Gå til innhold

forstørrelse av ikke-digitale bilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke feil forum, og du er tilogmed i en fornutig kategori; så jeg foreslår at du endrer tittelen til noe fornuftig (Velg rediger på førsteposten) . Så slipper du kjeft fra moderatorene og foråentligvis fornuftige svar fra andre.

Tom

done ;)

håper noen har peiling. har noen bilder jeg kunne tenke med å blåse opp, men negativene er ingen steder å finne

Lenke til kommentar
Ikke feil forum, og du er tilogmed i en fornutig kategori; så jeg foreslår at du endrer tittelen til noe fornuftig (Velg rediger på førsteposten) . Så slipper du kjeft fra moderatorene og foråentligvis fornuftige svar fra andre.

Tom

done ;)

Flink gutt :thumbup: *)

håper noen har peiling. har noen bilder jeg kunne tenke med å blåse opp, men negativene er ingen steder å finne

Hvis bildet er av bra kvalitet, så er nok det enkleste å skanne det inn på en PC, behandle det litt og skrive det ut igjen på en (farge-) skriver.

Hvis du ikke har slikt utstyr selv, så ør en brukbar foto-butikk kunne hjelpe deg.

Hvor store er bildene? Og hvordan er kvaliteten?

Tom

*) Gjetter på gutt ut ifra nick.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Tom

done ;)

Hvis bildet er av bra kvalitet, så er nok det enkleste å skanne det inn på en PC, behandle det litt og skrive det ut igjen på en (farge-) skriver.

Hvis du ikke har slikt utstyr selv, så ør en brukbar foto-butikk kunne hjelpe deg.

Tom

stemmer det!

bildet er veldig god kvalitet. men jeg har ikke scanner, og selv om jeg hadde hatt det - da måtte vel printeren vært av usedvanlig god kvalitet?

bildene er standard størrelse...10x13 ?

Lenke til kommentar

Tom

done ;)

Tom

stemmer det!

bildet er veldig god kvalitet. men jeg har ikke scanner, og selv om jeg hadde hatt det - da måtte vel printeren vært av usedvanlig god kvalitet?

og jeg kunne helst tenke meg noe mer enn A4....

Lenke til kommentar

og jeg kunne helst tenke meg noe mer enn A4....

Da bør du sjekke de lokale butikkene - hvor bor du ?

Tom

bor i bergen....har ikke erfaring fra lignende, så har ingen formening om hvem som er best på det feltet

Lenke til kommentar
bor i bergen....har ikke erfaring fra lignende, så har ingen formening om hvem som er best på det feltet

Ettersom jeg bor i Sandvkia, ved Oslo, så er mine kunnskaper om de beste butikkene i Bergen minimale.

Det er kanksje noen bergensere her som kan hjelpe ?

Tom

Lenke til kommentar
Fotobutikker kan gjøre slikt for deg. Hadde du hatt scanner selv, hadde de uansett kunnet printe bildet med kjemibasert printer. Der jeg jobber blir det ganske raskt dyrere jo større bildet skal være, husker ikke akkurat hva vi tar nå, men det er vel 119kr for 15x20-print som vi scanner. Det er utskriften som bestemmer størrelsen. Det kan godt være det vil lønne seg for deg å få dem til å scanne bildet i høy kvalitet og legge det på en CD, så kan du printe det som et vanlig digitalfoto (i butikken, eller andre steder). Det er dog en viss fare for at fargene forandrer seg, kommer litt an på hvor mye tid de legger i det. Hvem som gjør slikt i Bergen vet jeg ikke, men Ur og Foto vil jeg tro gjør det - hvis ikke kan de helt sikkert henvise deg til noen som gjør det.

Fra 10x13 bør ikke bildet forstørres mye mer enn A4 før det blir uskarpt. 20x25 skal gå greit hvis bildet er skarpt i utgangspunktet, 24x30 kan også gå bra. De to siste formatene vil klippe litt i kanten av bildet for å få det til å passe. Det kan være vanskelig å finne såpass store rammer i 4:3-format, største vi har tror jeg er 18x24 (ja, 30x40 da, men det blir som regel dyrt både for ramme og forstørrelse, da det er få som fremkaller det på vanlig fotopapir med kjemi, de fleste må bruke storformatskriver). Du trenger ikke tenke på det, med mindre det er noe helt ute i kantene som du må ha med på forstørrelsen.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...