Roadmaster Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Jeg lurer på hvordan "gamle" D70 presterer i forhold til de nyere entry-level kameraene til Nikon? Hvordan ligger det an mht støy osv? Grunnen til at jeg spør er at jeg kan kjøpe et brukt D70 til en særdeles god pris. Endret 24. april 2008 av Roadmaster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Bildekvaliten er nok mer eller mindre identisk med D40. D40x og D60 har flere piksler. Er et pent brukt, så er det absolutt et kamera som fortsatt er med. Kjenner mange som har det; og det er kun få av de som har tenkt å bytte. Og da til D300. Tom Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 D40 har bedre støyfjerning og mer aggessiv eksponering enn D70. D70 undereksponerer istedet for å brenne ut høylys, D40 overeksponerer gjerne for å få lyse og fine bilder. Med D70 kan man av og til trenge en runde med støyfjerning av bildene i PCen. Jeg har fremdeles et D70 og det tar flotte bilder, når vi snakker om kameraer i denne klassen så er det fotografen som er største begrensningen. Så får du det billig så er det ikke noe dårlig kjøp. En god strategi er å kjøpe D70 nå også bytte til et brukt D300 om noen år. Da får du mye mer for pengene enn de aller fleste. Så hvis du er opptatt av å få mye for pengene så legg mesteparten av pengene i kvalitetsoptikk som du tar med deg til neste kamera. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hvis D70-en selges med 18-70mm objektivet, så har du jo en fordel allerede der. Det er jo et bedre objetiv enn 18-55 som følger med D40. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hvis D70-en selges med 18-70mm objektivet, så har du jo en fordel allerede der. Det er jo et bedre objetiv enn 18-55 som følger med D40. Tom Helt enig. Lenke til kommentar
Jarik Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hisk at du kan flashe firmwaren til D70 og få tilnærmet like meny som D70s, pluss masse forbedringer. http://www.dpreview.com/news/0504/05042002...n70firmware.asp Lenke til kommentar
Roadmaster Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Hisk at du kan flashe firmwaren til D70 og få tilnærmet like meny som D70s, pluss masse forbedringer. Lastes den firmwaren ned fra nett, eller? Er fremdeles usikker på om jeg skal gå for en så pass gammel modell, siden både D80 og K10D går for ca 4000,- brukt. Skal jeg kun ta hensyn til pris blir imidlertid valget enkelt... Er det f.eks fokusmotor i kamerahuset på D70? Og vil objektiver til D70 være gangbare til nyere modeller? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hvis kameraet er veldig billig så har du lite å tape, da kan du bytte til D80 eller noe annet uten noe spesielt tap. Hvis du ikke liker det så kan du alltids selge det igjen. Det er fokusmotor i D70 og alle objektivene som passer på D70 vil fungere like bra eller bedre på D80 og høyere. Objektiver uten fokusmotor vil være litt upraktisk på D60 og lavere. Firmware laster man ned fra nikon.no, der ligger også mye fin informasjon om ting man lurer på. Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hei:) Jeg har selv d70s, syns d er ett gromt kamera. Alt jeg kan si om det er at hvis du kjenner kameraet, dens fordeler og ulemper så er d ett kanongodt kamera. En av de få tingene jeg vil si som er negativt er at det gjør bilde undereksponer hvis det er sterkt lys i bilde. Det burde heller brenne ut det sterke lyset. Men så lenge du vet om dette så er det jo ingen problem å rette på d. Så synes jeg d er litt dumt med bare 6Mpx. hadde to uker utplasering som fotograf nylig og jeg må si at jeg kom lang med d70s, 18-70 og en sb-600. Tok bra bilder av både statsråder og fotballkamper. til fotballbildene lånte jeg en 70-200 f2.8. en ting som nok vil være bedre på nyere kameraer som d80, d40 etc. er autoinstillingene. Det er mer korrekt og bedre fargegjengivning på de nyere kameraene. Men d70'en er vel så bra hvis man heller litt over mot manuelle instillinger. D70 er en arbeidshest og hvis du får den til en bra pris så synes jeg du skal slå til! lykke til Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 En av de få tingene jeg vil si som er negativt er at det gjør bilde undereksponer hvis det er sterkt lys i bilde. Det burde heller brenne ut det sterke lyset.Der er jeg sterkt uenig. Om man brenner ut høylys, så er informasjonen i høylysene tapt. Da er det faktisk bedre å undereksponere litt, ettersom det er vanskeligere å gjøre en del av bildet så sort at informasjonen i den delen av bildet blir tapt. Et undereksponert bilde er altså mulig å rette opp, uten å miste informasjon, i motsetning til et "riktig eksponert" bilde der man gjerne skulle hatt tilbake den informasjonen som ligger i de utbrente høylyspartiene. Uansett så kan man vel endre default-innstillingene på D70 om man synes bildene jevnt over blir litt mørke. Så synes jeg d er litt dumt med bare 6Mpx.Da lurer jeg veldig på hvor store postere du normalt skriver ut 6 megapiksler er mer enn nok til blant annet A3. Jeg har sett bilder i format A1 eller A0 (ikke sikker) tatt med D100 som også hadde 6 megapiksler. På vanlig betraktningsavstand var det ikke forstyrrende med "bare" 6 megapiksler i det hele tatt. Jeg har selv D70s, og er veldig fornøyd med kameraet. At det undereksponerer litt, har jeg aldri hatt noe problem med. De gangene jeg har prøvd D80 og en del andre kamera har det heller irritert meg at man til tider får litt for lyse bilder, der høylysene som sagt er brent ut. Tror jeg ville endret default-innstillingene på blant annet D80 og lignende så eksponeringen ble mer lik D70s. Uansett gir nok D70 mer rom i ettertid for etterbehandling enn D80, om man ikke rører default-innstillingene på noen av kameraene. Og antall megapiksler har alltid vært mer enn tilstrekkelig, også de gangene jeg har tatt utsnitt. Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Grunnen til at jeg synes det er lite med 6mpx er hvis man skal croppe bilde mye. har printa bilder i på rull (a-1) og vet at det blir godt kvalitet! Dette var noe jeg var klar over før jeg kjøpte mitt d70s. Jeg kjøpte kamera mitt akkurat da d80 var komt ut, og husker jeg var veldig i stuss om jeg skulle kjøpe d80 eller d70s. Kjøpte d70s og har egentlig ikke angra noe på d! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå