Gå til innhold

reise til usa med kriminelt rulleblad.


Anbefalte innlegg

Nei, så det med rulleblad finner jeg bare ut om du er dum nok til å fortelle det på check-in. Dersom noen sier noe sånt, skal den som sitter på checkin eventuelt ringe sin supervisor/vaktleder. Det er tross alt snakk om store utgifter dersom du må deporteres, med bøter og mulig offload og rebooking av andre passasjerer som skulle vært med flyet tilbake. Kommer fort opp i størrelsesorden 100 000+, og det vil vi ikke ha noe av. I bunn og grunn er det slikt som gjør flybillettene dyrere. Når det dreier seg om eventuelt rulleblad, vil supervisor/vaktleder(eller meg) ringe aktuelle lands ambassade og forhøre meg - dette gjelder jo hovedsaklig USA som vi har godt sammarbeid med - og avklare om aktuelle passasjer kan dra. Husk at i det du sjekker inn vil vi sveipe passet og legge inn diverse informasjon som blir sendt amerikanske myndigheter før flyet tar av fra Europa - og amerikanske myndigheter har da mange timer på seg til å undersøke eventuelle navn som måtte lyse opp med warning.

 

Alle trenger visum til USA. Likevel er det slik at Norge har en god avtale med USA, known as Visa Waiver - som folk som ikke er straffedømte og som kun skal på ferie/arbeid i under 90 dager kan bruke. Men hovedregelen er at alle trenger visum - du er bare ikke heldig nok til å kvalifisere for Visa Waiver-programmet. (Og som sagt, ordrett etter amerikansk immigration code, er du nektet adgang til riket dersom du er dømt for mer enn én single forbrytelse).

 

Har lenge lurt på hva slags myndighet de ansatte på en amerikansk flyplass har. Eksempel: Jeg var innom passkontoret her forleden for å hente nytt pass fordi jeg skal til USA i november. Da jeg hentet det spurte jeg om hva som sto på mitt rulleblad(litt for skøy fordi jeg ikke har gjort noe kriminelt men det var ingen i køen og jeg hadde tid til det). Da sa vedkommede bak skranken at det "bare"sto at jeg hadde vært til avhør da jeg søkte meg fra militær til siviltjeneste en gang på 90-tallet. Vedkommede avsluttet med å si "Go reise!" Etter et par dager ble jeg litt satt ut av dette. Hvorfor står dette på mitt rulleblad? Jeg ringte ned til politikammeret der jeg bor for å dobbelsjekke dette og vedkommede fant INGENTING på rullebladet mitt men personen kunne fortelle meg at hun ikke har tilgang til alle databaser.

 

Betyr dette, rett og slett, at immigrasjonspersonellet på en amerikansk flyplass har større tilgang enn det norske politi?

 

Ellers har jeg hørt at man MÅ ha prikkfritt rulleblad for å komme inn, ellers må man skaffe visum. Skjønner en immigrasjonmann/kvinne i USA norske regler om at siviltjeneste IKKE er straffbart og at det var en norsk praksis på 70-80 og 90-tallet om at man MÅTTE til politiavhør for å begrunne hvorfor man ønsket seg siviltjeneste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers har jeg hørt at man MÅ ha prikkfritt rulleblad for å komme inn, ellers må man skaffe visum. Skjønner en immigrasjonmann/kvinne i USA norske regler om at siviltjeneste IKKE er straffbart og at det var en norsk praksis på 70-80 og 90-tallet om at man MÅTTE til politiavhør for å begrunne hvorfor man ønsket seg siviltjeneste.

Det du har hørt er feil.

You MAY NEED a visa if:

 

You are a citizen of Norway or another Visa Waiver country or Canada and one or both of the following are true:

You have been charged with or convicted of a crime in any country.

or

You will be paid for work, including performances, fulfillment of contracts, etc., for which the income is U.S. based.

Du har hverken blitt siktet eller dømt for noe som helst. Du har bare vært inne på avhør. Avhør i forbindelse med siviltjeneste er ikke noe annerledes enn et avhør dersom du f. eks. bevitne at noen ble ranet på en buss.

