Gå til innhold

Gaming/hjemmePC til 15K (inkl OS og office). Ser det OK ut?

Anbefalte innlegg

Hei!

Nytt innlegg er lagt inn, der helt ny handleliste vises. Ønskene i første innlegg er ikke lenger aktuelle.

Jeg skal kjøpe meg ny PC som jeg skal bruke til gaming (ikke så mye værre enn BF2 foreløpig), bildebehandling (PS/ILL/ID) og hjemmePC.

Ser for meg en modifisert variant av Komplett Gamer i25 SLI ready.

Modifiseringen sees som handleliste HER.

Jeg så opprinnelig for meg et AMD-system, men har fortått at det er mer morro for pengene ved å velge Intel. Right?

Spørsmål: Jeg kommer ikke til å bruke SLI. Har noen et forlag til et annet hovedkort som jeg med fordel kan velge slik at jeg evt får andre fordeler til samme penge?

Ser valgene ellers greie ut?

Kommer forøvrig til å sette inn HDene i en hjemmeserver som jeg skal lage. Tar da en SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM fra gamlePC og setter inn i pakken over. Er dette et OK valg?

All hjelp tas i mot med takk!

EDIT: Jeg kan legge til at jeg aller helst skulle bygget systemet selv. Men jeg har forstått det som at det er bedre odds for å få et stabilt system når folk med litt mer kunnskap plukker komponentene. Hvis noen tilfeldigvis har en handleliste med et tilsvarende system de nettopp har bygget (og fått stabilt), så tas det i mot med takk!

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for innspill, begge to!

Heisann80: Jeg kikket på det du foreslo, men klødde i fingrene etter å modifisere og endte opp med en løsning der skjermkort og hovedkort er byttet ut. Det endte faktisk opp med å bli litt dyrere totalt. :)

Jeg tror vel ikke at jeg trenger top-notch grafikk pr i dag. Kanskje jeg skal gå et hakk ned?

Ser du (via DinSidePC) foreslo mer RAM (4GB). Jeg satser i utgangspunktet på 2GB ram, pga at jeg velger Vista 32bit. Kan det bli støtte for 4GB i nær fremtid slik at jeg bør gå for dette? Kan det bli ustabilt med 32bit og 4GB (vet at jeg kun får ut 3GB effektivt ved 32b)?

Hva med hovedkortet. Hvor mye mer får jeg egentlig for 500 ekstra (det var P35 på det andre)? X38 er vel hovedsaklig for SLI og 1333MHz DDR3, eller er det andre fordeler mellom kortene?

Kokidoiten: Vet du noe om forventet stabilitet i det systemet du skisserer der?

I forhold til mitt forslag har du gått 500,- opp på prosessor. På mitt nye oppsett ihht "Heisann80" sitt forslag velger jeg hovedkort som ligger 500 over ditt, men prosessor som ligger 500 under din. Bør jeg heller tenke omvendt? Ser for meg at det er greiere å bytte prosessor senere enn hovedkort?

Jeg dropper DDR3, siden det jeg har lest hittil tyder på at pris/ytelse ikke er gunstig i forhold til DDR2.

Sist. Hva med OS? Ser mange klager på Vista. Er i grunn rimelig fornøyd med XP. Kan jeg få trøbbel med at HW ikke støtter XP?

Mye spørring og graving her. Håper det er ok. :)

Mvh,

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Jeg ville bare gått for Din-Side PC-en som den er. Liten vits i å bytte i alle fall hovedkort, som gir ca 0 i ytelsesgevinst. Så om du skal bytte noe så er det prosessor eller grafikkort som vil gi størst gevinst. E8400 er da nesten det raskeste du får til spill. Så en oppgradering vil koste mye og gi liten gevinst. På grafikkfronten er det noe å tjene, men prisen er da ganske rå i forhold til gevinst.

Skader ikke å ha 4GB minne selv om du har 32-bit OS, minne koster da ikke rare greien heller i dag. Vista 32-bit vil aldri støtte mer enn 4GB minne, da må du over på 64-bit.

"bedre med kanskje 3,2 GB enn 2GB"

Lenke til kommentar

OK, men vil denne prosessoren passe bra til bildebehandling også, eller er det da mer hensiktsmessig med quad eller andre egenskaper?

Begynner å nærme meg valget tror jeg.

Er imidlertid litt usikker på følgende: XP Pro eller Vista Ultimate 32b?

Trolig et spørsmål folk ikke blir enig om svaret på? :)

Mvh,

Eirik

Lenke til kommentar

Hei.

Forventer topp stabilitet på det oppsettet der.

P35 brikkesettet er kjent for å være en svært stabil plattform i alle henseender.

Grunnen til at jeg valgte den cpu-en er at jeg skal ha Vista 64-bit os på det systemet.

