Gå til innhold

reise til usa med kriminelt rulleblad.


Anbefalte innlegg

Det ble stoppet i gjennomsnitt to nordmann per dag i fjor, sist jeg sjekket, altså ca 700 stykker.

 

Du må fly til Oslo og på intervju på ambassaden for å få visum. Hvis du reiser uten visum, må du på innreiseskjemaet krysse av for at du aldri har vært straffet for noe som helst. Dermed begår du enda en forbrytelse i å oppgi falsk informasjon til amerikansk tjenestemann. Dette har en strafferamme på ganske mange års fengsel, og du kan glemme å komme inn i usa igjen dersom du blir tatt for noe sånt. I tillegg vil du bli deportert, flyselskapet som fraktet deg vil få en bot på 10 000 dollar, som de kan velge å viderefakturere deg.

 

Personlig ville jeg ikke bare "satset på at det går bra" når en familieferie står på spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

You DO NEED a visa if:

You have a handwritten passport.

or

You are not a citizen of a Visa Waiver country or Canada.

or

You previously have been refused a U.S. visa.

or

You have been deported from or denied entry into the U.S.

or

You are going for a purpose other than business or pleasure.

or

You are planning to stay for more than 90 days.

or

You are entering the U.S. by private craft, such as boat or private plane.

 

_________________________________________

 

You MAY NEED a visa if:

 

You are a citizen of Norway or another Visa Waiver country or Canada and one or both of the following are true:

You have been charged with or convicted of a crime in any country.

or

You will be paid for work, including performances, fulfillment of contracts, etc., for which the income is U.S. based.

 

 

står jo ikke att man må ha visum..

 

men jeg har vel visum i det nye passet mitt?? eller?

Lenke til kommentar

Visum har du kun dersom du har søkt om det. Og du står jo under "you MAY need a visa if you've been charged with or convited of a crime in any country. Hvis du ser på lovgivningen som ligger bak denne teksten, som er den jeg siterte for deg, Section 212(a)(2)(B)av the Immigration and Nationality Act, 8 U.S.C. 1001, vil du se at aliens(som deg), charged for mer enn én singel forbrytelse, er nektet adgang til riket.

Lenke til kommentar

Er enig med PlatinumFlyers tolkning her. Så lenge du har førerkortbeslag og legemsfornærmelse vil jeg tro du i det minste er siktet (og kanskje også dømt?) for en kriminell handling, og ergo bør du forhøre deg med ambassaden angående visum.

 

Såvidt jeg har skjønt er det kun for forhold der du har fått forenklet forelegg som ikke har noen betydning, siden det da ikke blir tatt ut siktelse.

Lenke til kommentar

Fartsbøter eller parkeringsbøter skal ikke by på noen problem. Har du derimot blitt dømt erstatning for slossing, tyveri og misbruk av kredittkort eller mistet lappen grunnet høy fart eller berusing tror jeg nok du/dere kan se langt etter å komme inn i USA.

 

En kompis av meg (han er svart) hadde på seg palestinaskjerf (noe som kanskje ikke er det lureste) når han skulle inn i USA. Det var bare på nippet at han ikke slapp inn. De spurte han rett ut om han var terrorist.

Lenke til kommentar

Beslag av førerkort er mer enn et forenklet forelegg og bare en "fartsbot". Når førerkortet er beslaglagt, er det ganske major og mer enn et forelegg...

 

Jeg ville fortsatt forhørt meg på ambassaden, og eventuelt tatt en tur ned dit for å fikse visum. Når jeg har vært på ambassaden, er det alltid middelaldrende damer der som angrer veldig på at de ble tatt for posession som barn (ambassaden kan gi dem visum uten større problemer, da handlinger du er dømt for når du er under 18, lettere tilgis).

 

Og igjen, the border officer som tar i mot passet ditt har makten i sine hender. Han trenger ikke en OK fra en supervisor for å sende deg tilbake. Og er du først deportert, slipper du ikke inn igjen. Ambassaden kan ikke gjøre stort med det dersom border officeren har bestemt seg.

Lenke til kommentar

så lenge de ikke har automatisk tilgang på norsk rulleblad.. kan de da ikke sitte å bruke tid på å finne ut om jeg har gjort noe små kriminelt? det er vel snakk om 100000 tusener på hver flyplass daglig.. hvis de da har tilgang på rullebladet, strider ikke det imot norsk lov eller no sånt?

 

så en ting jeg ikke fikk svar på. er det en foreldelse på sakene når det er snakk om visum? jeg har 2 små saker en over 10 år + en som blir 10 år til høsten.