 

Skulle selv vært på slikt avhør (tilhører siste kull som måtte det), men jeg hadde flyttet til Oslo og gav beskjed at jeg ikke kunne reise hjem for å gå i avhør. Oslopolitiet ringe meg:

- Er det ok at vi tar avhøret via telefon?

- Ja

- Vil du opprettholde din søknad?

- Ja

- Har du noe du vil tilføye til din søknad?

- Nei

- Vil du at jeg skal sende deg en utskrift av dette avhøret?

- Nei

- Takk

:D :D :D

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Ordla meg muligens feil. Poenget er at jeg ringte ambasseden om det spørsmålet og de visste ikke(!). De ba meg sende mail til ambassen om det men jeg kontaktet Lindorff og de to andre instansene i stedet og de sa at det ikke var tilfelle. De sjekker opp om man har gjort noe kriminelt!

 

Jeg har sperret min kreditt fordi det jeg har vært utsatt for ID-tyveri og har gjort dette for å unngå mer av dette i fremtiden. Ville jo vært rart om man ikke kom inn i et land, eller sagt på en annen måte; Blir kredittsjekket når man lander! hehe.

 

Og jeg skal ha med både cash, bankkort OG kredittkort på denne turen.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nei. Et visa er ingen garanti for å slippe inn, hva USA angår. Vanligvis kan man jo betrakte et visa som en innreisetillatelse, men ikke til USA.

 

Dog er det relativt sjeldent at passasjerer med visum blir refused entry - men det skjer - også med nordmenn faktisk.

 

Samtidig kan du vel si at om du f.eks. har et rulleblad, og derfor har innhentet et visa fra ambassaden, så viser det til border officeren at ambassaden har "godkjent" deg - og risikoen ved å slippe deg inn er jo derav mindre. Nå er det jo slik at lovgivningen sier at du ikke kan reise under Visa Waiver-programmet om du har et rulleblad, mens et rulleblad i seg selv - såfremt det kun består av én forbrytelse - ikke er til hinder for å utstede et visum, eller innreise med visum.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Søk visum på ambassaden. Spill med åpne kort. Dette bedrer sjansene dine. USA vet mer enn vi tror, og grenseoffiseren ALENE har rett til å deportere deg. Dvs at mannen som sjekker passet ditt, kan sende deg tilbake og gjøre så du aldri kommer inn i USA. Flyselskapet vil også få en bot for å ha fraktet deg inn i USA(ca 10 000 dollar). Denne kan de i verste fall velge å viderefakturere deg, litt avhengig av tilfellet.

 

Han kan gjøre det om du har visum også, men et visum viser at ambassaden har gjort et forarbeide... For å si det sånn, grunnen til at de spør spørsmålene på innreiseskjemaet er jo for "å ta deg". Dersom du svarer nei, begår du jo enda en forbrytelse. Derfor, søk visum.

 

Det som er dumt for deg er at det er såpass kort tid siden forbrytelsen.

 

 

Er i samme knipe som de fleste her. Har planer om å reise til statene neste år. Siden jeg har prikk(er) på rullebladet( nasking og hærverk som resulterte med bøter og som er betalt.), har jeg derfor søkt om visum. Jeg venter bare på at vandelsatesten skal blir ferdig slik at det blir noe saksbehandling.

Men jeg lurer på: Hvis jeg får visum, må jeg fortsatt fylle ut det skjemaet på flyet??? Og hvis jeg må det og svarer ærlig på det - hvor stor er sannsynligheten for at jeg slipper inn i landet??

 

Har sendte flere mail til ambasanden uten å få noen gode svar. Får bare en tilbakemelding på at jeg må søke om visum osv......

 

Grunnen til at jeg søker visum er fordi jeg har fått to forelegg: Hærverk for over 2 år siden og nasking for over 1 år siden. Har litt vanskeligheter med å tro at man blir nektet adgang pga det, det er ikke akkurat paradis

Lenke til kommentar

Du får et annet skjema (du får det hvite I94, mens de uten visum fyller ut det grønne I-94W). Fra nyttår av blir det kun internet-authorization, og disse skjemaene forsvinner.