Minnet er også kjempefint.

Har det fra før(4 Gb) og det er null problem å oc det til over 1200 mhz :)

Dette systemet har jeg satt opp til meg selv, så vet du det også.

Lykke til med valg åog ny maskin etterhvert :thumbup:

Kokidoiten :D

Lenke til kommentar

Hvis du skal beholde maskinen en stund så ville jeg sagt at du burde satse på en Q6600, P5K(ett av de i serien) hovedkort og Vista 64 + 4gb PC6400 RAM.

Jeg synes den komplett pakken er litt dyr i forhold til at du får treg ram, en prosessor som ikke holder så lenge osv, men det er kanskje fordi man får en del høytalere og sånt.

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Skal ha maskinen et stund (et par år?), men er ikke klar for Vista 64bit nå. Tvert i mot tenker jeg mye på å kjøre XP Pro til litt av klagingen på Vista gir seg (neste SP?). Høres dette helt sykt ut? Orker ikke bruke masse tid på et OS som krangler. XP og jeg er forholdsvis gode venner pr nuh.

Men ja, jeg kan (og har allerede)vurdere Q6600. Til info så har jeg barbert vekk alt av høytalere, skjerm++. Har slikt fra før. Legger heller de pengene i annen HW. Om jeg jekker opp RAM og CPU, så må vel pakken være OK?

Mvh,

Eirik

Lenke til kommentar

Hei.

Vil nå fremdeles påstå at den pakken min med DDR2-minne er et bedre kjøp da.

Hvis du kjører xp på det oppsettet vil det gå noe så jæ....:D

Dessuten kan du jo oppgradere som du vil til vista32 eller Vista 64 når du føler du er klar for det....du er sikra i mange år framover med det oppsettet der.

Mener også at ATi 3870x2 er et bedre kjøp (pris vs ytelse) enn Nvidia-kort.

Kjøpe 2 på sikt og sette i Crossfire så har du et system det lukter svidd fps av.

Kokidoiten :D

Lenke til kommentar

Bruker Vista 64 på min og har ikke møtt på noen problemer ennå. Tar alt av programmer og spill jeg har kastet på den, men så bruker jeg ganske mainstream greier og har forholdsvis nye komponenter. Så klart har jeg hørt den klagingen om at vista og spesiellt 64 bits er en hengemyr.... jeg har ikek merket noe til det og synes alt går så det suser, finner alle drivere osv..

En fordel er at jeg får med DX10 og oppover + at jeg utnytter mer enn 3,5 GB ram om jeg vil..og det vil jeg + også har jeg ett nyere OS som ser litt flottere ut og har en del ekstra funksjoner. Smak og behag, men XP er ute av Microsoft og siste SP kommer nå neste måned... farvell XP.

Det er en del tråder som diskuterer Vista + 32 bits og 64 bits, jeg ville råde deg til å lese igjennom de. En ting er sikkert at det er litt annerledes å bruke Vista enn å bruke XP og det er en vanesak. Jeg små irriterte med i 2 uker at jeg ikke fant tingen på samme plass og at noen funksjoner er byttet ut eller nye lagt inn.

Uten å reklamere synes jeg nå at Vista er mye bedre etter jeg lærte meg å bruke det riktig, men jeg har en kompis som bruker maskinen min av og til og har sverger til XP og banner og sverter når han ikke får det til.... men så skriver han fortsatt SMS uten stavekontroll også da (fnis)

SP1 til vista her kommet btw

Skal du ha Q6600 så vil jeg tipse deg om å idet minste gå 64 bits.

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Jeg har enkelte særere programmer som må kjøres innimellom. Vet ikke om jeg vil risikere å måtte avinnstallere pga det. Har også hørt en del generelt fra andre om trøbbel med 64bits og kompatiblitet. For mainstream, som du beskriver det, fungerer det sikkert finfint.

Men skal sjekke ut trådene før jeg tar en avgjørelse, og kommer da til å trekke fra 2-ukers irritasjonen på det jeg leser. Er nok mange som er tidlig ute med å klage.

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det har gått noen måneder, og jeg har ikke fått tid til å shoppe. Samtidig har jo markedet endret seg noe. Jeg har nå besluttet å gå opp 5000 til 15K (inkl OS og Office) og har laget denne handlelisten.

Jeg har nå bestemt meg for å gå for Vista 64bit, i og med at få rapporterer driverproblemer nå. Vil gjerne også kunne bygge ut til 4GB+, siden jeg skal leke både med Lightroom og annet på bildefronten.

Har noen av dere noen tips til endringer? Kan avsløre at det særlig er kombinasjonen hovedkort-minne-prosessor hvor jeg er redd for å gjøre/velge feil.

Innspill mottas med stor takk!

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...