Gå til innhold

reise til usa med kriminelt rulleblad.

Anbefalte innlegg

sjekket nettop på UD sine sider..

der står det att turarrangør er pliktig til å opplyse om visumregler for reisested.. dermed basta..

avbestillingsbeskyttelsen.. hvem har sagt att jeg ringer for å avbestille for att jeg kjørte i 77kmt.. har faktisk gyldig grunn, så det er bare å oppsøke fastlege, så det er ikke noe problem. billigere enn å søke visum..

ikke så om å gjøre å reise til usa, tenkte det sikkert det hadde vært gøy for barna. ble bare irritert for att jeg ikke fant ut dette om visum først.

men det ordner seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kjøper en billett, inngår du en transportkontrakt med flyselskapet. I denne kontrakten inngår også de generelle vilkår for befordring. Tenkte jeg skulle bruke SAS som eksempel her, og de spesifiserer blandt annet i de generelle vilkårene, følgende om "retten til å nekte ombordstigning":

7.1.7 det fremgår at du ikke har gyldige reisedokumenter, du forsøker å komme

inn i et land hvor du er i transitt eller som du ikke har gyldige reisedokumenter til, du

forsøker å ødelegge dine reisedokumenter under flyvningen eller du nekter å overlevere

dine reisedokumenter til flybesetningen mot kvittering, eller dersom vi har grunn til å tro at du ikke vil få tillatelse til å komme inn i det landet hvor ditt bestemmelssted er, eller

andre land som du vil måtte reise gjennom for å komme til bestemmelsesstedet

SAS spesifiserer også ang. reisedokumenter:

Du er selv ansvarlig for å fremskaffe alle nødvendige reisedokumenter,

inkludert visa, samt etterfølge alle lover, forskrifter og øvrige myndighetsbestemmelser

knyttet til reisen i de land du flyr fra, til eller hvor du er i transitt.

13.1.2 Vi er ikke ansvarlige for de følger det måtte få for passasjerer fordi han

eller hun ikke har skaffet til veie slike dokumenter eller visa, eller ikke overholder gitte

lover, forskrifter, krav, retningslinjer eller ordre.

SAS har til og med spesifisert at de viderefakturer bøter til deg, dog har jeg mine tvil på om det skjer i praksis:

13.3 NEKTET INNREISE

Dersom du blir nektet innreise til et land er du selv ansvarlig for å betale enhver bot eller

avgift pålagt oss av gjeldende myndighet. I tillegg er du selv ansvarlig for å betale for

din befordring ut av angjeldende land. I tillegg vil billettprisen for reisen frem til stedet for

nektet innreise ikke bli refundert av oss.

Bøtesatsene for nektet innreise til USA er på ca 10 000 dollar i gjennomsnitt.

Og til orientering godtar du automatisk disse vilkårene ved å kjøpe en billett med et flyselskap. Jeg valgte SAS' vilkår i denne sammenhenge fordi de finnes på norsk.

Fullstendige vilkår for SAS finner du her: http://www.sas.no/upload/SAS%20Norway/Help...g%20Bagasje.pdf

Her har du forøvrig KLMs vilkår, som er temmelig like, og som du også godtar ved å kjøpe en billett: http://klm.com/travel/no_en/meta/booking_c...riage/index.htm

EDIT: Og i forhold til jobben min anser jeg det som en tjeneste overfor passasjeren dersom jeg stopper noen uten visum el - det er da tross alt bedre å stoppes på flyplassen før du reiser enn å bli sendt tilbake fra din destinasjon som deporti?!

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Nei, så det med rulleblad finner jeg bare ut om du er dum nok til å fortelle det på check-in. Dersom noen sier noe sånt, skal den som sitter på checkin eventuelt ringe sin supervisor/vaktleder. Det er tross alt snakk om store utgifter dersom du må deporteres, med bøter og mulig offload og rebooking av andre passasjerer som skulle vært med flyet tilbake. Kommer fort opp i størrelsesorden 100 000+, og det vil vi ikke ha noe av. I bunn og grunn er det slikt som gjør flybillettene dyrere. Når det dreier seg om eventuelt rulleblad, vil supervisor/vaktleder(eller meg) ringe aktuelle lands ambassade og forhøre meg - dette gjelder jo hovedsaklig USA som vi har godt sammarbeid med - og avklare om aktuelle passasjer kan dra. Husk at i det du sjekker inn vil vi sveipe passet og legge inn diverse informasjon som blir sendt amerikanske myndigheter før flyet tar av fra Europa - og amerikanske myndigheter har da mange timer på seg til å undersøke eventuelle navn som måtte lyse opp med warning.

Alle trenger visum til USA. Likevel er det slik at Norge har en god avtale med USA, known as Visa Waiver - som folk som ikke er straffedømte og som kun skal på ferie/arbeid i under 90 dager kan bruke. Men hovedregelen er at alle trenger visum - du er bare ikke heldig nok til å kvalifisere for Visa Waiver-programmet. (Og som sagt, ordrett etter amerikansk immigration code, er du nektet adgang til riket dersom du er dømt for mer enn én single forbrytelse).

Lenke til kommentar

nå har jeg forøvrig bestemt meg for att turen går til ett annet land..

men lurer på en ting angående disse reisedukumentene.. det er vel slik att du trenger ett maskinlesbart pass, billetter , legitimasjon evt ekstra visum.. er vel ikke noe annet da? hvordan kan folk bli avvist med manglende dokumenter er det sånn att de har de gamle passene enda. regner jo med att de har billetter og legitimasjon .

leste litt om biometriske pass, men de er vel ikke innført ? eller?

Lenke til kommentar

Biometriske pass ble innført i Norge for flere år siden.

Men ja, den vanligste svikten i manglende reisedokumenter til USA er manglende visum eller håndskrevne pass spesielt(da disse krever visum).