 

Forøvrig er ikke det hvite I-94-skjemaet med spørsmålene, da du svarer på dem i forbindelse med visumsøknaden.

 

Per definisjon i amerikansk lovverk slipper du ikke inn dersom du er DØMT for to forskjellige lovbrudd. Et forelegg er jo en mellomting, og burde vel strengt tatt gå greit.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt sykt at det skal være så vansklig med visum til USA når det gjelder tidligere kriminelle saker.

Aldri vært i USA men er mye i Russland,der spør de ikke engang på visumskjemaet om man har vært borti politi/domstol,og det er veldig lett å få visum hvis man reiser med et selskap som arrangere reiser o.l.

Har selv en sak som jeg fikk på meg i 2004,og vært ut og inn av russland uten problemer mange ganger etter det.

Kan ikke skjønne hvorfor det skal være så mye værre med USA, sammenlignet med Russland????

Lenke til kommentar

Land velger selv hvilke mennesker vi vil slippe inn. De av oss som har norske pass har en del privilegier ved at vi har visumfrihet til svært mange land. Angående Russland, for det første: Er de like utsatt for terror som USA? For det andre - hvor er det størst fare for at noen bosetter seg illegalt? Og så - en viktig forskjell. NORDMENN NYTER VISUMFRIHET TIL USA. And the other way around. Visum trenges kun dersom man ikke kan oppfylle krav de aller, aller fleste reisende kan oppfylle. Russland krever visum av oss, og som ofte ellers med visumkrav - er det noe som også kan ha årsaker som "de har visum for oss, derfor krever vi visum av dem". I Norge har vi relativt strikt behandling av russiske visumssøknader, blandt annet av frykt for øst-europeiske bander, prostitusjon(Nord-Norge), svart arbeid, ulovlig bosetting etc. De samme problemene har neppe Russland med nordmenn. Vi kan derfor vel trekke en konklusjon om at en av grunnene til at Russland opprettholder visumkrav for nordmenn er så enkelt som at vi krever visum av dem. (Andre land, spesielt China utmerker seg her, ser på visum-behandlingsgebyr som en inntektskilde).

 

Jeg synes derfor spørsmålet ditt er ganske på trynet. Det er jo mye enklere å reise til USA enn Russland visum-wise - DU TRENGER IKKE ENGANG VISUM om du vil besøke USA som vanlig turist. Den visumbehandlingen de dermed har av det fåtallet som faktisk trenger visum, blir dermed straks langt mer seriøs, enn f.eks. den av Russlands, som jo må behandle visumssøknader fra samtlige.

 

Det at du er kriminell(eventuelt tidligere kriminell) gjør at du ikke oppfyller kravene til å reise visumfritt til USA. Til Russland må du ha visum uansett. Det er således to helt forskjellige saker. Hva slags rutiner og krav Russland har til innreise og innvilgelse av visum, må du nesten sjekke opp mot gjeldende lovverk, dette er ikke noe jeg har kjennskap til. Jeg synes bare det er rimelig vilt og sammenligne casene "kriminell nordmann drar til USA" og "nordmann drar til Russland".

Lenke til kommentar

Etter å ha lest gjennom denne tråden blir en bare mer forvirret når en prøver å finne ut hva man trenger av papirer og dokumenter for å kunne reise til USA.

 

Selv begynner jeg på NTNU neste høst (altså i 2009) og med tiden skal jeg velge utenlandsopphold.

 

Getting-to-the-Point: Hva trenger jeg av papirer og dokumenter for å kunne ta et semester i USA?

 

Jeg har rent rulleblad og forstått det slik at jeg ikke nødvendigvis trenger visum. Det som forvirrer mest er pass.. Jeg har faktisk aldri fått skaffet meg pass.. egentlig aldri fått somlet meg til å skaffe et. Så om jeg da går til anskaffelse av et; blir dette da et såkalt maskinlesbart pass eller biometrisk eller hva? Og hva mer trenger jeg? Jeg leste noe om at jeg må fylle inn papirer på flyet.. hva går disse ut på?

