Quijote Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Eg er total nybegynner når det kommer til bueskyting, men prøver å lese meg litt opp på emnet. Fingeren står på ein recurve-bue (compound virker som det tar litt av arbeidet fra skytingen, dessuten virker det som om det frarådes nybegynnere). No har eg kjent på ein compound med dravekt på rundt 40lbs, og den virket passe tung å spenne, men overkommelig (har følelsen av at noe rundt 30lbs er bra for meg). Men så når eg leser om meir tradisjonelle buer, som longbow, som har drastyrke på 100lbs kan eg ikkje unngå å tenke at dette må vere ufattelig tungt. På andre sider står antydning til ulike drastyrker på ein recurve-bue: Light 14-18 lb Medium 20-26 lb Heavy 28/32 lb Extra Heavy 32 lb For jakt sies det at drastyrke er normalt > 50 lbs. Er det noen med litt peiling som kan forklare den store spredningen i drastyrke? Må ein vere utrulig sterk for å skyte med denslags drastyrke, eller er det på eit merkelig vis avhengig av buetypen? Beklager min uvitenhet og ev. frustrasjon den måtte frembringe. ps: Er informert om at dyre-jakt med bue er ulovlig her i landet, ikkje at det har noe med saken å gjøre. Endret 24. april 2008 av Quijote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå