet" for en visumsøknad.

 

Se mer om eventulle andre skjemaer og kravene for dette på den amerikanske ambassades hjemmeside, www.usa.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...