 

Sikkert mange dumme spørsmål her, men en plass må man starte og en gang vil alltid være den første. :roll:

 

edit: Beklager om dette er kapring av tråden.

Endret av scumbag
Lenke til kommentar
Land velger selv hvilke mennesker vi vil slippe inn. De av oss som har norske pass har en del privilegier ved at vi har visumfrihet til svært mange land. Angående Russland, for det første: Er de like utsatt for terror som USA? For det andre - hvor er det størst fare for at noen bosetter seg illegalt? Og så - en viktig forskjell. NORDMENN NYTER VISUMFRIHET TIL USA. And the other way around. Visum trenges kun dersom man ikke kan oppfylle krav de aller, aller fleste reisende kan oppfylle. Russland krever visum av oss, og som ofte ellers med visumkrav - er det noe som også kan ha årsaker som "de har visum for oss, derfor krever vi visum av dem". I Norge har vi relativt strikt behandling av russiske visumssøknader, blandt annet av frykt for øst-europeiske bander, prostitusjon(Nord-Norge), svart arbeid, ulovlig bosetting etc. De samme problemene har neppe Russland med nordmenn. Vi kan derfor vel trekke en konklusjon om at en av grunnene til at Russland opprettholder visumkrav for nordmenn er så enkelt som at vi krever visum av dem. (Andre land, spesielt China utmerker seg her, ser på visum-behandlingsgebyr som en inntektskilde).

 

Jeg synes derfor spørsmålet ditt er ganske på trynet. Det er jo mye enklere å reise til USA enn Russland visum-wise - DU TRENGER IKKE ENGANG VISUM om du vil besøke USA som vanlig turist. Den visumbehandlingen de dermed har av det fåtallet som faktisk trenger visum, blir dermed straks langt mer seriøs, enn f.eks. den av Russlands, som jo må behandle visumssøknader fra samtlige.

 

Det at du er kriminell(eventuelt tidligere kriminell) gjør at du ikke oppfyller kravene til å reise visumfritt til USA. Til Russland må du ha visum uansett. Det er således to helt forskjellige saker. Hva slags rutiner og krav Russland har til innreise og innvilgelse av visum, må du nesten sjekke opp mot gjeldende lovverk, dette er ikke noe jeg har kjennskap til. Jeg synes bare det er rimelig vilt og sammenligne casene "kriminell nordmann drar til USA" og "nordmann drar til Russland".

 

Er ikke dette ett diskusjonforum hvor man kan spørre/stille spørsmål,eller er det bare for de som er så glupe som deg!!!!!!

Jeg bare spørr????

Endret av wedefroholt
Lenke til kommentar
Etter å ha lest gjennom denne tråden blir en bare mer forvirret når en prøver å finne ut hva man trenger av papirer og dokumenter for å kunne reise til USA.

 

Selv begynner jeg på NTNU neste høst (altså i 2009) og med tiden skal jeg velge utenlandsopphold.

 

Getting-to-the-Point: Hva trenger jeg av papirer og dokumenter for å kunne ta et semester i USA?

 

Jeg har rent rulleblad og forstått det slik at jeg ikke nødvendigvis trenger visum. Det som forvirrer mest er pass.. Jeg har faktisk aldri fått skaffet meg pass.. egentlig aldri fått somlet meg til å skaffe et. Så om jeg da går til anskaffelse av et; blir dette da et såkalt maskinlesbart pass eller biometrisk eller hva? Og hva mer trenger jeg? Jeg leste noe om at jeg må fylle inn papirer på flyet.. hva går disse ut på?

 

Sikkert mange dumme spørsmål her, men en plass må man starte og en gang vil alltid være den første. :roll:

 

edit: Beklager om dette er kapring av tråden.

 

Alle opphold i USA over 3 måneder krever visum. Alle opphold for studier krever også visum. Du trenger et visum, enten et J-1 utvekslingsvisum eller et F-1 student visa; og dermed også selvsagt et pass. Alle pass som utstedes i Norge i dag er biometriske. For å få visum må du møte opp i person på den amerikanske ambassaden i Oslo, og gjøre et visuminterview.