Lenke til kommentar

Nei, USA er ikke interessert i foreldelse. Norge har et politisammarbeid med USA, og derfor vil de ha innsyn i en del forhold.

 

EDIT: Men det verste er at du lyver, og signerer på noe som ikke stemmer, dersom du krysser av for "no" på at du er straffet på skjemaet som må fylles ut for innreise uten visum. Hva sier du hvis border officeren konfronterer deg med dette?

 

Vi har jevnlig nordmenn som blir satt på glattcelle på amerikanske flyplasser, noen virkelig uten grunn, men noen som "fortjener det". Blandt annet vil jeg si du fortjener det, dersom du med viten og vilje lyver til en amerikansk border officer.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Da prøvde jeg å komme i kontakt med ambassaden i dag.. fikk til svar att jeg måtte legge frem min sak pr mail..

 

så ringte jeg trondheim politikammer, der ble jeg satt over til en dame som virket å vite hva hun snakket om. hun sendte rett som det var over informasjon til den amerikanske ambassaden

 

der ble jeg fortalt att når ambassaden hentet opplysninger fra strafferegisteret/rullebladet så var det KUN de siste 5 år det var snakk om..

 

fortalte om meg selv, fikk til svar Go Reise :)

 

skal kontakte ambassaden for sikkerhetskyld, men tror faktisk på denne damen.

 

å ja hun sa også att de kunne finne frem informasjon om meg, men att det tok en del tid. så det var heller tvilsomt att de praktiserte.

 

men når jeg bestiller en reise til usa, hvorfor får jeg ingen informasjon noen sted om hvor strenge de er på innreise med rulleblad, for det er ganske mange som har en liten sak eller to. dette bør jo opplyses hos turopperatører ++++. det står jo ingen steder.

Lenke til kommentar

De som har blitt "charged with or convited of a crime in any country" trenger visum for å komme inn i landet.

De du vet om har enten løyet og krysset av "no" på alt, eller så har de bare fått forenklet forelegg, og da blir det ikke tatt ut noen siktelse.

 

Og det er ikke 3-4 uker, det er hvis man skal befinne seg i USA i over 90 dager at man trenger visum. :)

Lenke til kommentar

Og veldig kjedelig for flyselskapet som får en saftig bot på ca 10 000 dollar, samt kostnader for utreise på første fly, mulig at man til og med må nekte noen med billett ombord - dyrt. Jeg mener jo at disse kostnadene burde viderefaktureres passasjeren der passasjeren har utvist uvitenhet, f.eks. ved håndskrevne pass(selvom du per i dag skal og BLIR STOPPET lenge før innreise i USA).

Lenke til kommentar

men skjønner ikke hvorfor man ikke får noe informasjon om hva slags visum regler man har ved innreise til usa... det er faktisk MANGE "kriminelle" som er ute å reiser..

 

jeg har reist veldig mye bla sør-amerika, afrika,asia, europa mulig jeg har reist mye ulovlig,for jeg har aldri sjekket om jeg trengte ekstra visum til reisested..

 

så vær gang jeg skal reise utenfor norges grenser så må jeg kontakte landets ambassade for å høre om jeg kan reise til deres land.

 

makan til tøv.

 

å disse to sakene jeg har på mitt rulleblad, skal jeg kunne avvises ved grensen, latterli.

 

her til lands ønsker vi drapsmenn velkommen vær dag... uferrståelig.

 

hvis jeg hadde disse sakene på meg som innbygger i usa, hadde jeg sikkert ikke fått bot engang..

 

for en fantastisk rase, å viss disse supermennene på den andre siden skal stoppe terrorister som meg, bør de gå i seg selv, det var jo bush regjeringen som sto for hele 11sept terrorismen..

 

blir bare litt lettere irritert over enkelte ting her i verden.

 

hadde jo rett å slett ikke peiling på att jeg trengte ekstra visum , å turen er bestillt, ikke aktuelt å bruke 4000-5000,- pluss ta fri fra jobb for å få visum. da er det bare å bruke avbestillingsbeskyttelsen å bestille en tur til ett NORMALT land. men må vel sjekke om jeg er velkommen dit jeg skal reis først... offfff

Lenke til kommentar

Marama, når du bestiller en flybillett godtar du automatisk vilkår. Blandt disse vilkårene står det at DU er ansvarlig for å sjekke om du trenger visum.

 

De færreste avbestillignsforsikringer har vilkår som gjør at du kan avbestille "grunnet tidligere kriminelle handlinger"... Lykke til.

 

EDIT: De andre påstandene dine om USA gidder jeg ikke svare på en gang. De faller på sin egen urimelighet.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...