I tillegg er det jo hvis du har enveisbilletter, det er påkrevet at du har en returbillett fra USA for å vise at du ikke har intensjoner om å oppholde deg der mer enn 90 dager. Dette gjelder veldige mange land, og spesielt backpackere som skal komme seg inn i naboland etc via buss kommer opp i en del kniper der, og må skaffe seg reservasjoner for fly ut av landet, da dette er påkrevet for å reise visa-fritt.

Lenke til kommentar

Kommer med en liten advarsel i tillegg jeg. Dersom du har både amerikansk og norsk pass må du absolutt ikke finne på å prøve å dra til USA på det norske passet. Da vanker det en saftig bot på flyplassen, og du slipper ikke inn i landet før boten er betalt.

Lenke til kommentar
så vær gang jeg skal reise utenfor norges grenser så må jeg kontakte landets ambassade for å høre om jeg kan reise til deres land.

makan til tøv.

Det sier seg vell selv at når man reiser til et land utenfor EU er man nødt for å undersøke hvilke regler som gjelder for innreise. Det kan være visum, dokumentert billett tilbake, dokumentert at man har nok penger til oppholdet, etc. Det finnes også svært mange land som har lover om hvor mye lokal valuta man kan ta med seg inn i landet. Kjipt å bli siktet for smugling fordi man tenkte man skulle spare noen kroner på å veksle før man reiste. Det kan være lovverk angående innførsel av medisiner, selv om du har lovlig resept på dem. Det er også en fordel å sjekke ut lokale lover før man drar, så man vet hva man skal og ikke skal gjøre.

Å tro at man kan reise hvor som helst uten å sjekke de lokale lovene og forholdene? Makan til tøv.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare kjøre bilen din over til vårt naboland Russland heller, nei, da må du faktisk ha visum - uansett.

Kommer med en liten advarsel i tillegg jeg. Dersom du har både amerikansk og norsk pass må du absolutt ikke finne på å prøve å dra til USA på det norske passet. Da vanker det en saftig bot på flyplassen, og du slipper ikke inn i landet før boten er betalt.
Du må selvsagt velge hvilket pass du skal reise på, da du som nordmann ikke har lov til å ha dual citizenship. Når du reiser til USA, må du reise på amerikansk pass som American Resident. Hvis ikke blir det tull og tøys og fanteri...
Lenke til kommentar
da du som nordmann ikke har lov til å ha dual citizenship.

Selvsagt har man det. Hverken norske eller amerikanske myndigheter legger begrensninger på hvilke nasjonaliteter du kan tilhøre. Eneste begrensningene er at man kan miste det amerikanske passet dersom man avtjener militærtjeneste i Norge (men om jeg ikke husker feil er den regelen fjernet).

Lenke til kommentar

angående disse biometriske passene,, det er vel ikke biometrisk det nye jeg skaffet meg nå? er vel bare maskinlesbart?

når det er ett biometrisk pass skal det vel inneholde spesielle kjennetegn som feks fingeravtrykk, antall mm mellom øyne.. hvor får man de i norge?

Lenke til kommentar

Alle pass i Norge er biometriske i forhold til antall mm mellom øyene jo, hvis du har skaffet deg pass etter oktober 2006(om jeg husker rett).

EDIT: Angående dual citizenship i Norge er det vel slik at du skal si fra deg eventuelt annet citizenship om du blir norsk - men dersom du er "både norsk og noe annet" fra fødselen av er det lite man får gjort. Dog har vel Justisdep. kommet frem til at dual citizenship er "uheldig".

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar
Selvsagt har man det. Hverken norske eller amerikanske myndigheter legger begrensninger på hvilke nasjonaliteter du kan tilhøre. Eneste begrensningene er at man kan miste det amerikanske passet dersom man avtjener militærtjeneste i Norge (men om jeg ikke husker feil er den regelen fjernet).

Ehhh JO.

Norske myndigheter legger begrensninger på dette.

Spesifikt §23 i Lov om norsk statsborgerskap.

Søker du feks om amerikansk statsborgerskap og får dette, mister du ditt norske.

unntaket er barn under 18 år som får ett annet statsborgerskap fra en av foreldrene. da kan en beholde det norske HVIS den andre av foreldrene har norsk statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Ehhh JO.

Norske myndigheter legger begrensninger på dette.

Spesifikt §23 i Lov om norsk statsborgerskap.

Søker du feks om amerikansk statsborgerskap og får dette, mister du ditt norske.

unntaket er barn under 18 år som får ett annet statsborgerskap fra en av foreldrene. da kan en beholde det norske HVIS den andre av foreldrene har norsk statsborgerskap.

Beklager. Den paragrafen hadde jeg glemt. Jeg tenkte selvsagt ikke på personer som senere ervervet seg et statsborgerskap ved å bo i utlandet e.l.

Off topic har jeg noen bekjente som har tre statsborgerskap: svensk, finsk og amerikansk. :)

Lenke til kommentar

Om jeg ikke har missforstått så er det ikke lov å ha mer enn et statsborgerskap i Norge. (nå snakker vi selvfølgelig bare om folk over 18). Like vel ser staten ofte mellom fingrene når det gjelder noen land som f.eks Tyrkia... litt rart eksempel men jeg bare vet at det er sånn,

Lenke til kommentar

dogcow: Det står ikke noe som helst om det i lov om norsk statsborgerskap. Det er ingen problemer å ha et annet statsborgerskap i tilegg til norsk når man er født av en norsk og en utenlandsk forelder. Dette gjelder selv om man er over 18 år. Eneste måten man da kan tape det norske på er dersom man ikke har bodd a) 2 år i Norge eller b) syv år sammenhengende i norden før det året man fyller 22.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...