 

Dersom du kun skal besøke USA som turist i under 3 måneder er pass(maskinlesbart sådant) det eneste du trenger, og du må da fylle ut et I-94W-skjema ombord i flyet - dette får du utdelt av kabincrewet. Etter nyttår må du forhåndsregistrere pass og adresse i USA online senest tre dager før avreise - til gjengjeld blir det slutt på I-94W-skjemaet ombord.

Lenke til kommentar
Alle opphold i USA over 3 måneder krever visum. Alle opphold for studier krever også visum. Du trenger et visum, enten et J-1 utvekslingsvisum eller et F-1 student visa; og dermed også selvsagt et pass. Alle pass som utstedes i Norge i dag er biometriske. For å få visum må du møte opp i person på den amerikanske ambassaden i Oslo, og gjøre et visuminterview.

 

Dersom du kun skal besøke USA som turist i under 3 måneder er pass(maskinlesbart sådant) det eneste du trenger, og du må da fylle ut et I-94W-skjema ombord i flyet - dette får du utdelt av kabincrewet. Etter nyttår må du forhåndsregistrere pass og adresse i USA online senest tre dager før avreise - til gjengjeld blir det slutt på I-94W-skjemaet ombord.

Ok. Da ble det litt klarere. Takk for hjelpa PlatinumFlyer!

Lenke til kommentar

Hva slags type visum du får som semester-student avhenger av utdanningsinstitusjonen og avtalene mellom dette og det norske utdanningsstedet. Jeg vil tro det er "exchange-visitor" J-1 visa som brukes for semester-utveksling, ettersom du ikke vil motta noen grad i USA. I og for seg er dette irrelevant, da prosessen med visa interview og de fleste skjemaene (sist jeg søkte visum tror jeg det var ca 10 sider fordelt på tre-fire skjemaer) er de samme uansett visumtype.

 

Dersom du trenger visum, er det ikke noe krav om at passet er maskinlesbart. Dette er imidlertid en meget stor fordel som gjør innreise-immigrasjonen stateside raskere, såvel som check-in på flyplassen utenfor USA. Et håndskrevet pass tar fort vekk fem minutter ekstra på check-in - og du kan heller ikke få benyttet automat-check-in til USA med håndskrevet pass. Dette er jo ikke noe problem for deg dersom du ikke har pass i det hele tatt fra før.

Lenke til kommentar

PlatinumFlyer, det virker som om du har peiling på dette her.

Jeg fikk et vanlig forelegg for en del år tilbake, for å ha vist en annens leg på et utested.

Regner med at dette utelukker meg fra å reise fritt til USA?

 

Og i tillegg, hvis du først får et visum av ambassaden, må du søke om nytt visum hver eneste gang du skal reise inn i landet?

Endret av JediKnight
Lenke til kommentar

Jeg vil også anta at dette gjør at du trenger visum.

 

Uten at jeg er 100 % sikker, fordi jeg aldri har hatt et vanlig turist-visum til USA selv, vil jeg likevel mene at det ikke er noe problem å få gyldighet på et turistvisum over lengre tid. Det vanligste er nok at et turistvisum innvilges for tre måneder, men i utgangspunktet kan det innvilges for lengre perioder, antagelig noen år - og gies "Multiple entries" til USA. Det er nok litt opp til ambassaden om de vil gi deg et visum utover tre måneder. De er stort sett veldig hyggelige - send dem en e-mail og hør, dersom det skulle være aktuelt!

 

EDIT: Et B1/2-visum, som er det du som vanlig turist/foretningreisende som ikke kan reise under VisaWaiver-programmet trenger, kan utstedes for inntil ti år adgangen (men vil normalt sett kun gi 3 måneders opphold i USA ad gangen.

 

På denne siden kan du se et standard I-94W skjema for de som kan reise visumfritt. Les gjennom de spørsmålene du skal kunne svare "Nei" på, og finn ut om du med god samvittighet kan svare Nei på samtlige. Dersom du ikke med god samvittighet kan svare nei; søk visum. :)

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...