Thomas. Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hei Nedtrekslister med php. En nedtre.... ser slik ut: <select name="hi"> <option selected="selected">Velg...</option> <option>Test..</option>[code] Med php ? Slik at jeg kan skrive: if($_POST[''];. Er det bare å sette navn i option tagen ? Lenke til kommentar
Hallonen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hva er det egentlig du prøver å oppnå her? Vil du fylle ut listen dynamisk med php? Eller vil du printe ut en ferdig kodet liste dersom $_POST inneholder data? Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Eller vil du printe ut en ferdig kodet liste dersom $_POST inneholder data? Ja. Det Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) <option> definerer de forskjellige alternativene i listen. Når du skal hente valgt verdi med PHP refererer du til <select>-objektet. <select name="myList"> <option>Honda</option> <option>BMW</option> </select> // Outputs either Honda or BWM echo $_POST['myList']; Endret 25. april 2008 av Jonas Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Easy Du må ha en value .. <select name="hi"> <option value="Hva_som_skal_stå">Hei</option> <option value="2">Bø</option> </select> velger du da Bø vil et som kommer i post bli tallet 2, Ikke bø. Samme med Hei, velger du den vil det komme opp Hva_som_skal_stå, ikke Hei Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) En må så absolutt ikke ha en value-attribute på option-tags. Endret 25. april 2008 av Jonas Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Prøvde disse kodene: <select name="kat"> <option selected="selected">-- Velg --</option> <option>CSS</option> <option>Flash</option> <option>Gimp</option> <option>Illustrator</option> <option>Photoshop</option> <option>Cinema 4D</option> <option>HTML</option> <option>Javascript</option> <option>PHP</option> <option>MySQL</option> </select> $ka = mysql_real_escape_string(htmlentities(addslashes($_POST['kat']))); elseif(empty($ka)) { echo "<span class=\"alert\"><font color=\"red\"><b>Du valgte ingen kategori!</b></font></span><br><br>"; } Jeg fikk ikke opp den meldingen når jeg ikke hadde valgt noe i menyen.. Hvordan skal jeg gjøre det ? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hvorfor tror du $_POST['kat'] noen gang skal være tom? Den settes jo til '-- Velg --' som standard, og det tolkes ikke som tomt, selv om du mener det skal det. Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Ja. Hvordan setter jeg feltet "-- Velg --" til tom da ? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Hvorfor vil du absolutt sjekke om feltet er tomt? Du vet at feltet enten inneholder riktig data eller '-- Velg --' og ta kan du ta utgangspunkt i nettopp det. Hvis du allikevel vil at hvert alternativ skal ha en annen verdi enn hva som faktisk vises, f.eks. at '-- Velg --' skal tilsvare tomt i PHP, så kan du sette en value-attribute på option-taggen. if ( $_POST['kat'] != '-- Velg --' ) { // 1 .. 2 .. 3 } else { // Empty selection, show error } Endret 25. april 2008 av Jonas Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Gjorde slik jeg: <option value="">-- Velg --</option> Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hvorfor vil du absolutt sjekke om feltet er tomt? Vel kva skjer vist du endrer default verdien til noe anna? Skal du da gå inn i php koden og endre den? Og kva vist programmet skal ha støtte for flere språk? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Det finnes lurere måter å gjøre omtrent alt som er blitt sagt i denne tråden, om siden er så stor at den finnes på flere språk og diverse annet, men ja - det alltid bedre å holde alternativ-verdier atskilt fra alternativ-tekst, ikke bare når det gjelder default-alternativ, men også alle de andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå